Hej,

Vi har länge följt många projekttrådar här på forumet och har i många fall fått ovärdeliga tips. Tack för det!
Nu är vi själva i startgroparna för vår husresa. Det började med att vi för ett par år sedan köpte en fastighet på västkusten där vi skall bygga vår dröm. Vi har själva funderat och skissat under lång tid och nu känner vi att det är dags att prova dessa tankar på andra. Så ni får gärna komma med tankar, förslag, råd, sågningar eller annat som dyker upp. Detta skulle vi vara väldigt tacksamma för!

Förutsättningar, behov och tankar

Natur/gräs/bergstomt på ca 1100 kvm. Idag står det två fritidshus på fastigheten som kommer att rivas. Enligt plan gäller bygghöjd på 4m för fasad med störst allmän påverkan, vilket enligt kommunen troligtvis är tomtgräns mot vägen i NV (nedåt i den vänstra bilden nedan)

Flygbilder av fastighet på västkusten med två fritidshus och en klippformation, nära havet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomten med befintliga fritidshus som skall rivas

Vi tänker oss ett hus på ca 170-180 kvm, Vi vill ta tillvara på utsikten mot havet och därmed nyttja höjden och bygga ett 1,5-planshus. Vi kan tyvärr inte bygga högre pga av begränsningar av bygghöjd. Detta gör också att vi tex inte kan ha en gavel mot vägen i nordväst.

Alla sociala ytor (kök, matplats, vardagsrum) samt det stora sovrummet bör ha utsikt mot syd (havet). I någon del av huset vill vi ha öppet mellan våningarna för att skapa dynamik och rymdkänsla.

Längs med tomten i syd går en vacker klippa (ca 1,5m hög) som vi vill ta tillvara på och “bjuda in” så den blir en naturlig del av huset. Kan man bygga så den känns som en vägg strax utanför fönstret? Mot syd vill vi ha ett så minimalt gränssnitt mellan inne och ute som möjligt.

Tomt med utsikt över havet och befintliga fritidshus samt träaltan intill klippformationer, symboliserar potentiell byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomten mot syd med klippan i bild.

Fasad. Naturligt silvergrå träfasad. Tankar går på järnvitriol, kiselbehandling(sioox?). Gärna ljus nyans.

Tak. Plåt alternativt takpapp med möjlighet att ha solceller mot syd.

Bottenplan
Stort socialt kök med stora arbetsytor. Gärna med översikt över matplats och vardagsrum. Vi vill gärna uppmuntra till att man samlas i köket. Vi tänker oss en ö där man kan sitta med läxor eller pyssel medan någon fixar med maten.

Matplats nära altanen där gränsen mellan inne och ute är så liten som möjligt. Kunna öppna upp så att det känns som man är ute. Gärna i närheten av kamin/spis.

Efter middagen ska man kunna dra sig tillbaka i en mysig sittgrupp, även den nära kaminen och naturen. Vi vill kunna krypa upp i en soffa och se på TV, läsa och hänga men helst utan att centrera sittgruppen mot en (ful) TV . Det ska kännas socialt.

Minst ett sov-/gäst-/lekrum.

Toalett med dusch, gärna nära entrén.

Rejäl tvättstuga/förvaring/teknikrum med dörr ut mot trädgård för att kunna hänga tvätt som också kan fungera som groventré om man är smutsig/blöt. Möjlighet med förvaring för vinterjackor mm samt teknik.

Övre plan
Ryggåstak, öppet upp till nock för rymdkänsla.

Ett lite större sovrum med klädkammare/förvaring. Gärna med möjlighet att öppna ut.

Två normalstora sov-/barnrum med garderob/förvaring.

Större badrum med dusch och badkar.

Planlösning
Nedan finns delar av det vi själva har skissat på. Här är vi väldigt öppna om ni har andra tankar och förslag.
Arkitektoniska ritningar över ett 1,5-planshus, med bottenvåningen som inkluderar kök, vardagsrum och badrum, och övervåningen med sovrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våra egna tankar på planlösning

3D-renderingar av ett modernt husprojekt med silvergrå träfasad och integrerad klippformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av tänkt hus placerat på tomt med naturlig klippformation och grönområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3d-modelleringar där huset är utplacerat på tomten

