roli skrev:
[quote author=apersson850 link=1147117985/0#21 date=1147339402]
Ackumulera mera.
På grund av vedeldningen måste jag ha större tank än vad ett ensamt solsystem hade behövt. Jag har tre 750 liters tankar. Igår, när vattnet i bottnen på soltanken (jag hade stängt av de andra två) kom upp till 70°C, fick jag öppna till tank nummer två. Då självcirkulerar värmen runt, så att det kommer in kallare vatten i bottnen på soltanken. Energitillförseln kan då fortsätta ett tag till. Ytterligare en tank finns alltså att öppna, om solskenet varar länge till.
Att jag inte öppnar alla meddetsamma beror på att jag vill ha bra värme på varmvattnet i soltanken först, inte sprida ut det som finns i alla tankarna.
Du har 2250 liter att ta till ..... Det är "bara" att hoppas att de räcker till.

[/quote]

Om inte de skulle räcka till så behövs det bara en panel till 750 liter vilket gör att jag aldrig tror att nödsystemet kommer att behöva utnyttjas då det bara är 3 paneler till 2250 l.. ::)
 
roli skrev:
Karkulla:


Blandningsventiler bör placeras lågt (helst nere vid golvet), ger naturligtvis mer rördragning med ökar livslängden på ventilerna.

Om man alltid vill ha en "varmvattengarnti" så skall man ta ut radiatorvattnet under den övre VV-slingan. Nu har du ju en VV-beredare i serie med VV så detta är nog onödigt i ditt fall.

När det gäller returen från element och golvvärme så skulle jag nog ha valt att förse acken med två "valbara" returingångar. På sommaren kör du kanske bara golvvärmen och då är det bra om den kan gå in så lågt i tanken som möjligt.

När man har dubbla solslingor så har jag fått höra att man inte skall köra returen från den övre via den nedre. Detta för att göra den övre laddningen snabbare. Kör man genom båda slingorna så kyler man solvätskan mer och det tar då längre tid för solfångaren att värma upp den igen. Och man måste sänka pumphastigheten för att få upp värmen i vätskan så att det går att ladda den övre delen som skall ge VV temp i acken.

Se till att dina nedre slingor i acken är utdragna. Gäller speciellt den första (nedre) VV-slingan. Detta ökar effektiviteten vid VV produktion.

Saknar "ångblåsrör" och säkerhetsventiler.

Laddomaten brukar ha en påfyllnadsanslutning för vattenkomplettering till systemet. Om det är bättre eller sämre än din placering vet jag inte.

Ingen elpatron som reserv i acken?? Kanske onödigt när du har VV beredare.


Detta var några funderingar/synpunkter på din inkopplingsskiss. Vissa hade du kanske redan tänkt på men inte redovisat på skissen.
Tackar så mycket för Dina kommentarer!
- Bilden är mer en skiss än färdigt kopplingsschema och vissa detaljer saknas.

Några följdfrågor till Dina kommentarer:

Att placera blandningsventilerna lågt och därigenom förlänga livstiden, hur kommer det sig?

Returen från golvvärmen har jag en lösning på (tror jag); Eftersom jag ska ha en 4-vägs PEX-kulvert* så tänkte jag utnyttja vvc-returen i den som retur till golvvärmen. Det jag är osäker på är om diametern räcker till (inner 16 mm). Beror naturligtvis på hur mycket golvvärme som installeras...
Någon som vet?

* Från Maxitherm som har väsentligt lägre förluster jämfört med Wirsbo.

Det Du säger om att inte låta översta solslingans retur passera är logiskt, det borde snabba på temperaturökningen i toppen. Däremot borde energiutbytet från solpanelerna bli lägre med den kopplingen då solpanelens driftstemperatur ökar.
Sätter in några extra kranar för att bekräfta min teori.
Rent praktiskt är det väl ändå så -precis som Du är inne på- att den högtempererade energin är viktigare än verkningsgraden. Det är ju ändå gratis solstrålar som kommer ner...
Har funderat på hur det kommer att fungera under mulna dagar och jag ska testa en idé; Jag kommer att ha fyra st 15-rörsmoduler som i normalläget kommer att sitta parallellt. Även här kommer jag att sätta in tre kranar mellan modulerna för att se vad som händer om jag kör 2, 2x2, 3 eller 4 paneler i serie. Förmodligen sabbar jag verkningsgraden men, som sagt, jag leker ju med gratis solstrålar...
Faller krantestet väl ut så är nästa steg att automatiskt reglera både ventiler och flöde.
Skissen beskriver extremlägena.


