Hej! Jag håller på att renovera ett kök och vill bygga hyllor på insidan av två köksskåp med inspiration av den här bilden från Pinterest:
7cb4d1f7b7b61204bda270398bdc58f6.jpg

Jag kommer alltså att bygga ihop två dörrar på höjden genom att sätta en sån hylla på insidan. Men som helt novis på finsnickeri så undrar jag om det räcker att skruva fast hyllan i respektive över- och underdörr, eller om de två skåpdörrarna behöver sättas ihop först? Så här ser mitt skåp ut för stunden:

Öppet vitmålat köksskåp utan hyllor som ska renoveras för att inkludera en ny hylla på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående trä, var hittar man tillräckligt fint träslag för den här sortens hylla? Behöver man köpa mdf och bygga den i? Hade egentligen önskat ett träslag som är lättare och som kan lämnas omålat.

Tacksam för alla tips på hur detta bygge kan ske! <3
 
Jag gissar att träslaget på bilden är lönn. Planhyvlad ädelträ saluförs normalt genom grossister som din lokala bygghandel kan beställa.
Förlagan ser ut att få sin stadga av gavlarna på hyllan. Tänk på att dessa behöver få plats mellan luckan och hyllplanet. Ditt skåp ser ut att ha begränsat utrymme just där.
 
  • Gilla
Maria_B
  • Laddar…
Träsmak Träsmak skrev:
Jag gissar att träslaget på bilden är lönn. Planhyvlad ädelträ saluförs normalt genom grossister som din lokala bygghandel kan beställa.
Förlagan ser ut att få sin stadga av gavlarna på hyllan. Tänk på att dessa behöver få plats mellan luckan och hyllplanet. Ditt skåp ser ut att ha begränsat utrymme just där.
Jag tänker kapa hyllplanen 10 cm för att få plats med en hylla som är ca 8 cm djup. :)
 
windestal
Gillar idén och följer tråden i hopp om att få se lösningen och resultatet!
 
  • Gilla
Maria_B
  • Laddar…
Gillar också idén, men undrar om dessa gångjärn, och deras infästning, klarar en sådan belastning.
 
bax bax skrev:
Gillar också idén, men undrar om dessa gångjärn, och deras infästning, klarar en sådan belastning.
Ja, det är fyra gångjärn och ska därför räcka för denna belastning om man inte väljer ett för tungt material i hyllan.
 
Rickard.
Vill man gå på lite mera budget så säljer vanliga bygghandeln planhyvlat furu som går utmärkt att bygga fina saker av utan några specialmaskiner.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vill man gå på lite mera budget så säljer vanliga bygghandeln planhyvlat furu som går utmärkt att bygga fina saker av utan några specialmaskiner.
Ja, det kanske går att betsa för en trevligare och mer hållbar yta. Ska kolla! Tack!
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.