harry73
Det är en sak att veta sina lagliga rättigheter och en annan sak att kommunicera det så att du får din vilja igenom med fortsatt bra relation.
Men vet du när boden byggdes?
 
  • Gilla
total och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är en sak att veta sina lagliga rättigheter och en annan sak att kommunicera det så att du får din vilja igenom med fortsatt bra relation.
Men vet du när boden byggdes?
Grannen är aldrig där och låter stället förfalla tyvärr. Enligt uppgift från dom själva skall dom sälja. Ägs av två systrar som inte är sams. Tror det är byggt ca 75-80.
 
Hur motiverar du att boden tillhör ts fastighet?

Hittar du de fysiska gränsmarkeringarna? Isf skulle jag börja med att kolla upp gränsen genom markeringarna för att fastställa att boden ligger på din tomt.

Edit. Inser nu att A är ts tomt...
 
  • Gilla
Erik Hellgren och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Hur motiverar du att boden tillhör ts fastighet?

Hittar du de fysiska gränsmarkeringarna? Isf skulle jag börja med att kolla upp gränsen genom markeringarna för att fastställa att boden ligger på din tomt.

Edit. Inser nu att A är ts tomt...
Gränsmarkeringarna är funna. Info från tidigare ägare var att boden tillhör grannen.
 
  • Gilla
BertG
  • Laddar…
Rent formellt finns så vitt jag förstår inget som säger att ni inte kan sätta upp er häck på nuvarande tomtgräns utan att boden är borta. Är de osams och sällan där så finns ju chansen att häcken hinner växa upp bra innan försäljningen kommer till stånd och att köparen inte ens blir medveten om att boden på er tomt tillhör dem.

Om köparen får veta det, så berätta bara att ni vill att de flyttar den. Om de inte frågar efter den, så riv den efter något år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jordabalken 3e kapitel:
12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.

[bild]Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).
https://lagen.nu/1970:994#L2009:180

Jag uppfattar ovanstående som att även om boden skulle tillhöra grannen, får den inte stå kvar efter överlåtelse om köparen är medveten om att den står på er tomt.
Så ta bort häck och sätt staket i tomtgräns.
 
  • Gilla
Meekael
  • Laddar…
Njaaa. Enl. jordabalken ja de få rätt ha byggnaden där, de kan tom. få tvångsinlösa en del av er tomt där uthuset står.
 
  • Gilla
hilin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaaa. Enl. jordabalken ja de få rätt ha byggnaden där, de kan tom. få tvångsinlösa en del av er tomt där uthuset står.
Kan du utveckla?
 
Fadai
Bästa är väl om du kan få tag på fast.hetsägaren o prata direkt m vederbörande. Om det inte är möjligt kan man ju skriva brev.
 
Om den stod för vid fastighetsregleringen så borde väl en sådan omständighet nämnas i regleringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Bästa är väl om du kan få tag på fast.hetsägaren o prata direkt m vederbörande. Om det inte är möjligt kan man ju skriva brev.
Absolut. Svaren här är för att jag vill bli upplyst inför just det.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tolkar jordabalkens paragraf 12 ("Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark...etc") som att byggnaden också till viss del måste stå på den tomt som tillhör den som äger byggnaden.
Finns det några belastande servitut på din fastighet om tillträde till byggnaden (enl lantmäteriet)?
/Cruzze
 
H hempularen skrev:
Njaaa. Enl. jordabalken ja de få rätt ha byggnaden där, de kan tom. få tvångsinlösa en del av er tomt där uthuset står.
Skulle inte vara så orolig för tvångsinlösen. Vi pratar om ett 50 år gammalt skjul/utedass här. Rätt att ha kvar bygget på TS mark kan väl i värsta fall föreligga, men även där skulle jag spela på att TS rätt att nyttja sin mark trumfar grannens rätt att ha kvar ett gammalt dass.

Jag skulle spela med rätt öppna kort. Säga att ni vill ha bort deras byggnad från er mark och att det väl är bäst att få frågan ur världen innan de ska sälja. Även om det här nominellt är en juridisk fråga skulle jag försöka lösa den i godo. Kanske erbjuda att köpa byggnaden för en mindre summa. Nu vet jag iofs inte om utedasset används som sådant (gissar på inte), men bara en enkel friggebod kostar ju lätt 15–20.000, så man kan ju förstå om motparten inte skulle bli överförtjust om man bad dem riva sitt skjul som de haft i decennier.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Då er det kanske dags att säga upp hyran?
Eller höja den.
 
M Meekael skrev:
Vi har köpt ett sommarställe för några år sedan. Grannen bakom har ägt sitt ställe i 15 år. Grannen har ett kombinerat utedass & förråd som är byggt med ryggen mot vår fastighet. Det aktuella uthuset står på vår tomt och vi vill nu få bort huset. Det finns inga dokument där lov har givits men tidigare ägare har har aldrig heller brytt sig. En högre häck gränsar mellan uthuset och den yta vi i dag använder men den tänker vi flytta så den står där tomtgränsen är i verkligheten.
Kan vi kräva att dom river uthuset? Kan vi riva det? Hur bör vi gå tillväga?
Kolla med kommunen om det finns en detaljplan för området. Kontakta Lantmäteriet och ansök om en fastighetsreglering där figuren 1 och 4 slås samman till en tomt A. Den överkryssade gränsen ska inte vara kvar. Det är vad kartan visar. Med borttagen gräns står den inringade byggnaden helt på din egen tomt A..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.