K KriZomb skrev:
Om vi vänder på argumentet från grannen då: Varför är era barn ute och skriker och leker kl 21? Varför är de inte inomhus och håller sig lite lugna? Borde inte ni som föräldar orna någon lugnare aktivitet till dem vid den tiden, tex sitta och se på film och varva ned?
Sådan var iaf min uppväxt, fram till tonåren så var 21 en sällsam tid att vara UTE.
Men vanligen så beror det ju på att föräldrarna vill vara inne, kanske med något värmande under rocken och då är det praktiskt att barnen är ute. Du skriver att du hade "uppsikt", men det hindrar ju inte på något sätt skrik eller hög ljudvolym, även om barnen dämpar sig snabbt efter en tillsägelse så är ju skadan redan skedd för grannen och deras barn är väckt och de måste börja om med nattningen.....

Nu vill jag inte säga att grannen har rätt och du har fel, men att du tänker dig in i situationen som en utomstående. Så kanske ni kan komma fram till en lösning och grannsämja, snarare är smutskastning.

Sedan din kommentar om att grannens hus skulle vara byggt av någon östeuropeisk firma är ju ett onödigt slag under bältet för vem som byggt kåken har noll och inget med saken att göra.
Och din antydan om att TS kör ut ungarna för att kunna sitta inne och supa ifred är inget "onödigt slag under bältet" tycker du?
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
K KriZomb skrev:
Nu vill jag inte säga att grannen har rätt och du har fel, men att du tänker dig in i situationen som en utomstående. Så kanske ni kan komma fram till en lösning och grannsämja, snarare är smutskastning.

Sedan din kommentar om att grannens hus skulle vara byggt av någon östeuropeisk firma är ju ett onödigt slag under bältet för vem som byggt kåken har noll och inget med saken att göra.
Jag skulle väl snarare säga att det skulle vara ett slag under bältet att istället anta att grannen är gnällig och känslig snarare än att söka information i syfte att förstå hur mycket mer ljud de kanske hör in till sig än andra hus omkring (vi har grannar närmre och har bott här några år utan att få någon som helst indikation att det skulle vara problem för andra). Anledningen till att jag inte drar upp den frågan direkt med grannen är såklart med respekt för dem och deras nya fina hus - det skulle ju inte vara särskilt trevligt för grannsämjan att släppa en sådan kommentar till dem.

Dessutom bryr jag mig inte vem eller vilka som har byggt villan, den är fin utvändigt och det viktiga är att de är nöjda och glada med sitt köp. Om det skulle visa sig att någon i forumet har erfarenhet i vart standarden kan skilja sig mellan just östeuropa och Sverige kan det både få oss att förstå deras situation bättre och utifrån det för grannsämjans skull hjälpas åt genom att vi på kort sikt håller barnen inne mer och att de i sin tur kanske kan sätta in ljudfällor i ventilationen.
 
Redigerat:
Många här verkar uppfatta frågan som en liten anklagelse mot grannarna, och därför blir det spekulationer. För faktum är ju att du använder detta exempel för att undra över isoleringen i deras hus, och då antyder det att du skulle kunna göra något åt saken om du fick svaret att den är bristfällig. Jag tror dock att du helt enkelt är nyfiken, stämmer det? I sådana fall räcker det ju att konstatera att det mer troligt är ventilationen, OM det är ett problem, vilket du redan gjort. Något man möjligtvis kan tipsa grannarna om att åtgärda om problemet eskalerar, men personligen skulle jag dra mig för att komma med sådana tips då de tenderar att låta som anklagelser, hur välmenande de än är.
I övrigt verkar det som att ni helt enkelt håller på att lära känna era grannar, då uppkommer sådana här situationer ibland och båda kommer att börja förstå och anpassa sig så småningom som relationen utvecklas (förutsatt att båda parter är normalt funtade ;)).
Lycka till!
 
Pytt Pytt skrev:
Många här verkar uppfatta frågan som en liten anklagelse mot grannarna, och därför blir det spekulationer. För faktum är ju att du använder detta exempel för att undra över isoleringen i deras hus, och då antyder det att du skulle kunna göra något åt saken om du fick svaret att den är bristfällig. Jag tror dock att du helt enkelt är nyfiken, stämmer det? I sådana fall räcker det ju att konstatera att det mer troligt är ventilationen, OM det är ett problem, vilket du redan gjort. Något man möjligtvis kan tipsa grannarna om att åtgärda om problemet eskalerar, men personligen skulle jag dra mig för att komma med sådana tips då de tenderar att låta som anklagelser, hur välmenande de än är.
I övrigt verkar det som att ni helt enkelt håller på att lära känna era grannar, då uppkommer sådana här situationer ibland och båda kommer att börja förstå och anpassa sig så småningom som relationen utvecklas (förutsatt att båda parter är normalt funtade ;)).
Lycka till!
Tack! Jag försöker bara förstå mer för att inte agera i affekt om/när de kommer över igen eftersom det inte är bra för grannsämjan. Så jag försöker inte anklaga grannarna. Tvärt om verkar de, utifrån den lilla initiala kontakt vi haft, schyssta som jag tror att jag skrivit mer än en gång i tråden :)

