A arwa02 skrev:
I det här fallet behöver jag inte den låga profilen, eller utseendet. Så det kanske blir till att köra vanliga skruvbult med brickor istället.
Byggmax har ju 8.8 i lösvikt, måste vara billigast/bäst...
 
A arwa02 skrev:
Jag tänkte köpa M12x120 på Hornbach:

[länk]

Ungefär 35% billigare än Byggmax lösvikt. Det tror jag är svårslaget. :)
Glöm inte stora tjocka brickor! Typ 50-60 i fyrkant 5 mm tjocka.
Det är inte bulten som håller ihop ett förband utan friktionen mellan det man bultar ihop.
 
  • Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
Tombrittberg
A arwa02 skrev:
Om man tänker såhär de (se bild). Det borde väl hålla tycker man?

Eller är det fortfarande risk för bristningar i ändträet?

Det är främst för att det ska gå fort och enkelt jag överhuvudtaget funderar i de här banorna. Det är en mycket enkel byggnad på landet (skjul/förråd) och man skulle spara mycket tid och pengar på att kunna köra några vagnsbult istället för spikningsplåtar på båda sidor.

Det går även att limma för att förstärka.,vanligt på monteringsfärdiga hus på 70 - 80talet vet ej om det görs i dag. Vad jag vet så limmar man väl mot golvåsar när man bygger våtrum med spånskivegolv för att det ska bli starkt och stabilt

Bara en liten tanke.
 
Redigerat:
Tombrittberg
L Leif i Skåne skrev:
Glöm inte stora tjocka brickor! Typ 50-60 i fyrkant 5 mm tjocka.
Det är inte bulten som håller ihop ett förband utan friktionen mellan det man bultar ihop.
LIMMA
 
Tombrittberg
K Kortling skrev:
Jag byggde takstolar till mitt hus enligt den traditionella metoden med spikplåtar och ankarskruv på bägge sidor av alla stödben och skarvar.

Efteråt gjorde grannen ett taklyft i eget regi med takstolar enligt TS modell fast med spik. Det hade sparat mig åtskilligt med tid och pengar att göra på det viset istället.

Bara plåtar och ankarskruv gick på 6-7 tusen och det var ett jävla skruvande.
Har samma erfarenhet dyrt och tidsödande.
 
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Har samma erfarenhet dyrt och tidsödande.
Ja, att köpa färdiga takstolar är sannolikt det bästa alternativet.

Jag hade gjort så om vi kunde få leveranser hela vägen fram till fritidshuset.
 
Två saker jag (som annars gör allt själv) ändå överväger att leja bort:
- Tillverkning av takstolar
- Blandning av stora mängder betong
 
L Leif i Skåne skrev:
Glöm inte stora tjocka brickor! Typ 50-60 i fyrkant 5 mm tjocka.
Det är inte bulten som håller ihop ett förband utan friktionen mellan det man bultar ihop.
Friktionsförband används relativt sällan inom stålbyggnad och aldrig inom träkonstruktion. Det normala är skjuvförband. Sen finns det ett visst mått av friktion i alla förband men det tar man inte hänsyn till.
 
  • Gilla
arwa02 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.