Vi flyttade i april -18 in i vårt första hus. Huset är fint och inget behöver göras varken ute eller inne, varför vi också bestämt oss för att inte göra något från start utan istället känna in vad och hur vi verkligen vill ha saker innan vi ändrar något.
Under den härliga sommar som var har vi funderat på vad vi vi vill göra i olika delar av tomten och kanske främst hur vi vill utnyttja den slänt som tar upp en stor del av vår tomt.
På baksidan har vi en stenlagd uteplats som sedan fortsätter i ca 3 m gräsmatta innan slänten tar vid. Slänten är ca 2,5 meter hög och ca 7,5 meter lång.

Vi har kommit fram till att ett bra sätt för oss att utnyttja denna del av vår ganska nätta tomt är att bygga en altan där.
Vi tänker oss något i storleksordningen 6x4m enligt skiss.
Från kommunen (Uppsala) är svaren en aning luddiga, men vad som framgår är att en altan inte är bygglovspliktig om den är lägre än 1,6 m hög och då räknas ett tätt räcke in i den höjden, ett glest räcke gör det alltså inte. Exakt vad som räknas som tätt och glest framgår inte så tydligt.
Någon som med större tydlighet kan uttala sig om hur en bedömning om tätt eller glest brukar göras?
Precis vilken form av dokumentation eller tillstånd som kan behövas är inte heller så tydligt. På den direkta frågan om det kan behövas något annat, exempelvis marklov eller grannmedgivande blev svaret ett enkelt "beror på placering och utformning". Någon som kan komma med mer upplysande information om hur sådant kan tolkas?

Mer direkta funderingar:
Om vi tänker oss en altan i storleken 6x4 meter, hur många plintar är det rimligt att sikta på? Räcker det med 4 på längden och 3 på bredden?
Lagom med 95x95 för stolparna?
Vilka dimensioner på bärlinor resp. bjälklag är rimligt? 45x145? Behövs olika dimensioner?
Trall i tjocklek 28?
Slänten består enligt uppgift av utfyllnad sedan området byggdes för 15 år sedan, där det ska vara ganska stenigt (sprängdes tydligen en del i området för detta). Det kan således bli lätt ansträngande att gräva för plintarna varför jag funderar på markskruv. Någon som har en uppfattning om vad sådant kan gå på om vi antar att det något besvärligt men inte värst?

Vi avser ju givetvis att hålla oss under de 1,6 meter som kommunen kräver för att slippa bygglov, och därmed även välja ett glest räcke för att slippa räkna med detta. Mina enklare skisser ger att det kommer att bli precis lagom utan att vi behöver anpassa oss nämnvärt. Vi vill ju dock placera altanen mer eller mindre precis i hörnet på vår tomt, kräver detta grannmedgivande oavsett om det kräver bygglov eller inte, någon som vet?

Vet inte om sketchup-filer kan bifogas, men ger det ett försök. All input är välkommen, stort som smått. Har vi tänkt galet någonstans? Har vi missat något smart? Hur hade du gjort? Vad hade du ändrat?
 
  • Skiss över tomt med markerad planerad plats för altan och omgivande hus i gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en planerad altan på slänt med räcke och stödplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många läsningar, inga tips.

Någon som kan tipsa om någon av mina funderingar borde finnas. Kan du inte svara på alla så mottar jag gärna tips på den del du är kunnig om.
 
Två, tre "synpunkter", som nog egentligen inte är till någon hjälp:
  • Hur är väderstrecken? Är planskissen rättvänd, så söder är nedåt och norr uppåt?
  • Varför lägga altanen så långt från huset? Vore det inte trevligare och mer praktiskt att ha den i anslutning till huset? Om ni t.ex. vill sätta upp en markis eller ett skärmtak, och lätt kunna gå ut/in.
  • Här kan du få lite info om dimensionering: https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/altan/
    Men de riktiga altanrävarna här ligger nog i ide så här års, och vaknar till framåt april, maj :)
 
tveksamt tveksamt skrev:
Räcker det med 4 på längden och 3 på bredden?
Det låter som en vettig avvägning. Då blir det 2 meters spännvidd i båda riktningarna. Ju färre plintar desto grävre bjälkar och tvärtom.
tveksamt tveksamt skrev:
Lagom med 95x95 för stolparna?
En sådan stolpe klarar flera tons last om den inte är mycket hög. Samtidigt är det en praktisk dimension med hänsyn till färdiga plintar och liknande.
tveksamt tveksamt skrev:
Vilka dimensioner på bärlinor resp. bjälklag är rimligt?
Om du lägger bjälkarna på 4 metersledden med 2 meters spännvidd och 600 mm avstånd imellan, så är 45x170 en lämplig dimension. Bärlinorna bör då vara 45x195.
tveksamt tveksamt skrev:
Trall i tjocklek 28?
Det är ett minimum och standard. Känslan blir mycket bättre med 34 mm.

I din Sketchup bild har du lagt bjälkarna på andra hållet i förhållande till vad jag har föreslagit. Jag tror det går åt lite mer virke då.
 
Tumregeln är plintar i rutmönster c:a 2x2 meter. Bärlina i 45x195 och skruvregel i 45x170 och 28 mm trall så har du en stabil altan.

95-stolpar blir bra, tänk på att du måste staga dessa ordentligt med snedsträvor så inte altanen viker sig.