Egna frågor och funderingar
  • Lite tveksamt om det är möjligt att ha en u-trappa så som vi har placerat den. Risken är att det blir för lågt i tak när man kommer upp helt enkelt. Vad ser ni för andra lösningar? (Helst vill vi inte ha en L-trappa direkt från hallen)
  • Är det möjligt att ha en kamin där vi har placerat den? Kan man då ha en vinklad skorsten och leda värme/rök genom takbjälklaget för att sedan ha en skorsten närmare nocken?
  • Vi vill kunna öppna fönsterpartier vid kök/matplats så mycket som möjligt. Finns det andra skjutparti-lösningar där man skjuter partiet utanför en annan vägg? Eller annan lösning?
  • Hur nära kan man bygga fönstret i köket mot klippan? (Dränering bör inte vara ett problem då delen mot huset i stort sett är lodrät och uppe på klippan lutar det bort från huset)
  • Vad kommer att driva mycket kostnader i denna lösning? Stora fönsterpartier är såklart en stor del men finns det annat gällande konstruktion eller annat som kan bli onödigt komplicerat?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
Med tanke på att ni ritat samma golvyta på övervåning som på bottenvåning verkar det som om ni tänkt förhöjt väggliv, ryms det i den begränsade höjden?

Är tomten plan förutom klippan? Funderade på om det skulle gå att göra nån souterräng eller etagevariant istället, där den "mindre allmänpåverkade fasaden" får vara högre som jag uppfattar det?
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Med tanke på att ni ritat samma golvyta på övervåning som på bottenvåning verkar det som om ni tänkt förhöjt väggliv, ryms det i den begränsade höjden?

Är tomten plan förutom klippan? Funderade på om det skulle gå att göra nån souterräng eller etagevariant istället, där den "mindre allmänpåverkade fasaden" får vara högre som jag uppfattar det?
Tack för ditt svar Anna_H. Tanken är att ha ett så förhöjt väggliv som det går. Exakt vad det skulle bli har vi inte räknat på ännu. Vi vet inte exakt vad medelmarknivån kommer bli och sen blir det en kompromiss mellan takhöjd på bottenplan mm. I planlösningen på ovanvåningen så är det som du säger enbart ytterväggarna som är inritade men möblerna är inflyttade en bit. Detta kommer förstås behöva detaljeras i nästa steg.

Tomten i övrigt är någorlunda plan. Det skiljer ungefär en meter längs med huset från NO till SV. Men förhoppningsvis går detta att minska ganska naturligt med grundarbetet så att det skiljer kanske 0,5m. Så möjligtvis att man skulle kunna göra något halvplan eller så men pga av tillgänglighet och annat så undviker vi det gärna. Det hjälper tyvärr heller inte riktigt med den naturliga lutningen på tomten.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Gammelnörden
Åh vad snyggt!!!:love:
Angående trappan, om det skulle visa sig att det förhöjda vägglivet inte kompenserar för taklutningen kanske en fönster/tak- lösning likt den i föräldrarsovrummet kan vara en idé?
Angående kamin, jag trodde det var en murad eldstad och placeringen fick mig att tänka på 1950-60-talets dubbeleldstad med en eldstad invändigt som delar murstock med en utvändig mot altanen.:) Om ni skulle flytta eldstaden för en snyggare placering av skorstenen (en ganska platt rektangulär) skulle jag föreslå där det nu finns en dörr i vardagsrummet på gaveln.

Av egen erfarenhet kan jag säga att en byggnad inte behöver vara komplicerad för att bli dyr att bygga utan det handlar mer om nästan vilken annan design som inte är inordnad dagens standardbyggande. Viktigast för att hålla nere kostnaderna är att inte ändra något under byggtiden och ha stenkoll på schemat så att bygget inte försenas. Samt en superduktig 100 % närvarande projektledare.
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Kan bli riktigt läckert! Ser fram emot att se hur det går!
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Lite allmänna reflektioner och undringar huller om buller:

Varför så stor hall och sneda dörrar på det övre planet?
Det borde gå att använda ytan bättre där med raka väggar, tänker jag.

Förstår inte heller riktigt vad som menas med en bygghöjd mot ett visst håll?
Är det byggnadshöjd som menas? Det finns ju tydligt definierat vad en byggnadshöjd innebär och borde inte behöva påverkar placering av gavlar etc. Även maxhöjd (nock) borde vara definierat, tänker jag?

Tänk på att fasader med järnvitriol blir svarta med tiden. Kan bli ganska fläckigt. Snyggt i början, men gillar ni hur det åldras? Om så, kör på!

