Vi bor i ett sk egna hem-hus från 1932 invid en ganska trafikerad väg. Det innebär en hel del buller. Våra nuvarande fönster är tvåglas från 1986 och jag funderar på att byta ut dessa för att få ner bullernivån. Är det rätt väg att gå eller ska man satsa på att försöka ljudisolera dom befintliga fönstren? Jag vet inte hur mycket av bullret som kommer genom fönstren och hur mycket som kommer genom väggen, men det verkar som om det allra mesta av bullret kommer genom fönstret. Om man byter till nya fönster, vilka bör man satsa på och ska de vara extra ljudisolerande eller räcker det med vanliga 3-glas?
 
Det finns deklarerat ljudrekuktionstal på nya fönster så det är vad man får kolla efter. Om det är väggen, fönstret eller installationen som är svagaste länken är jättesvårt att veta. Har man t.ex. ventilation via friskluftsintag mot vägen påverkar det också mycket. Man får testa sig fram. Om man sätter en madrass, skiva helt tätt mot fönstret, blir det tyst då?

Det finns inte möjlighet till bullerplank mot vägen istället? Då får man ju dessutom en lugnare trädgård.
 
En sak som förvånade mig när jag bytte fönster var så lite som behövdes för ljudet skulle komma in. Jag bytte från tvåglas till treglas i hela huset, men p.g.a. felleverans så blev en altandörr i rummet bredvid ett sovrum inte skummat utan bara drevad, jag var besviken på att ljudnivån inte sjönk så mycket jag hade önskat i sovrummet. Men när den nya dörren kommit och blivit skummat så blev det mycket tystare även i sovrummet. Så min erfarenhet är det blir tystare med treglas, men man ska vara noggrann med ljudläckage, inga fönsterventiler, skum och inte drev, byt alla fönster, även de som inte är mot vägen. Titta även på merkostnaden för laminerat glas. Jag har ett panoramafönster i laminerat glas (kassetten är 5 cm tjock) och där är det tyst innanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.