Hej, söker någon som har erfarenhet av kubbhus, köpte mitt första hus nu i februari och samma dag som jag hade skrivit på kontraktet på huset så sa ägarna att de var ett gammalt kubbahus, jag visste inte vad de vad riktigt och reflektera inte så mycket över detta förens jag började renovera..

Någon som vet om de bara är att knacka upp putset på innerväggarna och sätta gipsskivor för att räta ut väggarna, vissa ytor är ojämna som "S" , samt något som vet om kubben är en bärande konstruktion? Eller är det timmrat med? Lägger upp en bild på hur innerväggen ser ut när man knackar upp putsen

Mvh
 
  • Husvägg med borttagen puts som visar underliggande kubbkonstruktion med synliga trästavar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kubbväggen är troligtvis bärande.
 
Behöver du verkligen knacka ner all puts? Det är ju både tätande och ljudisolerande.

Vad är målet med renoveringen, vill du höja standarden?

Ett förslag är ju att regla på 45mm och lägga i lite isolering samt dold el.

Lycka till ! =)
 
P psjolin skrev:
Behöver du verkligen knacka ner all puts? Det är ju både tätande och ljudisolerande.

Vad är målet med renoveringen, vill du höja standarden?

Ett förslag är ju att regla på 45mm och lägga i lite isolering samt dold el.

Lycka till ! =)
Målet är väl att höja standarden eller vad man nu ska säga, tanken med att knacka ner putsen är väl för att jag vill slippa regla på och bygga ut väggen, då de blir dumt med fönster och dörrar,finns ställen i väggarna som putsen är väldigt ojämn med åren, antingen går väggen som ett S på vissa ställen, eller så kan de finnas ställen som de bara sticker ut som en knöl :thinking:

Ett exempel på S vägg
Bild på en ojämn vägg med S-form, inomhusmiljö med fönster, dörr, och bur på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oldboy Oldboy skrev:
Kubbväggen är troligtvis bärande.
Kan nog mycket väl vara så :thinking:
 

Bästa svaret

Roligt med ett kubbhus! Hur ska du få väggen rak om du inte tänker regla på nånting? :) jag skulle gjort som psjolin skrev. Skönt att slippa knacka ner putsen samt att passa på att fälla in all el.

Kubbhus byggdes antingen som ett fackverk som var bärande och man staplade veden emellan facken. Eller så byggde man väggen enbart av ved och la som kryss i hörnen. Ofta med långa brädor vågrätt mellan skiften. Som skulle binda ihop väggarna :)
 
J Johnsvi skrev:
Roligt med ett kubbhus! Hur ska du få väggen rak om du inte tänker regla på nånting? :) jag skulle gjort som psjolin skrev. Skönt att slippa knacka ner putsen samt att passa på att fälla in all el.

Kubbhus byggdes antingen som ett fackverk som var bärande och man staplade veden emellan facken. Eller så byggde man väggen enbart av ved och la som kryss i hörnen. Ofta med långa brädor vågrätt mellan skiften. Som skulle binda ihop väggarna :)
Lite kul med kubbhus faktiskt, verkar inte vara så super vanligt :thinking:

Får ta och kika på de, kanske är de enda alternativet, i vardagsrummet så spackla jag och de blev inte riktigt 100 tycker jag och mycket spackel gick de åt, elen är redan infälld/infräst i väggarna och dragna i rör, frågan är om kablarna är såpass långa att jag kan flytta ut kabeldosorna 45mm + tjockleken av gipsskiva, vad ska man köra på för gips? Blir renoveringsgips på 6mm för tunn om man reglar 45mm? :thinking:

Tack för info om hur konstruktionen är uppbyggd, frågar man andra så vet dom knappt vad jag menar när jag säger kubbhus :rofl:
 
A Alejoh2 skrev:
Lite kul med kubbhus faktiskt, verkar inte vara så super vanligt :thinking:

Får ta och kika på de, kanske är de enda alternativet, i vardagsrummet så spackla jag och de blev inte riktigt 100 tycker jag och mycket spackel gick de åt, elen är redan infälld/infräst i väggarna och dragna i rör, frågan är om kablarna är såpass långa att jag kan flytta ut kabeldosorna 45mm + tjockleken av gipsskiva, vad ska man köra på för gips? Blir renoveringsgips på 6mm för tunn om man reglar 45mm? :thinking:

Tack för info om hur konstruktionen är uppbyggd, frågar man andra så vet dom knappt vad jag menar när jag säger kubbhus :rofl:
Nä det finns inte så jättemånga. Förekom väl främst till typ drängstugor och liknande där drängen inte direkt ägde någon mark, men hade fri tillgång till ved av bonden dom jobbade åt :)

Okej, det går nog att få till möjligen att dosorna hamnar något högre upp än innan. Renoveringsgips blir för tunnt kör med vanlig. Den är dessutom billigare än rotgips.

