Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo. Så funkar det. Man kan skapar ett undertryck för att inte trycka ut varm fuktig luft i husets stomme. Men det är inte det sin hjälper mot radon, det är att man på ett energi- och värmeekonomiskt vis kan byta en stor del av husets luftvolym per timme. Då vädras radonet ut. Tyvärr hjälper ibland inte FTX mot markradon då undertrycket som sagt kan dra upp mer radon genom plattan.
Precis så med andra ord är den enda risken att huskonstruktioner inte medger radonsugar under plattan. Läste någonstans om att sand/jord under plattan inte är tillräckligt ventilerande. Tror du att ett platsbyggt soutteränghus från 64 har grus som underlag? I min värld är det primärt 50-talshusen och tidigare, dvs hus där markarbetet gjordes mer för hand, som har jord under plattan.

Tillägg: menar alltså makadam, singel eller skärv som dräneringslager under plattan istället för jord.
 
Redigerat:
Fulkemisten
K kalvisen skrev:
Ett lotteri med få vinster låter det som. Är du av åsikt att en radonutredning med säkerhet kan svara på allt detta?
Jag antar att du menar att köpa tjänsten? Troligen mycket mer kvalificerade svar än mina gissningar över internet ja. Om man får tag på en välrenommerad aktör i alla fall. "...med säkerhet kan svara på allt detta" är en rätt stark utfästelse och det tror jag inte. Däremot kan de säkert ge bra rekommendationer. Kanske vill de sälja på dig något. Var påläst själv är nog det bästa rådet.
 
  • Gilla
kalvisen
  • Laddar…
Fulkemisten
K kalvisen skrev:
Tror du att ett platsbyggt soutteränghus från 64 har grus som underlag?
Ingen aning. Önskar jag hade röntgensyn men får istället riva och kolla om jag måste veta hur det ser ut bakom eller under någon tät konstruktionsdetalj. Jag har förstått att en del andra gissar och nöjer sig med det svaret. Skämt åsido så är det väl rätt enkelt att ta upp ett provhål i plattan? Eller kanske det till och med finns nån inspektionslucka för nån avloppsstam eller nåt där man kan komma åt att krafsa?
Vad det gäller dina värden så är de ju inte särskilt höga. Ingen som röker i familjen? Det allra enklaste är som sagt att installera två eller tre frånluftsfläktar på ständigt lågvarv i självdragskanalerna och göra en ny mätning nästa vinter.
 
  • Gilla
kalvisen
  • Laddar…
S
Mitt hus byggt 1963 har makadam under källargolvet. Såg det när jag bilade upp ett golv och göt om.
Farsan byggde en kåk 1965 med platta på mark som också göts på makadam, så det var nog ganska vanligt på den tiden.
 
  • Gilla
kalvisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.