Vi ska bygga ett myresjöhus och vi tänkte ha röd fasad med grå fönster. Vi undrar nu om det är helt fel kombination? Finns det någon som har bilder på hur det ser ut?
 
Nej, har inga bilder.
Men vi hade en granne (i ett K-märkt område) som gjorde så.
Det såg inget vidare ut i omgivningen, även om det var en detalj.

Men varför vill du inte har vita fönster? Det är snyggast och bäst!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, har inga bilder.
Men vi hade en granne (i ett K-märkt område) som gjorde så.
Det såg inget vidare ut i omgivningen, även om det var en detalj.

Men varför vill du inte har vita fönster? Det är snyggast och bäst!
För att det är tråkigt. Alla nya hus är vita och kanske lite grå. Vi tänker atta om det ser bra ut så kör vi på det nu när man har alternativet. Men vi skulle vilja se ett exempel först.
 
Ska ni ha gråa fönster eller bara inramningen grå?
 
J
Vi har ljusgrå fönster till röd fasad. Huset är ett rött tegelhus och hade när vi flyttade in gröna fönster. Garaget hade röd panel, grön dörr och fönster, och vita knutar samt vindskivor.
Vi målade allt grönt och vitt ljusgrått (NCS S 3502-Y) på både hus och garage.
Vi tycker att det är en bra kombination. Ser modernare ut än vita fönster, men passar ändå in väldigt bra bland 60-talsvillorna.
Tyvärr har jag ingen bild tillgänglig där jag sitter nu.
 
  • Gilla
Davbos
  • Laddar…
Grå inramning talar vi om.
 
Inramning va kanske fel ord.. själva fönstret va tanken. Ursäkta missförståndet.
 
Jag tror det kan bli mycket snyggt. Är det slamfärg vi pratar om på fasaden?
 
Jo typ falu rödfärg
 
Gammelnörden
Det finns en fin röd- och gråkombination på väggen i Gysinge. Jag tror det är italienröd slamfärg på väggen och deras 100% gröngrå linoljefärg på foder och fönster.
Trähus målat med italienröd slamfärg och gröngrå linoljefärg på foder och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Många färgleverantörer har funktioner där du kan ladda upp en bild på ditt hus och "provmåla" (digitalt alltså) i olika kulörer. Det ger en hyfsad fingervisning om hur det kan komma att se ut. Du kan (bör!) givetvis också köpa provburkar med färg och provmåla. Enklast är att måla på en lös skiva som du kan flytta runt och placera mot fasaden i olika väderstreck, men det går förstås att måla upp en väggsektion + ett fönster.
 
En vanlig tumregel när det gäller färgsättning av fasader är att försöka få samma mättnadsgrad på fasad- respektive foder/fönsterfärg. Röda fasader (ganska mättade om det är slamfärg) med vit färg på det andra är enligt den principen (och min egen uppfattning) en styggelse. Det finns en historisk förklaring till att det är så vanligt, men vackert är det inte. Grå färg på foder och faluröd färg på fasaden kan bli mycket snyggt. Tänk på att det finns varmgråa och kallgråa färger. Välj rätt mht den röda färgen. Slamffärg finns i röd (nästan blåaktig) och ljusröd färg. Den senae är dyrare men vackrare (enligt min åsikt).
 
  • Gilla
Fridzor och 1 till
  • Laddar…
Då man skrapar litet på gamla fönster och foder märker man oftast att de äldsta färglagren som sitter kvar på skyddade ställen har en tydlig dragning åt grått eller gröngrått. Ibland så pass att det är mer korrekt att kalla färgen för grått än för vitt.

Gammelfolket "bröt" det vill säga blandade ut den blyvita eller zinkvita färgen med kimrök (finmalet träkol). De gamla vita pigmenten hade nämligen dålig täckförmåga så genom att bryta färgen till någon ljusgrå ton kunde de måla tunnare med pigmentsnålare färg och ändå få god täckning. Målfärgen skulle ju endå blandas på plats av kokt linolja och pigment så det var inget problem att blanda i litet olika pigment.
På det viset fick de en målning som torkade snabbare och inte flagade med mindre arbete och mindre färgåtgång och mindre åtgång på de dyra vita pigmenten. Ren vinst.

Då vit färg började tillverkas i fabrik med titanvitt som pigment blev fönstren helvita för titanvitt har god täckförmåga och ingen brydde sig om att bryta den när färgen kom färdigblandad i burk.

Med andra ord är du på väg tillbaka till en gammal god 1700-tals och 1800-tals tradition med dina gråaktiga fönster!
 
  • Gilla
Fridzor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.