L lassebrun skrev:
Felet ligger i att du beställer i volym och leverantören säljer i ton. Densitet på jord skiljer ju otroligt mycket beroende på hur packad den är. Precis som grus, makadam etc. Jag är ingen expert men när man säger att material x väger y är det en uppskattning. Ju mer kompakterbar materialet är desto svårare gissa en densitet.
Så släpp volym och räkna i vikt. Som säljaren gör.
Det är nu svårigheten kommer in. Hur många ton behöver man för att fylla sin beräknade volym. Skitsvårt. Beror på hur stor padda du har Jag har köpt 6st lastbilar mer än beräknat till min uppfart :)
Säljaren annonserar i kubik också, så det känns aningen missledande. Man kan väl inte sälja en vara i kubik och leverera i ton?
 
Nej har man lämnat pris på m3 så får man ju leverera det
 
  • Gilla
stoffes och 2 till
  • Laddar…
Hur vill du ha jorden levererad? Tokfluffig eller packad? Fluffig = låg vikt = lite jord och tvärtom.
Att köpa/sälja i volym faller helt med lite logiskt tänkande.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nej har man lämnat pris på m3 så får man ju leverera det
Tack! Ska höra med säljaren under morgondagen och stämma av med dom.
 
harry73
L lassebrun skrev:
Hur vill du ha jorden levererad? Tokfluffig eller packad? Fluffig = låg vikt = lite jord och tvärtom.
Att köpa/sälja i volym faller helt med lite logiskt tänkande.
Vikt också. Hur vill du ha din jord, med mycket vatten eller lite vatten.
Med det sagt skulle jag snarare oroa mig för vilken kvalitet jorden har. Var kommer den ifrån. Vilken ogräs finns i jorden (parkslide?).
Det finns inga kvalitetskrav på matjord, så det kan absolut vara vad som helst. Och då skulle det vara bra om den har låg densitet och hög mullhalt
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Fyll en 10-l hink och väg.
 
  • Gilla
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Att köpa/sälja i volym faller helt med lite logiskt tänkande.
Och ändå är det det de gjort enligt TS och då finns förstås ett ansvar att leverera enligt avtal.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Besökte nyligen en jordleverantör och såg då att jorden vägde mellan 700 till 1200 kg per kubik.
Den som vägde 700 kg annonserades som grönsaksfond och den som vägde 1200 som gräsmattejord.
Låter rimligt enligt min erfarenhet.
Kunde bara ta 500 kg på kärran för att inte komma över gränsen för totalvikt släpet.
 
Som vanligt så lär man ju vara vaken som köpare. Det är inte olagligt att göra så här, mest lite fult om det är medvetet.
Blir lite som Biltemas glykol. Många jämför priser men ingen tittar på att de säljer den per vikt och man får alltså inte en liter utan kanske 950ml och 1000g. Småsummor i kundänden men för säljaren blir det en bra affär. Lika som för jordförsäljaren alltså.
 
Nu har jag fått svar från firman, och jorden består till störst del av kompostmaterial och de ska vara betydligt lättare än om jorden består av sand. Han var väldigt trevlig och kändes påläst, så jag köper helt klart deras resonemang.

Tack för värdefull input från er alla.
 
  • Gilla
Simsu och 6 till
  • Laddar…
Bra pris för jord, grattis
 
  • Gilla
Vicco och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Min granne betalade precis 3700:- för 8m3 dåligt harpad jord.
Levererades med traktor med ett par kilometers transport.
Men det är i Göteborg, allt ska visst vara lite dyrare här:(
Ja det var rejält dyrt. Jag brukar betala 100-150kr kubiken när jag hämtar själv med traktor hos någon lokal grävfirma. Kontant givetvis...
 
harry73
100-150 kubiken svart och utan transport låter som en bra deal för grävfirman.
 
  • Gilla
Simsu och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
100-150 kubiken svart och utan transport låter som en bra deal för grävfirman.
Kanske det men inte lika bra deal som 462kr m3....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.