Hejsan, första inlägget här.

Säljer en bostadsrätt och fick ett bud 25 tusen under begärt pris. (bor inte i Stockholm) (liten stad i Dalarna)

De kom idag på en privat kort visning och ville pruta 40 tusen till pga att det fanns en "lukt" i lägenheten.
"Lukten" är vad jag gissar katt.(har 2 katter) Då jag flyttade ut igår (mindre än 24 timmar sen) så har jag inte hunnit städa, vilket betyder att luketen naturligtvis ligger kvar.

De hävdar att de måste måla om alla väggar med special färg för att få bort och kommer kosta minst 30 tusen.

Vad gör jag?
 
H
Säkert spärrfärg de menar.
Kostar väl 1400 kr hinken.
Någon mer som är intresserad?

Städa ur lägenheten ordentligt och se vad det luktar då.
De försöker säkert allt för att få billigare.

Bråttom med att sälja?
 
Ingen annan som är intresserade tyvärr.

Har till sista augusti på mig, då måste antingen lägenheten eller huset vi precis köpt vara sålt.

Jag är i väldigt stort behov av de där sista tusenlapparna tyvärr.
 
H
Städa ur skulle jag gjort.
Å andra sidan skulle jag aldrig ha haft visning ostädat heller.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Håller med, vad man än säljer så begränsar man allt som kan gnällas på, vädrar, städar...

Jag skulle nog vara lite kall, och berätta läget, att de bor 2 katter där, men som aldrig pissat inne bla bla..priset är redan sänkt med 25’..långt kvar till Aug också..
 
P
Hyr eller köp en ozongenerator, kör den några timmar utan några katter eller människor i lägenheten. Vädra ordentligt och doften är borta, ordna ny visning.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 3 till
  • Laddar…
windestal
Men kände de inte lukten redan på första visningen då?
Fanns lukten inte där då är det ju något tillfälligt, som löser sig när du städat, fanns den där redan då visste de ju om den när de la första budet och är alltså inget skäl att pruta nu. (Detta förutsatt att du inte gjorde något extremt just för att dölja lukten innan första visningen, givetvis.)
 
De kände lukten på först visningen också, la bud med vetskap om att det var någon lukt.
Så känns verkligen märkligt att de kommit på nu att de måste gå ner i pris.
 
Det är ju helt upp till dig. Jag skulle aldrig acceptera att någon prutar två gånger för samma sak.

Men sitter man med skägget i brevlådan så gör man...
 
harry73
Men budet är inte bindande, och nu la de ett nytt bud.
Antingen nekar du, eller så kommer du med ett motbud
t ex 40 tkr rabatt kan ni få, men då på utgångspriset (dvs 15 tkr lägre än budet)
Att lägga ut huset igen är en stor risk, eller nästan en omöjlighet att få det såld innan augusti.
Vem köper hus i juni eller juli?
 
Är väl egentligen ointressant varför dom prutar. Berätta att du har ett pris som du inte säljer under så får dom betala om dom vill ha lägenheten. Mest troligt försöker dom bara spara lite extra cash
 
Jag skulle nog köra två spår.

En budgivare som försöker pruta två gånger bör man hålla väldigt kort, eller helst skippa helt. Men ekonomiska realiteter kan ju göra att man är beroende av att få till den affären med den dåliga köparen.

Dvs. fortsätt att lirka med spekulanten, men försök också hitta finansiering för att i värsta fall kunna fortsätta säljprocessen över sommaren. Diskutera med din bank, med andra banker, i värsta fall med bluestep. Kolla om någon släkting kan ställa upp att hjälpa till (typ bli medlåntagare) osv.

Om du sedan lyckas lösa finansieringen så kan du meddela den här köparen att priset nu är det begärda, inte en spänn i prutning. Eller ännu högre.
 
En möjlig lösning skulle ju kunna vara att du åtar dig att själv måla med spärrfärg. men då skall det finnas ett bindande kontrakt, du skall alltså bara lova att måla, inte att de skall uppfatta lägenheten som luktfri. Nu vet vi ju inte hur stor lägenheten är, men du målar lätt ett rum i timmen, plus några timmar för att täcka golv osv. Hyr eller låna en ozonrenare också, så minskar du risken att de klagar på lukt sedan, även om de är bundna av avtalet så är det ju onödigt med mer strul.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
H
De vill säkert byta tapeter osv.
Så enkelt att spara några kronor till det är att pruta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.