Byggde köket 2011, men snålade på lådor, ville nu har fler och kanske alla redan vet detta, men jag lyckades inte googla fram något klart svar.

Maximera invändiga lådor passar utmärkt i faktumstommar, efter några enkla fix. Bara byta gångjärn till 153-graders (om du inte redan har), dessa passar på de gamla fästena i stommen. Borra upp de gamla "skruvhålen" i luckan till 8 mm.

Montera skenan provisoriskt i stommen med skenans främsta skruvhål i stommens förborrade hål, sedan är det bara att markera och borra nya 5 mm hål i "nästa rad" i skenan, lossa skenan och flytta in den ett steg, skruva fast, klart.

Momenten tar bara ett par minuter extra per låda.


Obververa att detta gäller 60x60 cm invändiga lådor och vårt kök inköpt 2011.
 
  • Gilla
bjorn_s och 3 till
  • Laddar…
Har även monterat Ikeas lådor maximera i Vedom stommar, kunder tycker iregel att original grejor är för dyra, där är Ikeas bra, även om dom gått upp bra i pris.
 
Jag bytte luckor på ett faktum-kök i fjol och kompletterade inredning, körde med elgigantens epoq-kök. luckorna passade perfekt utan modifiering, inredningen krävde endast att man borrade ett par nya hål i stommen. största ingreppet krävde lådfronterna där jag först fick plugga igen de gamla hålen och sen ta upp nya för att de skulle passa på faktum-utdragslådorna. kör man med epoq där istället slipper man det steget.
 
Uppdaterar tråden.
Har själv ett faktumkök och vill nu uppdatera fronter + sätta dit dämpare. Dämpare verkar ju jättesvårt att hitta till gamla faktumstommar och lådor. Att sätta dit andra skenor med Maximera skulle ju vara toppen. Dock undrar jag vad som menas med gångjärn, är det skenor som menas då? Vidare undrar jag vad som enas med nästa rad. Antar att det är andra hål i skenan som man markerar och att sedan hamnar skenan och lådan perfekt efter detta.
 
PerRune PerRune skrev:
Uppdaterar tråden.
Har själv ett faktumkök och vill nu uppdatera fronter + sätta dit dämpare. Dämpare verkar ju jättesvårt att hitta till gamla faktumstommar och lådor. Att sätta dit andra skenor med Maximera skulle ju vara toppen. Dock undrar jag vad som menas med gångjärn, är det skenor som menas då? Vidare undrar jag vad som enas med nästa rad. Antar att det är andra hål i skenan som man markerar och att sedan hamnar skenan och lådan perfekt efter detta.
Dämpare kan du köpa den nya sorten + att du köper dom nye gångjärnen med,
Bytade själv bara ett gångjärn och satte en dämpare per dörrsida, placerade den högst upp,
 
  • Överskåp med öppen dörr visar nytt gångjärn och dämpare installerade högst upp på dörrens insida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
Hej,
Kan du skicka några foto, för att visa hur instalerade du de i Faktum?
Takck!
Pawel
 
W wiatr skrev:
Hej,
Kan du skicka några foto, för att visa hur instalerade du de i Faktum?
Takck!
Pawel
Hur menar du, skruvar dit det nya gångjärnet och trycker dit dämparen, klart.
 
Har också funderingar kring hur man använder Maximera i befintliga skåp (med luckor). I tråden verkar det räcka att byta gångjärn så att dörren öppnas och inte hindrar lådan från utdrag...men är inte själva gångjärnen i vägen om man vill ha enbart lådor? Måsta man ”offra” lite plats och sätta nedersta lådan ovanför gångjärnet? Maximeralådorna jag hittar verkar förberedda för lådfronter. Hur gör man för att få en kant på lådfrontsidan?

Mina stommar är Faktum och jag får inte Maximeralådorna att stämma med 70 höjd eftersom Metodskåpen är 89 cm. Men jag tror jag kan leva med att öppna en dörr först och sedan dra ut valfri låda. Någon som prövat det?
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Fel mått, nuvarande Metod är 80 höga :)
 
platon1980 platon1980 skrev:
Byggde köket 2011, men snålade på lådor, ville nu har fler och kanske alla redan vet detta, men jag lyckades inte googla fram något klart svar.

Maximera invändiga lådor passar utmärkt i faktumstommar, efter några enkla fix. Bara byta gångjärn till 153-graders (om du inte redan har), dessa passar på de gamla fästena i stommen. Borra upp de gamla "skruvhålen" i luckan till 8 mm.