På nedre plan: Vill man behöva gå förbi dörrmattan (grusigt och blött vintertid) varje gång man ska till badrummet? Det går kanske byta plats på bad och tvätt?
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Förstår tanken med att använda sig av klippan men jag tycker det känns lite inklämt där samtidigt som klippan stjäl utsikten från köket.
Hade nog om möjligt försökt flytta hela huset lite bakåt och neråt mot det befintliga garaget. Då får köket bättre utsikt och ni får mer tomt på sydsidan. Klippan kan fortfarande användas som häftig inramning på uteplatsen
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Står det något om antal våningar i detaljplanen? Har själv 4m bygghöjd men bara 1 våning och då fungerar det tyvärr inte med förhöjt väggliv.
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Ska bli en kul tråd att följa! Vad har @Ladan vid havet använt för program för 3D bilderna? Ser riktigt proffsigt ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
rampante och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Åh vad snyggt!!!:love:
Angående trappan, om det skulle visa sig att det förhöjda vägglivet inte kompenserar för taklutningen kanske en fönster/tak- lösning likt den i föräldrarsovrummet kan vara en idé?
Angående kamin, jag trodde det var en murad eldstad och placeringen fick mig att tänka på 1950-60-talets dubbeleldstad med en eldstad invändigt som delar murstock med en utvändig mot altanen.:) Om ni skulle flytta eldstaden för en snyggare placering av skorstenen (en ganska platt rektangulär) skulle jag föreslå där det nu finns en dörr i vardagsrummet på gaveln.

Av egen erfarenhet kan jag säga att en byggnad inte behöver vara komplicerad för att bli dyr att bygga utan det handlar mer om nästan vilken annan design som inte är inordnad dagens standardbyggande. Viktigast för att hålla nere kostnaderna är att inte ändra något under byggtiden och ha stenkoll på schemat så att bygget inte försenas. Samt en superduktig 100 % närvarande projektledare.
Tack för svar och tips Gammelnörden! Angående trappan så har det också slagit mig att en kuppa skulle lösa problemet. Eventuellt även att en ”mini-takkupa” skulle fungera. Velux har tex en sån här lösning:
Velux takkupa monterad på skiffertak utifrån och en kvinna tittar ut genom samma takkupa inifrån.

Angående eldstaden så fanns det en tanke på att även ha en del utåt. Jag är dock osäker på hur mkt vi skulle använda den delen. Tyvärr tror jag också att utformningen av eldstad/kamin är något vi kommer att behöva ta beslut om efter att vi fått lite bättre koll på kostnader. Det finaste är ju naturligtvis att ha en murad variant som vi skissat på. Tanken är också att göra en platsbyggd bänk längs fönstrena i vardagsrummet med förvaring av ved men även att man kan ha tex leksaker mm där i.
3D-rendering av ett modernt vardagsrum med stora fönster, utgång till trädäck, och platsbyggd bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett modernt vardagsrum med stora fönster, takkupa och integrerad eldstad samt bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan eventuellt vara möjligt att sätta den bredvid dörren men att ha kvar dörren för framförallt ljusinsläpp från SV är nog bra.

Angående tips att hålla koll på standardbyggande för att hålla nere kostnader så är det något vi hoppas att en framtida arkitekt/husleverantör kan ge input på.
 
Åsa Lund
Spännande och utmanande projekt!
Tycker alla rum är väldigt stora och yta driver ju kostnader.
Sedan förstår jag inte alls vitsen med hålet i bjälklaget. Ingen naturlig yta att vara på varför jag misstänker det inte kommer ge önskad aha-upplevelse?
Är fönster på ovanvåningen missade att rita in? Annars blir det nog mycket bunkerkänsla.
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Gammelnörden
L Ladan vid havet skrev:
Det kan eventuellt vara möjligt att sätta den bredvid dörren
Nä, på 3D-bilderna gör sig eldstaden allra finast där den är nu och blir en del av sittbänken/vedförvaring!
Jag har full förståelse för att ni måste hålla koll på kostnaderna men var försiktiga med att spara in för mkt på detaljerna. Det är väl uttänkta detaljer som sätter tonen och lyfter det arkitektoniska uttrycket.:geek:
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
C catlwi skrev:
Lite allmänna reflektioner och undringar huller om buller:

Varför så stor hall och sneda dörrar på det övre planet?
Det borde gå att använda ytan bättre där med raka väggar, tänker jag.