Men frågan blir som du är inne på känslig och vi håller på att lära känna varandra. Vi vill ha en så bra relation som möjligt, potentiellt bor man grannar i minst 20 år framöver... Så nej jag kommer inte heller direkt säga att de ska åtgärda saker på sitt hus men är nyfiken på om det på diskreta sätt kanske går att få dem själva att testa åtgärder som går i rätt riktning så vi båda får en bra boendesituation. OM det blir ett problem vill säga, förhoppningsvis var det bara en engångsföreteelse och allt är frid och fröjd. Då har jag bara genom tråden fått lite mer kunskap om ljudisolering och byggstandarder på vägen.
 
Nej, grannen har problem med tolerans av andra människor. Om det är som du säger ett släktkalas som antagligen sker typ max en gång per år får grannen helt enkelt tåla det. Om dom curlat sina barn så till pass att dom inte kan sova för att det låter lite utanför så är inte ditt problem.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det står ju i allra första inlägget i tråden att det var påskhelg och släktkalas och att kusinerna var ute och lekte.
Inte att barnen lever rövare 24/7/365.
Nu är jag också läskunnig, och jag har på intet sätt skrivit att det gäller 24/7/365 utan just detta tillfälle då grannen kom över. Frågan kan dock kvarstå, varför är barnen ute så sent? Varför ordnar man som förälder inte någon lugnare lekmöjlighet inomhus vid den tiden?
 
W Wagner skrev:
Och din antydan om att TS kör ut ungarna för att kunna sitta inne och supa ifred är inget "onödigt slag under bältet" tycker du?
Det är min erfarenhet av påskhelg + barn som leker ute medan de vuxna är inne. Har på intet sätt sagt att detta gällde just TS. Det är fri tolkning, liksom vilken firma som byggt huset och därmed vilket material eller standard man använt sig av ;)
 
För att svara på din fråga, så är "stenhus" (dit lättbetong- eller lecahus, som grannen troligen har hör) i regel snarare bättre ljudisolerade än "trähus" (träregelstomme med isolering och träfasad, som du verkar ha).
Om grannens hus skulle vara markant sämre ljudisolerat än normalt, så borde det även vara problem med värmeisoleringen, vilket leder till antingen höga värmekostnader, dåligt (kallt) innomhusklimat eller båda.

Som andra har sagt så kan våröppna ventiler och fönster totalsabba ljudisoleringen, oavsett hustyp och kvalitet.

Personligen tycker jag att första vårdagarna (som det var här över påsken), när det samtidigt är fest, får man acceptera VÄLDIGT mycket ljud från grannarna.
Nästa gång är det vi som har fest.

Om grannen kommer tillbaka (och du inte tycker barnen är störande just då), så hade jag bett dem mäta ljudnivån i dotterns sovrum, med stängda fönster, med en mobilapp. Det ger liksom lite annan vikt bakom klagomålet, beroende på om de (ungarna) presterar 90 eller 30dB...

Sen ÄR vissa typer av ljud mycket störande. Ingen unge kan väl somna om de hör grannbarnen ha kul utanför och själva önskar att de fick vara med, även om de bara svagt kan ana ljudet genom väggen.

Slutsats, man får tåla rätt mycket ljud i villakvarter. Vårt första (rad)hus hade en lekplats utanför sovrumsfönstret, innan vi hade egna barn. Inte idealiskt.
Å andra sidan hade vi två stora papegojor som ofta var i trädgården.
Vi klagade inte på grannarnas barn och de klagade inte på våra papegojor - även om den ena absolut störde den andre ibland.

