M
Jag gör en minirenovering av en vindslägenhet i trevåningshus från 1930.
Det har dragits fram en del ny el, tror det är EKK som ligger mestadels utanpåliggande.

Men kvar finns oxå två uppsättningar jättegammal Kulo. Det är en typ av kabel som är i metall, med svart och vit ledare, samt svart, vit och röd. Metallhölje-tygisolering-svart/vit/röd ledare.
Det finns alltså två olika "el-dragningar".

Dessutom finns det en hel del klippta kablar som tidigare gått mellan kulodosor, men de är klippta några centimeter från dosorna. Ligger kvar utan funktion vad det verkar.
Vid något ställe har nyare el dragits från gamla Kolo, känns sådär.
*
Är dessa gamla kolo-kablar med metalhölje och gamla kulo-dosor farliga?
De känns allt annat än stabila.
Är det ok att dra vidar "ny" el från dessa kulodosor?

Vet att man ska vara elektriker bla bla, men frågar mest av intresse. Kommer antagligen riva ner, då gör jag det själv, annars elektriker.
 
Generellt sett är det inte farligt om det bara sitter där.(undantag finns såklart) Det är när man börjat peta i det allt faller isär och isolering lossnar osv osv. Ska man renovera så föreslår jag att man byter allt i det rummet man håller på med. Ibland kan det ju dock bli så att man får dra lite temporära matningar så man slipper in och riva i annat gammalt.
 
Magnus E K
Det är väl den som kallas döds-kulo, eftersom söndervittrad isolering kan göra metallhöljet strömförande. Men om det finns jordfelsbrytare kanske det räcker att kalla den för "sjuhelvetesjävlastöt-kulo".
 
En målare berättade att en gång när han rollade en vägg i en äldre lägenhet, så började telefonen i ett annat rum plötsligt ringa oavbrutet. Visade sig att han just hade rollat över en dödskulo, och en gammal telefonledning. Telefonledningen var spikad med nubb mitt mellan trådarna. En nubb hade kommit lite snett så att den gick igenom tråden. Så med hand målning gick det ström mellan den strömförande manteln på dödskulon, och telefonledningen...
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
M
Nernöten och klippt elektrisk kabel med exponerad koppartråd och isolering, mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avskalad äldre elektrisk kabel med exponerade kopparkärnor och isolering, nära en vägg med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rev ner en av dem som satt i taket. Såhär ser den ut i den delen som var i rund porslinsdosa.

Nedrivet tak med synlig rund porslinsdosa och klippt elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en klippt kabel av nyare kulomodell.
Dock inte spårat var den går.

Men Finns några till såna klippta kablar, fattar inte varför de finns kvar dock.
 
J
Sitter säkert bakom tapeter och målning , rivs dom blir det helrenovering av alla väggar, mycket vanligt i äldre hus, det du visar är ingen s.k dödskulo , dom är plastisolerade och ännu äldre kulo har en gummiisolerng ( krigskulo ) och ännu äldre har pappisolering som torkar och smular sig vid böjning av ledare, rörs dom inte så kan dom hålla 25 år till, men blir svårt då ev strömbrytare och vägguttag behöver bytas. Då är det kört , bara göra om med ny kabel.
 
Det blir ganska fult om man river bort kulon, därför snyggare att låta den sitta tills något annat görs.
Den kulon är ju inte helt hopplös, den är iaf plastisolerad, inte papper.
Porslinsdosorna är däremot outslitliga.

Byt ut den gamla kulon, finns inget att välja mellan och sedan hoppas jag att det inte är EKK i nydragningen utan något som blir snyggare, tex EKRK (modern kulo)

Protte
 
M
prototypen prototypen skrev:
Det blir ganska fult om man river bort kulon, därför snyggare att låta den sitta tills något annat görs.
Den kulon är ju inte helt hopplös, den är iaf plastisolerad, inte papper.
Porslinsdosorna är däremot outslitliga.

Byt ut den gamla kulon, finns inget att välja mellan och sedan hoppas jag att det inte är EKK i nydragningen utan något som blir snyggare, tex EKRK (modern kulo)

Protte

Lägenheten är för uthyrning så det utseendemässiga är sekundärt, haha!
Man får allt uthyrt now days.
Men man vill ju att det ska vara säkert.
 
C
Apropå dödskulo - en googling ger intressant nog bara en enda träff utanför byggahus.se, så om det inte är en lokal "forumterm" så är det åtminstone ett okänt begrepp på Internet. Någon som är insatt kanske kan förklara lite närmare vilka ledningstyper man skall oroa sig för och vad som kännetecknar dem?

Har en typ av kulo på vissa ställen där själva ledarisoleringen pulveriseras vid minsta påverkan. Fyllningen däremot, som är någon sorts gummiartad plast, är spänstig och fin och rätt svårforcerad. Är det detta som benämns dödskulo?
 
J
C cpalm skrev:
Är det detta som benämns dödskulo?
Jag har inte myntat det ordet, första gången som jag ser , så det måste vara något lokalt för detta forum, den sort du har är säkert en gummiisolering det med , den torkar i alla brytare och vägguttag ca 5 cm in samt är smulig mitt i , detta för att aluminumhöljet inte är hermetiskt tillslutet med valsen som är på plåten. Så rör inget före innan du bestämmer dig för att byta allt. Skulle inte förvåna mig om du till sist hamnar i centralen
 
Magnus E K
Jag har nog bara hört begreppet här i forumet. "Dödshandske" däremot verkar lite mer vedertaget.

Alla kablar/trådar (som hittas i en bostad) som inte har plastisolering (PVC eller nyare varianter) skulle jag betrakta som suspekta och byta/koppla ur eller hålla bra koll på åtminstone.
 
Med vass kniv och försiktighet och lite färg så bör man lyckas byta den gamla kulon mot modern ekrk utan att det ser för jäkligt ut. Tycker strömställare och dosor kan återvinnas/ sitta kvar både för funktion, enkelhet och kultur aspekt. Jag ogillar gammal kulo även om man teoretiskt inte smular isolering om man inte rör den så kanske något barn böjer nånstans eller liknande. Så byt!
 
För oss med lite erfarenhet så är "dödskulo" ett vedertaget begrepp, det innefattar all kulo innan PVC isoleringen på ledarna kom på 50 talet. och myntades någon gång på 60-70 talet när man började rota i g:a kuloinstallationer tex försökte byta apparater och såg att isoleringen ofta var i uselt skick så att det var omöjligt att byta apparater utan att samtidigt byta kabeln.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är inte helt säker men har hört av äldre kollegor att det är den första varianten av kabeln som den gode Ernst Kuhlo uppfann som kallas för dödskulo.
Den bestod av en ledare (isolerad) och metallmanteln fungerade som returledare.
Sen är det som Elmont skriver att äldre Kulo brukar kallas för dödskulo.
Så troligtvis är det inte den du har.
Skulle det trots allt vara det så skicka gärna en bit till mig (jag betalar omkostnaderna)
Eller om någon annan har lite så pm:a mig ;)
 
Den helt igenom pappersisolerade varianten från kriget är inte att leka med heller.
Den gummiisolerade brukar falla i bitar bara men funderar på att röra den.
Den plastisolerade på bilderna kan vara i hyggligt skick men gör man något mer omfattande jobb än byter nåt uttag tex bör man fundera på att byta, det finns en grundläggande liten fara att metallmanteln råkar hamna mot något med spänning på i nån dosa. Sen brukar jorden vara frånvarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.