Jag har ett hus med fuktskadat trägolv. Behöver rensa ut allt, ända ner till betongplattan huset står på.

Funderar på att bara smaska in massa ny betong, lägga in golvvärme och polera betongen. Istället för att bygga undergolv och lägga parkett.

Funkar det? Något man bör tänka på? Hur gör man för att fukt inte ska krypa upp genom golvet? Räcker golvvärmen för att motverka det?

För mig handlar helt enkelt om att detta verkar billigare än andra lösningar och kan se rätt schysst ut.
 
Om du inte stoppar fukten på något sätt så kommer fuktvandringen att fortsätta. Vill du då inte ha extra fukt i rummet så finns problemet kvar.

Jag hade börjat med att kolla varför och hur betongplattan blir fuktig.
Är det yttre fukt tex vid regn (går stt åtgärda)som letar sig ner eller är det markfukt som tränger upp hela tiden(svårt att åtgärda)

Det finns olika lösningar som löser ditt problem. Kolla på Platons hemsida tex
 
Först bör du ta reda på vilken sorts konstruktion du har. Byggnadsår ger en hel del vägledning. Har du en oisolerad betongplatta på mark, så kommer den mesta fukten uppifrån genom kondens. Då hjälper det heller inte att fylla på med mer betong ovanpå den gamla. Har du en isolerad betongplatta men ändå fuktproblem, då är det något annat som är fel och som du måste hitta orsaken till.
 
A Alexn72 skrev:
Om du inte stoppar fukten på något sätt så kommer fuktvandringen att fortsätta. Vill du då inte ha extra fukt i rummet så finns problemet kvar.

Jag hade börjat med att kolla varför och hur betongplattan blir fuktig.
Är det yttre fukt tex vid regn (går stt åtgärda)som letar sig ner eller är det markfukt som tränger upp hela tiden(svårt att åtgärda)

Det finns olika lösningar som löser ditt problem. Kolla på Platons hemsida tex
Markfukt som tränger upp. Och så har det legat träreglar direkt på det som nu är helt förstörda.
Man kan inte måla med nått eller hälla på primer eller något annat som stoppar fukten? Och sen hälla på ny betong som man polerar och får fint?
 
Finns det isolering under plattan?
 
J justusandersson skrev:
Först bör du ta reda på vilken sorts konstruktion du har. Byggnadsår ger en hel del vägledning. Har du en oisolerad betongplatta på mark, så kommer den mesta fukten uppifrån genom kondens. Då hjälper det heller inte att fylla på med mer betong ovanpå den gamla. Har du en isolerad betongplatta men ändå fuktproblem, då är det något annat som är fel och som du måste hitta orsaken till.
Byggt 1958. Betongplatta direkt på marken. Direkt på betongen finns träreglar som golvet sen ligger på.

Tanken är kanske om man kan lägga något mellan den nya och gamla betongen som stoppar fukten. Eller om golvvärmen stoppar?

Eller om jag bara måste bygga ett ventilerat undergolv och lägga parkett på det. Blir bara så himla dyrt.
 
J justusandersson skrev:
Finns det isolering under plattan?
Nix. Bara betong rakt på marken.

Mark
Betong
Reglar och undergolv
Ekparkett

Samtliga delar fuktiga
 
Hur mycket behöver du bygga upp från betongen?
 
Fukten i betongen kommer inte från marken utan från inneluften. Den kondenserar när den möter den kalla betongplattan. I huvudsak finns det bara två lösningar. 1) Ett ventilerat golv utan organiskt material och 2) Bila upp plattan och gjuta en ny isolerad.
 
Har du kollat plantons hemsida?


Att det tvärsäkert skulle vara fukt i luften som gör allt fuktigt skulle jag inte lita på utan att ha öppnat betongen och kollat var det är torrast
 
Plattan är säkert gjuten på ett kapillärbrytande makadamlager med minst 15 cm tjocklek. Det bör framgå av en sektionsritning. Någon markfukt kan aldrig bli aktuell. Däremot kan man inte utesluta läckage från vatten och avloppsrör. Det bör man dock kunna diagnosticera på annat sätt. Det är ett relativt ovanligt grundläggningssätt för ett hus byggt 1958, då de flesta hus hade källare.
 
S
Hej!

Jag har ett hus med gjuten platta och golvvärme från 1958. Hela området har samma konstruktion (arkitektritat område).
Plattan ser ur enligt följande: Sand, makadam, grovbetong, 5cm frigolit, sen en finsats ovanpå det (lättbetong av något slag). I finbetongen har man gjutit in dörrposter, reglar och så vidare. Därefter har golv legat direkt på den gjutna plattan (historiskt sett har husen linoleum, nuförtiden mycket parkett)

Men min platta och alla grannars är snustorra.
 
Det är för att du har isolering under det översta skiktet. Men golvvärme och frigolit från 1958?
 
S
J justusandersson skrev:
Det är för att du har isolering under det översta skiktet. Men golvvärme och frigolit från 1958?
Ja golvvärmen och frigoliten är från 58. Tänkte främst komma med insikt hur andra plattor ser ut från samma tidsepok. Alltid hjälper det någon.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Uppgiften förvånar mig något. Som född på 40-talet har jag ju ganska bra koll på senare delen av 50-talet. Plast (som för övrigt kallades plastic) fanns nästan inte som vanliga produkter. Golvvärmerören måste vara i heldragen koppar. Men 50-talets arkitekter och ingenjörer var tekniskt mycket kunniga, så de byggnadsfysikaliska principerna hade de klart för sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.