Kommentarer tages tacksamt emot!
 
  • Serie_parallell_solslinga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karkulla skrev:
Att placera blandningsventilerna lågt och därigenom förlänga livstiden, hur kommer det sig?
Det skall, enligt de uppgifter som jag har fått, bero på följande. Om blandningsventilerna placeras högt så utsätts det jämt för hett vatten, oberoende om man spolar vatten eller ej. Gäller speciellt den som är i kontakt med den övre slingan.

Placeras de däremot lågt, ju lägre desto bättre, så "kallnar" vattnet mellan spolningarna eftersom varmt vatten stiger och rören kallnar fortare än tanken.

Det är termostaten i blandningsventilerna som tydligen skall få en förkortad livslängd (hur mycket vet jag inte) om den ständigt utsätts för varmt vatten och ej får "kallna" mellan gångerna.



Jag har själv en sämre kopplingslösning (jämfört med din skiss) med dubbla blandningsventiler och när man går från rejält solvärmt bottenvatten i acken till att "bara" ha det riktigt varmt i acktoppen så blir det någonting konstigt med den ena (eller båda blandningsventilerna, har ej löst problemet ännu) så att det bara kommer kallt eller i bästa fall ljummet vatten ur kranen. Jag misstänker att den ena ventilen möjligen "hänger" sig på något sätt (den utsätts ständigt för över 90-gradigt vatten när tanken är fulladdad) . Så fort som jag får lite "extra" tid över i sommar så skall jag bygga om min koppling.
Men jag vet inte riktigt hur? Om jag skall välja "din" lösningen som jag har sett på ett antal ställen eller om jag skall välja den som jag hittade igår på ESBE:s hemsida. Det skiljer lite mellan dem och frågan är då vilken som är bäst om nu någon kan vara bättre än den andra. Kanske något för dig också.
 
Karkulla:

Jag har inte så mycket att säga om dina kopplingsförslag på solfångarna än detta:

Kul att någon vill testa olika kopplingslösningar.

Se upp med kvaliteten på ventilerna. Undvik ventiler med "plastbussningar" har själv sett hur de som jag har i mitt system har påverkats av värmen. Dvs plastbussningen har ändrat utformning och tätar sämre mot kulan i ventilen......... :-/
De är fortfarande täta men frågan är nog bara hur länge till????
 
Jag vet inte hur det går just nu, med min solvärme. Har inte varit hemma på hela veckan. I Schweiz går det åt en massa öl för att nödkyla "systemet", så mycket vet jag! Puh vad varmt och fuktigt det är.
 
Jag kom på en förbättring, nu när det är sådant väder att jag måste elda då och då.
Anledningen till detta är ju att det är såpass kallt, att vi får ha värme på i huset, för att det ska vara drägligt att bo i. Dessutom blir det råkallt i källaren också, när regnet vräker ner titt och tätt.

Så nu gör jag så här:
Eldar i pannan lämplig kväll. Öppnar då till elementet i källaren, samt till alla tre tankarna, förstås.
På morgonen efter stänger jag av huvudtanken. Då cirkulerar det bara genom de två slavtankarna till värmen, medan värmen i huvudtanken hålls kvar till att värma varmvattnet med. Den får ju dessutom lite hjälp av solen ibland (idag ganska bra), så den klarar sig på egen hand, när det inte dessutom cirkulerar genom elementen i huset hela tiden.
På så sätt har jag väme till elementen, såpass som det behövs, men ändå varmvattnet prioriterat, för det är ju det som främst behövs så här års. Det gör inget om värmen försvinner en dag eller så, bara det inte blir för länge i taget.

I ett sånt här fall är det alltså smidigt att kunna laborera med tankvolymen, något som inte går om man har den annars effektivare lösningen med en stor tank, inte tre mindre.

Nån gång ska det väl bli sommar på riktigt, dessutom.
 
nehepp nu tycker jag att det är dags för en uppdatering av din solvärme anläggning. hur har den fungerat när det varit lite sämre väder och hur går det nu när det är tokvarmt?

mkt tillskott när det är kallt och fullt ös på värmen i källaren just nu?