Haha det var så lite! :)
 
J Johnsvi skrev:
Nä det finns inte så jättemånga. Förekom väl främst till typ drängstugor och liknande där drängen inte direkt ägde någon mark, men hade fri tillgång till ved av bonden dom jobbade åt :)

Okej, det går nog att få till möjligen att dosorna hamnar något högre upp än innan. Renoveringsgips blir för tunnt kör med vanlig. Den är dessutom billigare än rotgips.

Haha det var så lite! :)
Ofan, då vet jag lite mer! :) , elen och elementen blir jobbiga ifall om man reglar och gipsar, blir så mycket extra jobb ifall om allt behövs flyttas ut såpass mycket, samma gäller alla rören osv som går till elementen :thinking:
 
Går det inte att spackla/putsa på ett lager till så att det blir rakt, kanske knacka bort dom värsta knölarna först. Då borde det vell även gå att fräsa in kablarna i väggen om ni vill ha dold dragning.
En annan tanke är hur rör sig ett kubbhus över tiden? tänker om det kanske kan bli problem med reglar och gips?
 
Jag skulle nog satsa på att putsa/spackla till väggarna. Då blir man inte av med så mkt dyrbar boyta. Gissar att huset, som alla gamla torpstugor, inte är så där jättestort? Dessutom, i ett gammalt unikt hus så finns det ingen anledning att bygga bort den genuina charmen och göra allt spikrakt och karaktärs-/historielöst. Väggar, tak och golv behöver bara vara tillräckligt jämna för att inte störa.

Om du gör väggarna spikraka så kommer genast allt annat att störa genom att inte vara spikrakt. Finns garanterat inte en yta i huset som är helt rak, (såvida det inte finns andra delar som är tillbyggda eller renoverade relativt nyligen). Njut istället av det fina hantverket i alla skräddarsydda listverk mm.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Jag skulle nog satsa på att putsa/spackla till väggarna. Då blir man inte av med så mkt dyrbar boyta. Gissar att huset, som alla gamla torpstugor, inte är så där jättestort? Dessutom, i ett gammalt unikt hus så finns det ingen anledning att bygga bort den genuina charmen och göra allt spikrakt och karaktärs-/historielöst. Väggar, tak och golv behöver bara vara tillräckligt jämna för att inte störa.

Om du gör väggarna spikraka så kommer genast allt annat att störa genom att inte vara spikrakt. Finns garanterat inte en yta i huset som är helt rak, (såvida det inte finns andra delar som är tillbyggda eller renoverade relativt nyligen). Njut istället av det fina hantverket i alla skräddarsydda listverk mm.
Var ungefär så jag gjorde i mitt vardagsrum, knackade ner dom värsta knölarna, och la på med ny putsbruk och försökte jämna av så mycket som möjligt, sen la jag sista lagret med spackel, väldigt mycket jobb och dammar så in i djävulen :crysmile:
Huset är ifrån 1931 och är på 108kvm bo-yta +22kvm biarea, övervåningen har jämnare väggar än nedre våningen, köket är väl de enda som är iordning gjort med gipsade väggar resten är orört vad jag kan se :)
De är ju allt lite charm hur väggarna är, har fått lite och tänka på hur jag ska gå till väga till nästa renovering :)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vet inte om jag tycker att det är mindre jobb och damm med att knacka ner all puts, att såga till och jämna av väggen med reglar, dra ny el, på med isolering (också otrevligt dammig om glas-/stenull), och sedan skära och fiffa med gipsskivor, för att till slut behöva spackla och slipa dem också? :thinking:
Som bonus tillkommer att fodra om/sala alla fönster- och dörröppningar... :sweat:
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vet inte om jag tycker att det är mindre jobb och damm med att knacka ner all puts, att såga till och jämna av väggen med reglar, dra ny el, på med isolering (också otrevligt dammig om glas-/stenull), och sedan skära och fiffa med gipsskivor, för att till slut behöva spackla och slipa dem också? :thinking:
Som bonus tillkommer att fodra om/sala alla fönster- och dörröppningar... :sweat:
Jag tror att jag ska knacka bort lite av dom värsta knölarna och jämna av lite, sedan på med nytt putsbruk, sedan slänga upp 6mm renoveringsgips på väggen för att få en jämnare yta, får testa mig fram lite men lutar åt de hållet :)
 
Ja, testa lite måste man göra ibland!
Ibland går det bra, ibland inte, men oavsett så lär man sig ngt. Med tiden blir det användbar erfarenhet. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.