Hejsan alla.

Skall bygga ett staket på ca 10 m framför vårat hus. Vi bor på en vändplats i ett villaområde. Vill bygga ett stabilt staket som vi tänker måla. Nu till mina frågor.
Ja tänket sätta plintar som jag köper färdiga. Stolpar tryckimpregnerat.
Men vad skall jag ha för virke till själva staketet? Har hört att man ej kan måla tryckt virke för tidigt.

Vad har ni byggt av?

Tacksam för alla tipps

Mvh Christer
 
V
Använd tryckt virke till staketet också.
Men vänta med målning till nästa säsong.
 
  • Gilla
dillen76 och 1 till
  • Laddar…
J
D dillen76 skrev:
Hejsan alla.

Skall bygga ett staket på ca 10 m framför vårat hus. Vi bor på en vändplats i ett villaområde. Vill bygga ett stabilt staket som vi tänker måla. Nu till mina frågor.
Ja tänket sätta plintar som jag köper färdiga. Stolpar tryckimpregnerat.
Men vad skall jag ha för virke till själva staketet? Har hört att man ej kan måla tryckt virke för tidigt.

Vad har ni byggt av?

Tacksam för alla tipps

Mvh Christer
Tryckt har vi. Målade förra året, fem år senare ville vi ha vitt. Målade med fönsterfärg. Tydligen ska man ha det och inte fasadfärg om trät täcks på alla sidor enligt tjejen i färgaffären.

Måla staket tar extremt lång tid. Bara varningens ord från en som hatar att måla och lät sambon kämpa en sommar :rofl:

Hur högt blir staketet? Förslag är att titta på plintar med plintjärn istället för stolpskor. Skor fungerar bra till altaner när kraften går nedåt, mindre bra till staket och värdelöst till plank.
 
  • Gilla
Happy75smile och 1 till
  • Laddar…
Tittar runt på staket på nätet och hos grannar. Vi tänker ca 1,10.
Färdiga plintar med stopljärn.
Stolpar 70*70.
Det är väl så långt jag kommit i planeringen.
 
Jag gör staket av klyvsågade brädor (kallas fasad eller panelbräda på brädgården). Kör med vitt virke som målas med Alcro fönsterfärg.
 
L
Just gällande målning av staket är det lätt att dra på sig ohyggligt underhållsarbete över lång tid. Jag rekomenderar olja med pigmentering så skyddar man tryckt virke mot solens uv strålning som bryter ner virket. Jag tycker även du bör överväga att lägga plattor under staketet, mellan plintar, det underlättar gräsklippningen ordentligt.
 
  • Gilla
dillen76
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.