/ Hälsningar, Fredrik
 
K KriZomb skrev:
Det är min erfarenhet av påskhelg + barn som leker ute medan de vuxna är inne. Har på intet sätt sagt att detta gällde just TS. Det är fri tolkning, liksom vilken firma som byggt huset och därmed vilket material eller standard man använt sig av ;)
Låter som en sträng uppväxt. Barn måste få leka ihop, och de skapar en hög ljudnivå ibland. Hade det varit 23:00 hade jag kanske varit på din sida, men vid 21 så finns det ingen social kod om att man ska vara tyst
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Det låter absolut i villaområden, och som med allt annat är det sut förnuft som *borde* råda. Att t.ex placera en studsmatta precis intill den andra grannen om man har en 1500 m2 stor tomt är ju som att be om bråk, speciellt om denne har sovrum eller altan i närheten.

Dock är min egen erfarenhet av +20 år i villaområden att nya hus med fresh-ventiler släpper in oerhört mer ljud än äldre hus med endast spalt-ventiler i taket. Innan vi fattade detta kunde jag ligga i sängen i sovrummet på framsidan och höra minsta lilla fotsteg på gatan utanför. Efter ett samtal med Fresh skickade de gratis en uppsättning ljuddämpande grejor som vi satte in i samtliga ventiler och vips blev det mycket bättre. En annan gång när frun ojade sig över "vad ungarna på gatan låter mycket " var det ytterdörren som hade satt sig så att det kom in en hel del ljud den vägen. Efter att snickaren fixat detta var även detta ljud mer eller mindre borta.

Sen är det såklart så att inget hus är helt ljudisolerat, och ventiler kommer att släppa in ljud, speciellt höga ljud som barnskrik. Det är inte kul att gå och lägga sig när grannens ungar leker och har kul. Detta är dock knappast något man kan säga till grannen om, så vida det inte är väldigt höga skrik och typ efter 21.30 eller nåt, då kan till och med jag reagera. Hos oss är det inga problem då vi alla på gatan brukar hålla efter varandras ungar, om de för överdrivet mycket oväsen. Vi försöker respektera varandra så mycket det går. Vid stora fester och så (jojomen, med dansbandsmusik) eller studentfester, då får man acceptera hög musik till 22-23-tiden, inga problem. Dessa är dock inte så vanligt förekommande.

Sen finns det ju alltid öronproppar...
 
K KriZomb skrev:
Vilket är idioti eftersom de stör barnens naturliga sömn och kan leda till öroninfektioner, speciellt om de sitter på flera timmar under en natt. Att man som förälder ska behöva ha hörselskydd till sina barn för att grannarna ska få leva rövare är ju jävligt märkligt också.
Är det din personliga åsikt eller finns det någon fakta bakom påståendet?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Martin_B
D Daniel 109 skrev:
Mina barn somnade utmärkt om jag dammsög utanför dörren eller körde vinkelslipen i källaren.
Jag somnar bäst när min SDS-Max borrhammare med spetsmejsel sjunger rätt in i mina spända trumhinnor, medan den körs rätt ner i berget, 2 centimeter från mina öron. Då brukar jag oftast tuppa av inom loppet av ett par sekunder...

Nä men allvarligt. Orkar inte läsa igenom alla inlägg. Men om man har en bra dialog med grannen, kan man inte fråga om denne vill få uppmätt ljudnivån invändigt medan man har en viss ljudnivå utanför? Och på så sätt få konstaterat ifall huset är dåligt isolerat eller inte?
För om man har en bra dialog, så kan det vara väl investerad tid och pengar för en sådan mätning. Möjligen kan man också kräva att entreprenören gör om och gör rätt i så fall? Borde ligga i grannens intresse.

I annat fall kan man möjligen erbjuda prenumeration på sömnmedel för dottern? Med risk för viss handgemäng som påföljd... :D ...nä, skämt åsido...
 
Martin_B
K KriZomb skrev:
Frågan kan dock kvarstå, varför är barnen ute så sent? Varför ordnar man som förälder inte någon lugnare lekmöjlighet inomhus vid den tiden?
Kl. 21 för sent att vara ute för barn, under storhelg?

Någon som tänkt jaga upp ungarna vid 5 på morgonen eller? :D
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Nej, grannen har problem med tolerans av andra människor. Om det är som du säger ett släktkalas som antagligen sker typ max en gång per år får grannen helt enkelt tåla det. Om dom curlat sina barn så till pass att dom inte kan sova för att det låter lite utanför så är inte ditt problem.
Håller med låter mer som din granne lider av "princess syndrome" Barn som är ute och leker 21 en helg är helt normalt i ett villaområde.

Han måste ju förstått att ni hade någon typ av kalas/fest när det var andra barn än era egna i trädgården och säker flera bilar som är parkerade på gatan utanför.

Att då komma över till er och be er ta in barnen är verkligen att vara överkänslig och även att sakna förståelse för hur man beter sig.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.