Hej alla kunniga bygg-människor där ute,
Jag tänker mig att jag själv skulle försöka mig på att riva ner existerande mosaikkakel i köket och sedan lägga nytt fräscht vitt kakel. Hur tycker ni jag river ner detta kakel på bästa sätt? Verkar sitta ett ordentligt lager bakom. Tack på förhand!
 
  • Kök med mörkt mosaikkakel på väggen mellan vit skåpinredning och träarbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökshörn med mosaikkakel ovanför bänkskiva och vit spis, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mosaikkakel ovanför köksbänk med brödrost och kaffemaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Är det gips bakom?
 
Jag tror inte det, tror bara det är fix bakom och knackar jag låter det väldigt hårt (stenaktigt)
 
  • Väggkant med svarta mosaikplattor möter omålat putsat område som ser stenaktigt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd en kakelmejsel på en borrhammare så är det där nere på nolltid.
 
Då är det väl bara att bila ner det...
Kommet inte bli en fin yta bakom utan den kommer att behöva spacklas eller putsas.

Ett tips är att titta på Alloc kitchen wall, skivor i plast med olika mönster som limmas på befintligt kakel och bygger endast 3mm
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Kanske gammalt kakel bakom mosaiken ?
 
Bor ni i lägenhet? Det jag vill komma till är att är det betong så är det ganska lätt, bara att riva på egentligen, är det gips på någon av väggarna är risken stor att väggen tar skada. Ser nästan ut att redan vara kakel på kakel, så är det betong så skulle jag riva det gamla, snygga till väggen efter rivning och sedan kakla på nytt.
 
BengtH BengtH skrev:
Kanske gammalt kakel bakom mosaiken ?
Sant, det är en stor chans att det är det...
 
S0MMER S0MMER skrev:
Bor ni i lägenhet? Det jag vill komma till är att är det betong så är det ganska lätt, bara att riva på egentligen, är det gips på någon av väggarna är risken stor att väggen tar skada. Ser nästan ut att redan vara kakel på kakel, så är det betong så skulle jag riva det gamla, snygga till väggen efter rivning och sedan kakla på nytt.
Yes, vi bor i lägenhet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Använd en kakelmejsel på en borrhammare så är det där nere på nolltid.
Och du tror att det funkar bra också om det är två lager kakel? Tack på förhand!
 
M Mikaelaks skrev:
Och du tror att det funkar bra också om det är två lager kakel? Tack på förhand!
Absolut!
 
Toppen! Kände just vid kanten bakom kylskåpet och då känner jag tydligt att det är ett annat kakel bakom mosaiken.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
M Mikaelaks skrev:
Sant, det är en stor chans att det är det...
Nu blev jag lite orolig. Det att det finns ett till lager kakel bakom mosaikkaklet kanske indikerar att den tidigare ägaren inte vågat riva ner det gamla kaklet, pga eventuellt asbestrisk? Hur ska man tänka där?

Vågar jag börja meja ner båda kaklen nu bara utan att kolla upp detta (och hur kollar man ens det!?). Själva huset är från 1870 talet men har ingen aning om när köket renoverats av tidigare ägare...Tacksam för er tankar?
 
Det är mer sannolikt att föregående renoverare bara var bekväm av sig än att det är asbest. Men vill du vara säker kostar en analys inte många hundralappar.
 
Med största sannolikhet när det är en lägenhet så är det inte betong utan putsade gamla dåliga väggar bakom där putsen kommer att rasa sönder när du river i det och detta måste sedan spacklas upp ordentligt.
Här ser det dessutom ut som att det sitter ett lager plattor bakom som de av bekvämlighet låtit sitta när de satt mosaiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.