Vad gäller glesheten i räcket så kan man misstänka att kommunen tillämpar detta på samma sätt som för plank och det finns inte någon exakt siffra men det det verkar vara allmänt vedertaget att skiljelinjen går vid 50%.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Två, tre "synpunkter", som nog egentligen inte är till någon hjälp:
  • Hur är väderstrecken? Är planskissen rättvänd, så söder är nedåt och norr uppåt?
  • Varför lägga altanen så långt från huset? Vore det inte trevligare och mer praktiskt att ha den i anslutning till huset? Om ni t.ex. vill sätta upp en markis eller ett skärmtak, och lätt kunna gå ut/in.
  • Här kan du få lite info om dimensionering: [länk]
    Men de riktiga altanrävarna här ligger nog i ide så här års, och vaknar till framåt april, maj :)
Synpunkter eller tankar är välkomna i alla fall, de kan ju vara så att man tänkt galet i något fall. (=

Skissen är mer eller mindre rättvänd. Vårt hus ligger i det närmaste rakt i nord-sydlig riktning (om man nu kan säga att en kvadratisk byggnad ligger i någon riktning).

Vi har en stenlagd uteplats precis vid huset på baksidan så vi har redan de möjligheterna. Det här är dels för att kunna utnyttja kvällsolen längre, dels för de varmaste stunderna på dagen när det är i det närmaste omöjligt att sitta uppe på uteplatsen (nu var förvisso sommaren som gick extrem, men ändå) och dels för att det känns som ett trevligt utnyttjande av slänten. Vi vet inte riktigt vad annat den ska vara bra till, som det varit hittills blir det mest svordomar över att behöva klippa gräset där...

Tack för länken, den ska jag kolla in!
 
J justusandersson skrev:
Det låter som en vettig avvägning. Då blir det 2 meters spännvidd i båda riktningarna. Ju färre plintar desto grävre bjälkar och tvärtom.

En sådan stolpe klarar flera tons last om den inte är mycket hög. Samtidigt är det en praktisk dimension med hänsyn till färdiga plintar och liknande.

Om du lägger bjälkarna på 4 metersledden med 2 meters spännvidd och 600 mm avstånd imellan, så är 45x170 en lämplig dimension. Bärlinorna bör då vara 45x195.

Det är ett minimum och standard. Känslan blir mycket bättre med 34 mm.

I din Sketchup bild har du lagt bjälkarna på andra hållet i förhållande till vad jag har föreslagit. Jag tror det går åt lite mer virke då.
Stort tack! Jag ska ta med dessa synpunkter och justera lite.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Tumregeln är plintar i rutmönster c:a 2x2 meter. Bärlina i 45x195 och skruvregel i 45x170 och 28 mm trall så har du en stabil altan.

95-stolpar blir bra, tänk på att du måste staga dessa ordentligt med snedsträvor så inte altanen viker sig.

Vad gäller glesheten i räcket så kan man misstänka att kommunen tillämpar detta på samma sätt som för plank och det finns inte någon exakt siffra men det det verkar vara allmänt vedertaget att skiljelinjen går vid 50%.
Bra där med snedsträvorna, det hade nog kommits på, men trevligare att ha med det från början.
Tack för övriga synpunkter och upplysningen om hur kommuner kan tänka, bra att utgå från som någon sorts tumregel så får man väl justera lite om de tänker annorlunda här.
 
Okej, vidare funderingar.
Hur vet jag hur långt ned jag måste gräva för mina plintar?

Marken är ganska så o-gräv-vänlig så att säga. Mycket grus och sten (utfyllnad sedan huset byggdes). Vi fick slita bra länge när vi skulle ner med en liten rabarberplanta i höstas, så att gräva till frostfritt djup (vilket tydligen är 1,6-1,7 i Uppsala) känns inte så lockande. Måste jag så långt ned?
Det försvåras dessutom av att det under en av plintraderna går ett knippe vattenledningar..
 
Det är ytterst sällan man har anledning att gräva så djupt som till sk frostfritt djup. Är marken dränerande (vilket den verkar vara i ditt fall) räcker det oftast med halva djupet. Med isolering mot tjäle uppifrån kan man förkorta det ytterligare. Vid starkt tjälskjutande mark kan man behöva lägga isolering under plinten.
 
Hur isolerar man från tjälen uppifrån? Klär man in plinten i isolering?
Att lägga isolering under plinten förstår jag, att man lägger ner isolering i hålet som man sedan ställer plinten på.

Någon som har erfarenhet om hur detta blir om man istället använder markskruv (vilket vore väldigt trevligt istället för att gräva för hand)? Hur reagerar dessa på på icke-frostfritt djup?
 
Man isolerar marken ut från plinten. Googla på det. Det finns massor av beskrivningar på nätet. Jag kan inte tänka mig att du behöver isolering under plinten. Det är inte aktuellt på en utfyllnadstomt. Försök bedöma markens dränerande förmåga. Är den bra så krävs nog inga andra åtgärder. Se min beskrivning i inlägg #10.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Z Zynvinkeln skrev:
Jag har ganska dåliga förhållanden där det var svårt att gräva (lera, mindre stenar och rötter). Lyckades dock komma ned ca 80-100 cm med en enkel jordborr från jula ([länk])
Mm, jag är lite sugen att prova med en sådan, från vad jag hör är risken att jag har lite större stenar dock, men jag kanske provar bara för att det vore smidigt iaf. Den kan väl komma till användning senare hur som helst när frun i huset ska uppdatera rabatterna eller något tänker jag..
 
Z
Stöter man på en större sten när man borrar så kan det ju gå att flytta hålet en bit. Blir ju dock jobbigt om det är mycket stora stenar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.