6 607 läst · 18 svar
7k läst
18 svar
Långtidsmätning 300 bq/m3 synpunkter?
Sida 1 av 2
Hej ni med erfarenhet av radon!
Typ: långtidsmätning feb + mars
Mätpunkter: 2
Resultat: Gillestuga i souterrängplan 260 bq/m3 +/-40 och sovrum på vistelseplan 330 bq/m3 +/-50
Årsmedelvärde: 300
Ventilation: i huvudsak självdrag med friskluftsventiler i varje sovrum på vistelseplanet. I tvättstuga på souterrängplan och badrum på vistelseplanet finns frånluftsventiler. Övrig frånluft består av öppen spis på respektive våningsplan.
Byggår 1964 ca 280 kvm. Båda våningarna är helt i betong.
Energideklaration: C, bergvärme mycket låg förbrukning
Radonkarta: medelriskområde (huset står på berg).
Vi ska göra en radonutredning med tanke på resultatet men vad säger forumet om nivån. Och vad tror ni att vi kan förvänta oss för effekter på nivån av olika lösningar? Jag utgår ifrån att det utöver blåbetong (lågstrålande?) även finns lite markradon. Jag hoppas såklart på att det räcker med fläktar. Om energiförbrukningen ökar 20-30 procent gör ingen större skada med tanke på utgångsläget.
Typ: långtidsmätning feb + mars
Mätpunkter: 2
Resultat: Gillestuga i souterrängplan 260 bq/m3 +/-40 och sovrum på vistelseplan 330 bq/m3 +/-50
Årsmedelvärde: 300
Ventilation: i huvudsak självdrag med friskluftsventiler i varje sovrum på vistelseplanet. I tvättstuga på souterrängplan och badrum på vistelseplanet finns frånluftsventiler. Övrig frånluft består av öppen spis på respektive våningsplan.
Byggår 1964 ca 280 kvm. Båda våningarna är helt i betong.
Energideklaration: C, bergvärme mycket låg förbrukning
Radonkarta: medelriskområde (huset står på berg).
Vi ska göra en radonutredning med tanke på resultatet men vad säger forumet om nivån. Och vad tror ni att vi kan förvänta oss för effekter på nivån av olika lösningar? Jag utgår ifrån att det utöver blåbetong (lågstrålande?) även finns lite markradon. Jag hoppas såklart på att det räcker med fläktar. Om energiförbrukningen ökar 20-30 procent gör ingen större skada med tanke på utgångsläget.
Värmepump och självdrag är ingen bra kombination. Huset är byggt för en värmepanna som håller skorstenen varm.
Med värmepump är skorstenen kall och självdraget är i stort sett en bråkdel av hur det var tänkt.
Fläktstyrd frånluft från badrum, toaletter, kök och tvättstuga är ett minimumkrav.
Med värmepump är skorstenen kall och självdraget är i stort sett en bråkdel av hur det var tänkt.
Fläktstyrd frånluft från badrum, toaletter, kök och tvättstuga är ett minimumkrav.
Ja så långt är jag med, men syftade framförallt på vad vi kan förvänta oss gällande radonnivån. Ponera att det räcker att dubblera luftomsättningen för att halvera radonhalten, då kanske fläktar räcker? 300/2 = 150 ok nivå.
Fläktar behöver ju inte anslutas till den befintliga och kalla murstocken, utan nya välisolerade frånluftskanaler kan ju tas upp.
Fläktar behöver ju inte anslutas till den befintliga och kalla murstocken, utan nya välisolerade frånluftskanaler kan ju tas upp.
Omöjligt att svara på vad en ventilationsåtgärd påverkar då luftomsättningen idag är okänd.
Eftersom skillnaden mellan uppmätta värden och referensnivån 200 bq inte är så stor, kan det kanske hjälpa att sätta in PAX-fläktar i våtutrymmena i befintliga kanalöppningar för en i sammanhanget billig penning.
Clas Ohlson har radonmätare till ett hyfsat pris, så kan du mäta själv och se vad åtgärderna har för effekt.
Eftersom skillnaden mellan uppmätta värden och referensnivån 200 bq inte är så stor, kan det kanske hjälpa att sätta in PAX-fläktar i våtutrymmena i befintliga kanalöppningar för en i sammanhanget billig penning.
Clas Ohlson har radonmätare till ett hyfsat pris, så kan du mäta själv och se vad åtgärderna har för effekt.