/likblek
 
Det går utmärkt. Har glömt hur man eldar i pannan. :cool:

Idag (ikväll) blir det nog dags att öppna till tank tre också. Värme i källaren behöver jag inte ha ännu, då jag hade kylt ner tankarna ganska mycket, innan den nu pågående värmeböljan satte in. Jag har ju en hel del vatten att värma upp, och för närvarande fem personer i huset, som slabbar en del.
Igår hade jag 1500 liter, där det mesta var över 70°C, så någon varmvattenbrist har jag inte.

Det värmer från strax efter nio på morgonen, när solen kommer runt hörnet, till bortåt åtta på kvällen, när vinkeln blir för snäv på andra hållet.
 
Skönt med en lång och framförallt varm dusch i dessa dagar... ;)
 
apersson850 skrev:
Igår hade jag 1500 liter, där det mesta var över 70°C, så någon varmvattenbrist har jag inte.
Jag hade igår 1800 liter över 90ºC och ungefär halva volymen var uppe i 97ºC.

Man får akta sig för icke isolerade matelldelar i anläggningen för där är det varmt.......

Eftersom jag har dubbla blandningsventiler på mina VV-slingor så tas varmvattnet (när acken är så här varm) endast från den nedre slingan. Detta betyder att ackens övre del endast tappar temperatur pga värmeläckage.
 
roli skrev:
Jag hade igår 1800 liter över 90ºC och ungefär halva volymen var uppe i 97ºC.

Man får akta sig för icke isolerade matelldelar i anläggningen för där är det varmt.......

Eftersom jag har dubbla blandningsventiler på mina VV-slingor så tas varmvattnet (när acken är så här varm) endast från den nedre slingan. Detta betyder att ackens övre del endast tappar temperatur pga värmeläckage.
Hmmm det verkar va bra mycket mer effekt i Roli´s 11,3 m2 plana solfångare än aperssons 3 paneler intelli-heat rör.. :-/

Det pratas ju om att intelli-heat rören ska ge mellan 40-60% mer än plana vilket gör att 3 paneler intelli-heat skulle motsvara ca 9,6-11 m2 plana..
 
Det beror naturligtvis även på hur mycket förbrukning man har. Där har jag ingen aning om hur vi ligger till, relativt varandra.
Har jag någorlunda svalt i bottnen på tankarna brukar jag få ut en bit över 7 kW, men satsar jag på högre temperatur i mindre del av vattnet, sjunker effekten, eftersom det är svårare att värma varmt vatten ytterligare.

Tillägg: Jag såg att efter kvällens träningsaktiviteter, med följande ihärdigt duschande för fyra personer, hade temperaturen sjunkit med 20°C i nedre delen av den tank, där varmvattenslingorna sitter.
Däremot under helgen, när ingen var hemma på två dagar, ökade hela tankvolymen (2250 liter) med närmare 40°C. Men då fanns det ju inget uttag alls, mer än det som svalnar bort. Det behövs dessutom, för att hålla vettigt klimat i källaren. Jag har förresten lite "glisvärme" på mitt nödkylelement hela tiden, av samma anledning.
 
lite olika uttag av varmvatten kanske?

roli: om man tar ut vatten längre ner i tanken så borde det i mitt huvud påverka hela tanken mer eller mindre pga att det trots allt blir en del rörelser i tanken samtidigt som värme förs bort från tanken - blir den rörelsen/effekten så liten att man inte alls behöver räkna med den menar du? :-?

likblek
 
Om man tar ut varmvatten längre ner får man mindre omrörning, eftersom det då nedkylda vattnet inte ska sjunka så långt.
Jag har en snarlik lösning, då jag har två slingor i serie. Kallt vatten kommer in nertill i tanken och värms där så mycket det går. Sen tar det ett nytt varv upptill, och slutvärms där. Om det är kallt i bottnen händer inte mycket. Då får jag uttaget upptill. Är det däremot varmt i bottnen (typiskt med solvärme, för jag har bara en slinga längst ner), är vattnet redan varmt när det kommer in i den övre slingan, och nästan inget uttag alls sker där.
Diverse mellanting kan naturligtvis också ske, beroende på var temperaturgradienten ligger i tanken.
 
Jag har också två slingor i min tank, men också två blandningsventiler (dock ej optimalt kopplade, skall justeras någongång....).

Skillnaden mellan min och Aperssons anläggning är nog att när jag tar ut VV så blir det ingen eller liten vattenrörelse i den övre slinga när acken är över 60º vid den nedre slingan. Sedan har jag yngre barn (6+2 år) och dom duschar inte i tid och otid. Ett antal duschar påverkar deffinitivt temperaturen i tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.