Har inget koll på plintavstånd. Det får nån annan kommenta, eller försök hitta på nätet.
Beror ju på golvåsarnas dimension.
Låter bra med sanden.

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Grävare här nu för typ 8 timmars arbete imorgon . Återkommer med bild/bilder.
 
På 6 timmar lyckades vi gräva upp snäcksand till husgrunden och mer genom att gräva 2 m rakt ner i gräsmattan bredvid huset.
Återfyllde gropen med jord och stenskrot. Nollsummespel. Men har nu även ett lager av jord som skalades bort från bergsidan. Och som "bonus", 2 kubikmeter trädrötter..... Minigrävare i arbete med att gräva upp snäcksand och jord bredvid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minigrävare vid jordhög bredvid hus med grävd grop för husgrund på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i hörselskydd och hjälm gräver djupt hål i marken med grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med sådan djup snäckskalssand, bortskalat jordlager under och en bit runtom stugan/boden, samt öppen välventilerad plintgrund med hyfsat avstånd mellan sand och trossbotten, så bör ju inte markfukt vara ett problem framöver.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Med sådan djup snäckskalssand, bortskalat jordlager under och en bit runtom stugan/boden, samt öppen välventilerad plintgrund med hyfsat avstånd mellan sand och trossbotten, så bör ju inte markfukt vara ett problem framöver.
Sandlagret verkade bottenlöst, mannen i gropen är 1,8m lång. Hålet blev 2m djupt. (När jag borrade för bergvärme 10m bort bakom carporten var det 4m ner till fast berg).

Nu gräver jag vidare för hand, 8 gropar cc 2m för plintarna. Av tradition är det ingen här i trakten som har grävt ner plintar djupare än 6dm. Jag följer traditionen, de som var stod på bara 2dm djup..men det får bli 6dm nu. Lättgrävt i sand men en och annan trädrot bromsar arbetstakten.

Grannens laser (funkar bäst i små eller mörkare utrymmen), underlättar arbetet med att få plintarna i våg. Bilderna visar nivån 44cm över plinthöjd, Marken lutar längs bygget så frigången under bärlinan/trossbotten är från 2 till 5dm. Räcker det för ventilationen?
Jag tänker använda reglar 45x220mm med 2,9m längd i bjälklaget, i enkelstugan används 45x170mm med 2,5m mellan upplagen. Ska jag minska regelhöjden för att vinna frigång?

En grävd grop med sand och en laserutrustning som hjälper till vid byggprojekt i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med grävd grop, lasernivå för att nivellera plintar och delar av en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gjuta plintar i papprör med träform i botten tipsar Enkelstugan om. Det verkar som att de lämnar formvirket kvar i botten och fyller gropen runt röret med grus. Hamnar 6 dm under marknivån.
Är det OK?
 
Ja det är okej.
Huvudsaken att plinten har lite större yta så den inte sjunker.
Om du får till ett fint hål så kan du gjuta utan form och sen sätta pappröret ner i betongen några cm så det i röret inte åker ut.

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S saiter skrev:
Ja det är okej.
Huvudsaken att plinten har lite större yta så den inte sjunker.
Om du får till ett fint hål så kan du gjuta utan form och sen sätta pappröret ner i betongen några cm så det i röret inte åker ut.

//AA
Tack för snabbt svar saiter!
Nja hålet blir inte så fint så jag får placera bottenformen och fylla den först därefter trycka i pappröret och stabilisera det med sand runtom. Papprören är 200mm diameter ock brädformen gör jag invändigt 350x350mm x100mm höjd.
Kan jag gjuta allt i ett eller måste plattan stelna först?
 
Ett alternativ är att lägga en trädgårdsplatta i betong i botten och ställa röret på den. Är man inte så jättenoga så brukar det funka att slänga ner några spadar betong först och sen ställa dit röret och fylla det...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett alternativ är att lägga en trädgårdsplatta i betong i botten och ställa röret på den. Är man inte så jättenoga så brukar det funka att slänga ner några spadar betong först och sen ställa dit röret och fylla det...
Tack Purjo__ !
 
Bra att du har hängt upp klockan så det inte blir så sena kvällar. Det är inte bra att vara uppe för länge i din ålder... ;)
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bra att du har hängt upp klockan så det inte blir så sena kvällar. Det är inte bra att vara uppe för länge i din ålder... ;)
Joo,det gäller att ha koll på vart tiden/livet tar vägen.. "klockan klämtar för dig" skrev ju Hemingway redan under andra världskriget, den köksklockan där på väggen har jag kvar för att inte glömma alla raster och matpauser i min iver att komma framåt i detta projekt..
Nu är 4 plintrör på plats, ska kapa dem men väntar tills botten plattan är fylld med betong och sanden runt rören är på plats. Klockan var 16:30, dags att dra iväg till gänget i fredagsbastun.
Byggplats med fyra vertikala plintrör, sandbädd, vit köksklocka på vägg och skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bopakoster skrev:
Joo,det gäller att ha koll på vart tiden/livet tar vägen.. "klockan klämtar för dig" skrev ju Hemingway redan under andra världskriget, den köksklockan där på väggen har jag kvar för att inte glömma alla raster och matpauser i min iver att komma framåt i detta projekt..
Nu är 4 plintrör på plats, ska kapa dem men väntar tills botten plattan är fylld med betong och sanden runt rören är på plats. Klockan var 16:30, dags att dra iväg till gänget i fredagsbastun.
[bild]
Söndag kväll, papprören fixerade och bottenplattorna gjutna.
Snäcksanden återfylld i groparna och utjämnad. Det blev inget över av sanden, så vi grävde tydligen upp alldeles lagom mycket.
Nu väntar jag på att solen går ner så att jag kan märka upp var rören ska kapas mha det självnivellerande 360graders laservattenpasset...(CLL360 som tidningen GDS lurade på mig nyss, inte så ljusstarkt men praktiskt i lagom mörker.) Fixerat papprör i gjuten bottenplatta och nivellerad snäcksand i grävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med papprör fixerade i marken framför ett litet hus, grusad yta med utspridd snäcksand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett alternativ är att lägga en trädgårdsplatta i betong i botten och ställa röret på den. Är man inte så jättenoga så brukar det funka att slänga ner några spadar betong först och sen ställa dit röret och fylla det...
När jag byggde ut sommarstugan åt en vän till mig, (huset står ännu kvar efter 4 år) kommer jag ihåg nu hur vi grävde för plintarna i tre rader: tre långa diken fick lite betong på plintställena, sen var det in baggis att mura plintarna i betonghålsten. Varför kom jag inte ihåg det till mitt eget bygge? :thinking:
 
Nygjuten betongplint med fästjärn och träkonstruktion bredvid betongsäckar, vid byggprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdiggjutet men var kanske lite för snabb, bulthålet i fästjärnet kom 100mm över plinten. OK för en 45x95 regel, men kan man jacka ur för en 45x95mm stödregel i underkant på en 45x220mm C24 golvregel utan problem?
Äh, jag flyttar in den tryckade 28x95 till insidan av fästjärnet så golvregeln vilar på den med full höjd..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.