mexitegel skrev:
Det var precis det jag sa till kundtjänsten också, uppenbarligen har ju iaf två av modellerna i Aero serien det. Får ringa igen och kolla varför de inte har koll.
Fått något bra svar från Nilfisk? Har du slagit till?
 
Har fått svar från Nilfisk kring att min Aero blir så himla statisk och det är tydligen normalt.
Blev erbjuden en antistisk slang som kostar mer än sugare som jag tackade nej till.
Tror ni det spelar någon roll om man ansluter till jordat uttag? Maskinen är ju dubbelmantlad (eller vad det heter) och ska väl normalt inte jordas, men det är ju jord i kontakten (jag har bara kört ojordat än så länge)
 
Agorazo skrev:
Fått något bra svar från Nilfisk? Har du slagit till?
Nej, har inte hunnit ringa. Det måste ju jobbas också :). Hoppas kunna köra lite utfrågning a'la Sverker Olfsson i PLUS i morgon. "Ska det vara så här??? Va? Va?" :D
 
Nu har jag tagit en ÅF till hjälp som hade lite känningar högre upp i Nilfisk-hierarkin så får vi se om det går att få något svar på denna frågan.

Men efter att ha läst recensionen på BOSCH GAS 20 L SFC så började jag fundera på hur stort behovet är på frånslagsfördröjningen egentligen är? Hur mycket mer dammupptagning blir det egentligen? I princip borde man väl istället kunna köra verktyget "tomt" några sekunder innan man stänger av om det är kritiskt med dammupptagningen?

BOSCH:en ligger rätt i pris och framförallt är det en blå Bosch :D
 
Mexitegel: låter rimligt med dina tankar. Har inte saknat fördröjningen på min maskin men jag har kanske för lite erfarenhet..

I kommentarerna på den recensionen du länkar till framkommer det att Nilfisk Aeron och Boschen verkar vara rätt lika förutom fördröjningen. Så kanske att priset kan avgöra?? Det är en finare blå färg på Boschen också förresten :D
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har ju ingen erfarenhet alls i princip av att köra maskiner med dammsugare. Jag kan tänka mig att frånslagsfördröjningen är en bra finess om man kör mycket och ofta, men jag kör inte så mycket och skulle det vara någon kritisk situation så är det väl inte värre än att man låter dammsugaren gå hela tiden isåfall.

Så summa summarum blir det att jag slår till på en Bosch GAS 20, den matchar också färgen fint på min övriga maskinpark :D. Hittade den för 175 EUR i Tyskland inkl. frakt vilket verkar vara ett väldigt bra pris.

https://www.baumarkteu.de/bosch-gas-15-l-allzwecksauger-060197b000-21834

Tack alla för hjälpen med min beslutsångest :)
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Tack alla för hjälpen med min beslutsångest :)
På tal om beslutsångest hur går det på laserfronten? Det kanske är så att du får suuuga på den karamellen lite extra nu :rolleyes:

Grattis till köpet och välkommen i klubben -vi som suger med blått ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Haha! :p
Den karamellen är egentligen färdigsugen, det blir ett av de stora paketen med GLL 3-80, med alla fästen och mottagare. Funderar bara lite på om jag egentligen behöver stativet. Grejorna ska ju förvaras nånstans också :D
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
F frav skrev:
Jag har också funderat på en WD 6P Premium. Men har hejdat mig p.g.a. av de små hjulen & den 2,2m korta slangen.

Skulle man inte kunna ta den längre 3,5m förlängningsslangen + den medföljande slangen, demontera ändarna & byta plats på dem? Så man får en 3,5m lång slang att ansluta direkt till dammsugaren + en 2,2m som förlängning? Är anslutningarna "snäppta"/skruvade dit eller är det så dumt att de är limmade/svetsade?

Är de små hjulen ett problem? Eller rullar den vettigt & är stabil utan att välta mest hela tiden?