Montera skenan provisoriskt i stommen med skenans främsta skruvhål i stommens förborrade hål, sedan är det bara att markera och borra nya 5 mm hål i "nästa rad" i skenan, lossa skenan och flytta in den ett steg, skruva fast, klart.

Momenten tar bara ett par minuter extra per låda.


Obververa att detta gäller 60x60 cm invändiga lådor och vårt kök inköpt 2011.
Vilken höjd på lådor från Maximera använde ni för att få rätt mått?
 
  • Gilla
Nädetvardetvärsta
  • Laddar…
platon1980 platon1980 skrev:
Byggde köket 2011, men snålade på lådor, ville nu har fler och kanske alla redan vet detta, men jag lyckades inte googla fram något klart svar.

Maximera invändiga lådor passar utmärkt i faktumstommar, efter några enkla fix. Bara byta gångjärn till 153-graders (om du inte redan har), dessa passar på de gamla fästena i stommen. Borra upp de gamla "skruvhålen" i luckan till 8 mm.

Montera skenan provisoriskt i stommen med
platon1980 platon1980 skrev:
Byggde köket 2011, men snålade på lådor, ville nu har fler och kanske alla redan vet detta, men jag lyckades inte googla fram något klart svar.

Maximera invändiga lådor passar utmärkt i faktumstommar, efter några enkla fix. Bara byta gångjärn till 153-graders (om du inte redan har), dessa passar på de gamla fästena i stommen. Borra upp de gamla "skruvhålen" i luckan till 8 mm.

Montera skenan provisoriskt i stommen med skenans främsta skruvhål i stommens förborrade hål, sedan är det bara att markera och borra nya 5 mm hål i "nästa rad" i skenan, lossa skenan och flytta in den ett steg, skruva fast, klart.

Momenten tar bara ett par minuter extra per låda.


Obververa att detta gäller 60x60 cm invändiga lådor och vårt kök inköpt 2011.
skenans främsta skruvhål i stommens förborrade hål, sedan är det bara att markera och borra nya 5 mm hål i "nästa rad" i skenan, lossa skenan och flytta in den ett steg, skruva fast, klart.

Momenten tar bara ett par minuter extra per låda.


Obververa att detta gäller 60x60 cm invändiga lådor och vårt kök inköpt 2011.
K Kjell_G skrev:
Har också funderingar kring hur man använder Maximera i befintliga skåp (med luckor). I tråden verkar det räcka att byta gångjärn så att dörren öppnas och inte hindrar lådan från utdrag...men är inte själva gångjärnen i vägen om man vill ha enbart lådor? Måsta man ”offra” lite plats och sätta nedersta lådan ovanför gångjärnet? Maximeralådorna jag hittar verkar förberedda för lådfronter. Hur gör man för att få en kant på lådfrontsidan?

Mina stommar är Faktum och jag får inte Maximeralådorna att stämma med 70 höjd eftersom Metodskåpen är 89 cm. Men jag tror jag kan leva med att öppna en dörr först och sedan dra ut valfri låda. Någon som prövat det?
Jag har också frågor gällande detta. Har ett faktumkök med 80 vaskskåp med dörrar. Vill sätta in Maximera för att få plats med Hållbar (https://www.ikea.com/se/sv/p/hallba...metod-koekslada-ventilerad-ljusgra-s69308926/ som ska sitta i en maximera låda. Har du eller någon annan något svar? Går det att sätta en maximera låda ovanför det nedre gångjärnet eller hur löste man detta problemet. Tacksam för svar!
 
Det borde gå, även om du får borra nya hål eftersom hålbilden är lite ändrad. Eventuellt behövs nån bricka som distans. Du får ett litet dött utrymme längst ner men det är väl ok.
Mina dörrar går att öppna för att släppa förbi gallerkorg och rimligtvis gäller samma för Maximera.
 
  • Gilla
Pelk
  • Laddar…
Det är intw jättesvårt att flytta på ett dörrgångjärn
 
M magnu skrev:
Det är intw jättesvårt att flytta på ett dörrgångjärn
Nej, det är lätt. Misstänker att lådan i länken är så hög och fyller ut skåpsbredden att gångjärnet inte får plats. Då kanske det inte är så bra att ha gångjärnen nära varandra? Faktumskåpen är 70 cm höga.
 
hej! vet någon om man kan använda sina lådor från faktum på metodstommen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.