Förstår inte heller riktigt vad som menas med en bygghöjd mot ett visst håll?
Är det byggnadshöjd som menas? Det finns ju tydligt definierat vad en byggnadshöjd innebär och borde inte behöva påverkar placering av gavlar etc. Även maxhöjd (nock) borde vara definierat, tänker jag?

Tänk på att fasader med järnvitriol blir svarta med tiden. Kan bli ganska fläckigt. Snyggt i början, men gillar ni hur det åldras? Om så, kör på!

På nedre plan: Vill man behöva gå förbi dörrmattan (grusigt och blött vintertid) varje gång man ska till badrummet? Det går kanske byta plats på bad och tvätt?
Tack för svar @catlwi!

Hallen där uppe är inte riktigt helt genomtänkt så det är möjligt att man bör ta det några varv till. Denna kommer också bero väldigt mycket på hur trappan blir. Tanken med de sneda väggarna är att dels skapa en annorlunda yta än enbart en kvadrat med fyra dörrar men framförallt att man då i de små sovrummen kan bygga in garderober i väggen som går längs med nocken. Detta kan bli tight om dörrarna är "raka". Men tack för input, jag skall ge mig på ett försök!

Vår plan är riktigt gammal och i den är enbart höjd angiven. Enligt vår kommun som jag pratat med åtskilliga gånger så är det då byggnadshöjd som menas (som du skriver). Vår kommun går efter något prejudicerande fall gällande byggnadshöjden och utgår enbart från den beräkningsgrundande fasaden vilket då är den fasad som har störst allmän påverkan. Denna är inte alltid helt lätt att bestämma men enligt dem så är det oftast fasaden mot väg, i vårt fall mot nordväst. Vi har tidigare skissat på andra huskroppar där en gavel stod mot vägen och detta sa de handläggare jag pratade med då att vi förmodligen inte skulle få igenom. Denna lösningen med en större takkupa åt andra hållet har de dock sagt borde vara ok.

Vad jag har hört gällande järnvitriol så påskyndar det enbart materialets egenskap att åldras och lite beroende på hur det är utsatt för naturens krafter så blir det olika. Det vi vill är iaf att få det att bli naturligt grått gärna ljust, men inte laserat. Har funderingar på att sätta upp lite tester i trädgården med järnvitriol, sioo-x och lite olika tjäror.

Angående toaletten så är det såklart en avvägning. Vi vill gärna ha tvättrum nära köket, bland annat för att man vid vissa tillfällen kan använda arbetsbänken i tvättrummet till avställningsytor, förvaring mm. I vardagen är det också ganska skönt att ha dessa arbetsfunktioner när varandra då det kan bli en del spring emellan. Största anledningen att vi gärna har en toa nära entrén är att om barn är snöiga, blöta mm så går det snabbt och enkelt att komma in på toa utan att behöva gå över eventuellt mer känsliga golv.
 
S Stuff skrev:
Förstår tanken med att använda sig av klippan men jag tycker det känns lite inklämt där samtidigt som klippan stjäl utsikten från köket.
Hade nog om möjligt försökt flytta hela huset lite bakåt och neråt mot det befintliga garaget. Då får köket bättre utsikt och ni får mer tomt på sydsidan. Klippan kan fortfarande användas som häftig inramning på uteplatsen
Tack @Stuff! Klippan är inte så hög, så om man står upp eller sitter på en barstol så ser man över klippan och den utsikten är något vi vill ta tillvara på. Nackdelen om man "backar" är att gluggen med utsikten mot havet blir smalare och att man ser mindre. Tog en bild ut från det befintliga köksfönstret i huvudhöjd för någon timma sedan och även om den inte gör verkligheten rättvisa så kanske man förstår bättre än tidigare bilder. Tanken är också att fortsättningen på klippan kommer att rama in uteplatsen som du skriver. Det är en liknande lösning idag, men befintlig uteplats är för liten. Den nya kommer bli åtskilliga många gånger större :D
Utsikt från köksfönster över klippa mot hav och himmel, träd och en uteplats syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pjeta skrev:
Står det något om antal våningar i detaljplanen? Har själv 4m bygghöjd men bara 1 våning och då fungerar det tyvärr inte med förhöjt väggliv.
Hej @pjeta
Nej, det är en riktigt gammal detaljplan och det ända som står nämnt är höjd vilket numer översätts till byggnadshöjd. Enligt kommunen är det ok att bygga två våningar om man håller sig till byggnadshöjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.