Upplever det som att luften är mycket stillastående.
Det finns ju fullgoda lösningar sålänge det inte läcker in markradon. Vet inte hur det ser ut under platan tyvärr. Om det är stenkross/grus så kan ju radonsug funka ifall det börjar läcka in, annars vet jag inte vad man kan göra förutom att täta plattan invändigt.
Det finns ju fullgoda lösningar sålänge det inte läcker in markradon. Vet inte hur det ser ut under platan tyvärr. Om det är stenkross/grus så kan ju radonsug funka ifall det börjar läcka in, annars vet jag inte vad man kan göra förutom att täta plattan invändigt.
Problemet är att ökad forcerad ventilation ger ökat undertryck i huset som då kan leda till att markradon sugs in genom otätheter i plattan.
Ta säkert reda på huruvida du har blåbetong eller inte först. Det är olika approach på att lösa problem med radon i byggmaterialet och markradon.
Ta säkert reda på huruvida du har blåbetong eller inte först. Det är olika approach på att lösa problem med radon i byggmaterialet och markradon.
Blåbetong enligt protokollet men som sagt är det ju snarare regel än undantag att det (även) finns markradon.Fulkemisten skrev:
Lek med tanken att 20 procent av radonhalten kommer ifrån marken och 80 procent från materialet. Om jag lyckas halvera koncentrationen från materialet så är en dubblering från marken ok - eller tänker jag fel?
Lurigt det där. Kanske är det som du tänker kanske inte. Man kan bara gissa med radon. Jag skulle gissa att OM det finns radon i materialet så är det därifrån det som syns på mätningen som ett årsmedelvärde kommer. Det brukar vara högre på övervåningen än i källaren också.
Kolla hur det är på riktigt med blåbetong, syns det på något ställe? Bakom garderober eller i någon skrubb? Bara för att det står på något slags papper behöver det ju inte vara så i verkligheten tyvärr. Tråkigt att vidta fel åtgärder... Finns en till aktuell tråd i ämnet du kan kolla på, där diskuteras en del av vad man kan tänka på:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ekat-ventilationen.341962/page-2#post-3280231
Kolla hur det är på riktigt med blåbetong, syns det på något ställe? Bakom garderober eller i någon skrubb? Bara för att det står på något slags papper behöver det ju inte vara så i verkligheten tyvärr. Tråkigt att vidta fel åtgärder... Finns en till aktuell tråd i ämnet du kan kolla på, där diskuteras en del av vad man kan tänka på:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ekat-ventilationen.341962/page-2#post-3280231
Bra inspel där med nivåerna BV och ovanvåning. Varm luft stiger ju uppåt å då blir ju koncentrationen högre på plan 2.Fulkemisten skrev:Lurigt det där. Kanske är det som du tänker kanske inte. Man kan bara gissa med radon. Jag skulle gissa att OM det finns radon i materialet så är det därifrån det som syns på mätningen som ett årsmedelvärde kommer. Det brukar vara högre på övervåningen än i källaren också.
Kolla hur det är på riktigt med blåbetong, syns det på något ställe? Bakom garderober eller i någon skrubb? Bara för att det står på något slags papper behöver det ju inte vara så i verkligheten tyvärr. Tråkigt att vidta fel åtgärder... Finns en till aktuell tråd i ämnet du kan kolla på, där diskuteras en del av vad man kan tänka på:
[länk]
Har jag uppfattat det rätt att ett FTX system, som kan vara en lösning, ställs in så att tilluften är något mindre än frånluften? Hur är förhållet på ett ungefär?
Nej. Markradon stiger genom källarplattan och vädras upp och ut. Därför blir radonmedelhalten högre i källaren/souterrängplan vid förekomst av markradon. Eller inte. Det där beror på många saker. Särskilt på hur man placerar mätdosorna.K kalvisen skrev:
Ett lotteri med få vinster låter det som. Är du av åsikt att en radonutredning med säkerhet kan svara på allt detta?Fulkemisten skrev:
Jo. Så funkar det. Man kan skapar ett undertryck för att inte trycka ut varm fuktig luft i husets stomme. Men det är inte det sin hjälper mot radon, det är att man på ett energi- och värmeekonomiskt vis kan byta en stor del av husets luftvolym per timme. Då vädras radonet ut. Tyvärr hjälper ibland inte FTX mot markradon då undertrycket som sagt kan dra upp mer radon genom plattan.K kalvisen skrev: