men låt ingen hantverkare för 350/tim + en massa tråkig skatt montera ihop stommarna bara... det lär bli inih..... dyrt.

orkar man pilla ihop skåpstommar av 872 skruvar så kanske ikea är ett alternativ. annars köp stommarna av marbodal. ::)
 
robbin skrev:
Vi hade Ikea garderober i vårt gamla hus. I vårt nya har vi valt bort de garderober som "ingick" och kommer att sätta dit Ikeas Paxgarderober igen. Med andra ord så var vi jättenöjda.
Vi har gjort precis likadant. Valde bort inbyggda Lumi garderober till fördel för Ikeas Pax. Föredelen är att Pax går lättare att flytta. Annars hade vi inte haft någon möjlighet att mölera om senare.

Berit
 
norrlandshus_sthlm skrev:
orkar man pilla ihop skåpstommar av 872 skruvar så kanske ikea är ett alternativ. annars köp stommarna av marbodal.  ::)
Riktigt så farligt är det inte, 8 skruvar, 6 boktappar och ett 20-tal spik, 4 skruv till väggfästet, ett skåp tar ca 6-7 minuter att smälla ihop :)
 
nimbra skrev:
Jag håller just nu på att montera ett IKEA-kök (Duverum)och vad jag kan begripa så håller det hög standard allt passar och inget fattas, för att inte tala på så snyggt det är :)

Duverum är snyggt. Smart med en list runt luckan som så att säga döljer stommen?
 
Alla IKEAS luckor täcker väl stommen framifrån?
 
Om kraven på flexibilitet inte är så stora är ikea mkt bra, utbudet är snart i var mans hem, och att hitta på något som märker ut köket med det lilla utbud som finns är svårt. Kvalitet kan man även se på om hur stort utbud som finns med luckmodeller, stommar, färger och träslag. Hemluckan AB har exempelvis treton olika färger på sina stommar (största svenska urval) och massor av mer stommodeller än ikea har, och när det gäller luckorna finns det ca 600 olika luckor att välja mellan. Priset är ändå inte så stort gap mellan.

http://hemluckan.se
 
grogg skrev:
Alla IKEAS luckor täcker väl stommen framifrån?
Kanske är meningen men visst glipar det här och där. Luckorna måste ju gå att öppna..
 
norrlandshus_sthlm skrev:
men låt ingen hantverkare för 350/tim + en massa tråkig skatt montera ihop stommarna bara... det lär bli inih..... dyrt.

orkar man pilla ihop skåpstommar av 872 skruvar så kanske ikea är ett alternativ. annars köp stommarna av marbodal.  ::)
Det är inte 872 skruvar till en skåpstomme. Använder man dessutom en skruvdragare med insex så går det faktiskt riktigt snabbt att montera. Finns ingen anledning att betala en massa extra för färdigmonterade skåp.
 
grogg skrev:
Alla IKEAS luckor täcker väl stommen framifrån?
Visst. Men vissa av modellerna har en "ram" som man först monterar runt stommen (i samma färg som luckorna), Efter detta monterar man dörrarna.
 
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att IKEA's lådor inte går att dra ända ut, vilket irriterar mig. Det är ju väldigt smidigt att kunna se hela lådan och nå allt. Dessutom kan man mot en mindre penning ofta få soft-stängning av lådor hos andra köksleverantörer (HTH exvis).
 
markis skrev:
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att IKEA's lådor inte går att dra ända ut, vilket irriterar mig. .
Vad jag sett av IKEA:s kök så har de fullutdrag som standard på lådinsatserna. Jag tror att t ex Marbodal tar extra för lådor med fullutdrag.
 
markis skrev:
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att IKEA's lådor inte går att dra ända ut, vilket irriterar mig. Det är ju väldigt smidigt att kunna se hela lådan och nå allt. Dessutom kan man mot en mindre penning ofta få soft-stängning av lådor hos andra köksleverantörer (HTH exvis).
Vad jag kan se är det samma leverantör av insatser (alltså plåtdelen + skenor) till IKEA som till exempelvis Myresjö, Vedum, Ballingslöv och HTH. (Kanske har någon av dem ändrat nu, men jag var förvånad då jag var runt och kikade och konstaterade att det var samma ursprung.
 
Det är Blum. Men blum tillverkar en hel del olika typer av skenor och lådor i olika kvalitet till olika kökstillverkare. kolla www.blum.com.

 
Aha. Tackar för namnet. Kunde inte komma på vad de hete. Tycker jag tittat ganska ingående, men det är kanske som du säger - att man smitit in en lite skillnad trots allt.
 
IKEAs lådor har fullutdrag, har precis skruvat ihop ett gäng.

När vi kollade in kök hos HTH så använde de lustigt nog avsaknaden av fullutdrag som ett av sina motargument mot IKEA, helt felaktigt. Hos HTH har däremot endast lyxmodellen (metall som IKEA, standard är plast) fullutdrag.

Min observation är att IKEAs lådor är väldigt lika HTHs lyxmodeller. HTHs standardlådor verkar vara sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.