Hej!

Jag funderar på att bygga ett hus eller köpa ett färdigt som är ca 60kvm.

Jag skulle vilja ha det så självförsörjande som möjligt.

Toalett har jag tänkt att använda en förbränningstoalett, Dock återstår problemet med avlopp till dusch och disk.
Vatten har jag tänkt att ta direkt från sjön då det är precis brevid via ett reningsverk.
Sen undrar jag om det är möjligt att driva hela huset med solceller och batteribank och hur mycket som kan behövas ?

Huset kommer att ligga nära befintligt hus med avlopp, el och vatten. Så kriser under vintern är inget problem.

Har ni några tips eller åsikter och kanske vet om detta kommer att fungera?

Mvh Alex
 
Är det en bostadshus? Sommaren funkar det perfekt med Off grid med solceller och batterier, inverter,gasol.

Men vintern klart bökigare med att hålla värmen, samt få el energi..
 
Är tanken att ha dagens standard? Eller gårdagens...
För miljöns skull eller för att klara dig när kriget kommer?
Förbränningstoa kräver el...varför inte utedass?
För värme så kör du på vattenburet system med vedpanna...eller en kamin.
Fotogenlampor eller liknande för lyset skull.
Gråvattnet till stenkista...
Så slutligen någon form av solcellsanläggning alt bensin/dieseldrivet elverk för ex ladda dator och mobil.
 
Fotogenlampor? Det är utbytt mot Led lampor!
 
Tyckte bara det var mer "off grid" med fotogen :D
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Grävd brunn med handpump, utedass, välisolerat och en vedspis är allt som egentligen behövs.

Ska man klara sig offgrid måste basic fungera oavsett. Sen kan man sätta till solceller och batteripack för att öka på bekvämligheten med TV, tvättmaskin etc.
Beroende på var man bygger finns det lite olika krav på framförallt avlopp, kolla med kommunen vad som gäller i området
 
  • Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
Men lite bökigt att ett uppvärmingssystem som måste passas konstant, om man nu ska bo där, annars är vintern klart bökig, borta 9 Tim, kommer hem så iskallt..

Finns luftburna värmesystem på 12Volt, typ pellets.
 
Jag syftade till att ha vedspis som backup för att värma och laga mat, inte primär värmekälla.
 
Jag byggde mitt hus, så att det är gasol till spis, toan är en mulltoa som står i ett eget hus som sitter ihop med stora huset (Man går via en inglasad veranda, där finns även batteribank 24V 650Ah, inverter 24V till 230V 2Kw, regulator till solpanel mm.

För uppvärmning är det en värmepump, som primär källa, och en vedkamin, och en pelletskamin som går på invertern. Huset ligger så att solen värmer på, stora fönster i söderläge. Köket går alltid via invertern, med belysning, kyl o frys. Sen går en del belysning direkt på 24V, LED lampor.

Vatten pumpen går att köra på invertern, om det kniper, avloppet är vanlig trekammare med infiltration, urinet separeras i en egen tank.
Huset är om o tillbyggt i omgångar, den gamla delen, med kök o storstuga är 50Kvm, sen är det tillbyggt till 105Kvm, inglasat uterum på 20Kvm. Det går åt totalt ca 8500Kwh/år och en halv pall pellets, och någon kubik ved!

Vintertid räcker batterierna ett dygn ca, sommartid betydligt länge! Idag finns det solpaneler på 600W, men jag funderar på att bygga ut det !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.