Hej!

Ska ta tag i att bygga ett nytt trädäck men blir inte klok på vad jag ska ha i botten i de olika skikten, känns som det står olika överallt. Om det spelar någon är just mina förutsättningar är att däcket ska vara ca 10 cm över gräsmattan, bärlinor och skruvreglar i ett plan av 45x120 men svaren får ju gärna vara generella såklart.

Kommer gräva ur runt 30cm och ha markduk i botten men sen då? Bärlager eller makadam och vad för storlek? Det finns ju alla möjliga olika varianter på bägge delar och behövs det finnas 0-fraktioner med?

Behövs det ett andra lager? Vad tar vi där? Sättsand eller flis? Och om man tar flis, ska den packas? Misstänker att just mitt byggande kommer dra ut över några veckor så opaddad flis känns som det kommer förstöras av nyfikna barn och div husdjur.

Har även sett att någon använder 8/16 rakt igenom men hur funkar det att raka jämnt?

Så finns det någon generell "bärlager för dummies" när det gäller just trädäck? I mitt fall är det just storleken på de olika lagren som känns som en djungel.
 
V
Jag är ingen expert på området,men jag skulle köra bara 0/18 då det är lätt att jobba med.
Att hyra en padda är nog en bra ide.
 
Då ska jag ta mig en funderare på om inte det räcker. Vore ju skönt att bara ha ett lager att jobba med..
 
Vad är det för markförhållanden? Sand, jord, lera?
 
Mestadels sand :)
 
Oavsett vilket material du väljer ska det paddas. Ju lättare padda desto tunnare lager måste du lägga. Jag tycker att 8/16 är lätt att jobba med och du behöver inte bundet bärlager men föredrar du 0/18 går det precis lika bra.
Angående padda räknar man med att en maskin på 80 kg klarar att packa 8 cm i taget.
 
  • Gilla
Spont och 1 till
  • Laddar…
Men oavsett 0/18 eller 8/16 så behövs det inget lager med sättsand? Paddar man isf sista övre lagret man drar av med rätskiva eller låter man det vara lösare? Tänker att om det är bra i våg efter rakning så lär paddan göra det inte fullt så exakt?
 
Jo, sättsand ska du ha, 0-4 brukar funka bra men 2-5 funkar också.
För bärlager är kanske 8/16 lite klent så du ta en grövre fraktion men det beror också på vad för padda du har tillgång till. Hur tjocka är plattorna? Om de är ca 5 cm verkar 30 cm utgrävning nästan väl mycket, du behöver nog inte mer än 15 cm bärlager om sanden under är hyggligt fast.
 
  • Gilla
Tritonus
  • Laddar…
L
Sättsand är inte ett krav. Eftersom du endast ska fördela ut ett antal plattor i våg behöver man inte sand över hela ytan. Sanden kan du visserligen använda ändå om du tycker det är lättare väga av enskilda plattor vid mindre avvikelser.
 
  • Gilla
Tritonus
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Jo, sättsand ska du ha, 0-4 brukar funka bra men 2-5 funkar också.
För bärlager är kanske 8/16 lite klent så du ta en grövre fraktion men det beror också på vad för padda du har tillgång till. Hur tjocka är plattorna? Om de är ca 5 cm verkar 30 cm utgrävning nästan väl mycket, du behöver nog inte mer än 15 cm bärlager om sanden under är hyggligt fast.
Tackar för svaren, uppskattar det verkligen! Plattorna är 4cm och det är nog snarare runt 20cm jag ska ner beroende på vad jag väljer för höjd på däcket, men har räknat med 10-15cm bärlager. Blir nog en 90 kilos padda så får väl ta det i omgångar. Är väl egentligen bara frågan om sättsand kvar då, packad eller lös?
 
Jag förstår inte varför folk rekommenderar material utan 0-fraktion under plattor?

Jag hade lagt max 15-20cm med 0-18, ska du gräva ur mer är det bättre att lägga 0-30 och sedan lägga ett par centimeter 0-18 för att jämna ytan.

Jag har lagt mina plattor i 2-5 och tycker det fungerar bra. Jag har hört att myror tycker mindre om 2-5 än 0-4.
 
  • Gilla
Tritonus
  • Laddar…
T Tritonus skrev:
Tackar för svaren, uppskattar det verkligen! Plattorna är 4cm och det är nog snarare runt 20cm jag ska ner beroende på vad jag väljer för höjd på däcket, men har räknat med 10-15cm bärlager. Blir nog en 90 kilos padda så får väl ta det i omgångar. Är väl egentligen bara frågan om sättsand kvar då, packad eller lös?
Ska du bara lägga ut plattorna där de behövs är sättsand överflödigt, jag tänkte sättsand till plattor av gammal vana. Däremot kan det vara snyggt med lite 2-5 som finish för att dölja krossat material och för att småpilla med nivåer.
Det är också klokt att om möjligt ge den schaktade ytan en viss lutning från huset och låta lutningen följa med upp.
 
  • Gilla
Tritonus
  • Laddar…
L
När jag byggde i liknande stil, (helt i marknivå), som TS körde jag med fiberduk längst ner, sen ett lager makadam 8/16 där det behövdes, ej hela ytan. Sen fiberduk igen och placerade ut leca block på ett tunt lager 4/8 makadam då det är lättare att väga av.

Jag tycker det blev bra, har svårt att konstatera några större förbättringar i efterhand. Om marken är hårt packad redan ska man inte behöva krångla med att hyra padda för ett trallgolv. Det som är bra att tänka igenom hur vattenmassor kommer transporteras genom konstruktionen så man slipper onödigt hög fuktbelastning på golvet.

Edit: Lägger till en länk där konstruktionen kan ses för den intresserade, https://www.byggahus.se/forum/threads/traedaeck-pa-mark-med-krav-pa-demonterbarhet.304076/
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
L
N NoOne2k skrev:
Jag förstår inte varför folk rekommenderar material utan 0-fraktion under plattor?
Det har ju med helheten till konstruktionen att göra. När man gör en utgrävning på 30-40cm på tomten för att få ett trädäck i marknivå, är det klart att denna "grop" kan bli som en bassäng om dräneringen neråt/bortåt fungerar dåligt. Om enbart dränerande material används under trallstommen vilket jag egentligen rekommenderar, då det kommer sannolikt bli mindre fuktbelastning på konstruktionen. Vart kommer 0-fraktionen då att ta vägen som ligger under plattor/block? Jo den kommer sakta spolas bort ner i de grövre fraktionerna. Det är därför som man inte kan tillämpa ordinarie "plattsättningsmetodik" då det inte är det man håller på med.
 
Jag är fortfarande lite fundersam över sättlagret pga av tiden det riskerar att stå innan jag får på trallen +att jag kommer behöva gå några vändor för att komma åt överallt när jag sätter reglarna. Om jag lägger 4cm 0-4 och får det i våg, Kan jag packa det med egen kroppsvikt för att få lite styrsel i det och sen jämna till det en sista gång? Skulle det isf bli tillräckligt stabilt för att hålla att gå mellan reglerna utan att det påverkar plattorna som reglarna ligger på?

Eller det kanske inte är så känsligt ens när det är opackat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.