F frav skrev:
Blev en Kärcher WD 6P Premium idag. Verkar hyggligt okej OOB. Men det återstår att utforska framöver vid kommande användning. Kontorsstolshjulen känns lite tveksamma vid användande utomhus, men inomhus kan de säkert fungera på slätare golv. Hur som så är den troligen effektivare än min gamla "Alto Aero 400 WAP Technology (61157)".
En update:
Jag beställde original 3,5m förlängningsslangen från amazon.de . Mjukade upp dammsugarens ordinarie slang med varmt vatten från kranen, juckade av anslutningen till handtaget, vilket bara sitter påtryckt in i slangen. Gjorde samma sak med hon-anslutningen på 3,5m slangen & sedan tryckte jag tillbaka dem omvänt. Så nu har jag en slang på 3,5m :) samt en förlängning på 2,2m. Stor skillnad. Väl värd uppgradering.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F frav skrev:
En update:
Jag beställde original 3,5m förlängningsslangen från amazon.de . Mjukade upp dammsugarens ordinarie slang med varmt vatten från kranen, juckade av anslutningen till handtaget, vilket bara sitter påtryckt in i slangen. Gjorde samma sak med hon-anslutningen på 3,5m slangen & sedan tryckte jag tillbaka dem omvänt. Så nu har jag en slang på 3,5m :) samt en förlängning på 2,2m. Stor skillnad. Väl värd uppgradering.
Tappar den inte sugförmåga när slagen blir så mycket längre? Såg att det finns 10meters sugslang att köpa också
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Har tröttnat på min lilla gula balja, gissar att de är en 2004a som ni andra också har spottat på ;)

Jag fick den för länge sedan och har dragits med den länge nog nu...

Kikar på Kärsches WD6 Premium, orkar den med en tex. 7meters slang utan att bli lika dålig som de billiga rackarna? 10 meters slang är väl att ta i...

Maskin: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2515406
Slang: https://www.verkter.se/hogtryckstva...e-tillbehorssats#!/id=482&manufacturer=62&p=1

Funderar även på Kärschers Tact system iomd. den dåliga sugförmågan i den jag har nu vill man ju köpa nått som fungerar bra när man väl byter, och automatisk "skakfunktion"/rengöring på filtret låter ju skitbra, dock ej priset...
Så frågan är om "Tact"funktionen är så bra? Man får ju iofs. en proffsmaskin (grå) ist. för en Svenssonmaskin (gul) så det borgar ju för bättre kvalité över lag va!!?

Skall användas till att dammsuga garaget och bilar med, gillar kvalité och kanske lite överdimensionerat så det går fort och smidigt.

Makin: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4632120
Tyskpris på maskin: https://www.ebay.de/itm/Karcher-Nas...532664?hash=item51e7285b38:g:v9EAAOSwe6ZaVj6P

4meters slang räcker ju gott de med iofs. http://www.swedol.se/sugslang-4-m-n...MIoMuI4_362gIVl5QYCh2UUQPQEAQYASABEgIdUfD_BwE

Hoppas nån har nått matnyttigt :)
 
Tokslut Tokslut skrev:
Har tröttnat på min lilla gula balja, gissar att de är en 2004a som ni andra också har spottat på ;)

Jag fick den för länge sedan och har dragits med den länge nog nu...

Kikar på Kärsches WD6 Premium, orkar den med en tex. 7meters slang utan att bli lika dålig som de billiga rackarna? 10 meters slang är väl att ta i...

Maskin: [länk]
Slang: [länk]

Funderar även på Kärschers Tact system iomd. den dåliga sugförmågan i den jag har nu vill man ju köpa nått som fungerar bra när man väl byter, och automatisk "skakfunktion"/rengöring på filtret låter ju skitbra, dock ej priset...
Så frågan är om "Tact"funktionen är så bra? Man får ju iofs. en proffsmaskin (grå) ist. för en Svenssonmaskin (gul) så det borgar ju för bättre kvalité över lag va!!?

Skall användas till att dammsuga garaget och bilar med, gillar kvalité och kanske lite överdimensionerat så det går fort och smidigt.

Makin: [länk]
Tyskpris på maskin: [länk]

4meters slang räcker ju gott de med iofs. [länk]

Hoppas nån har nått matnyttigt :)
Efter att ha avverkat en billig meec och en nilfisk i konsumentsegmentet köpte jag lillebrodern till den Kärcher du tittar på, nt14. Men sen dess har det inte blivit någon hårdkörning, fast den känns gedigen. Jag hade dock inte klämt på vare sig 7 eller 10 metersslang. Jag tror det finns fysiska begränsningar vad en 1,5-2kw motor klarar. Fast då har jag en gammal Pullman-enator stoftavskiljare jag kan ta till när så krävs.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Tappar den inte sugförmåga när slagen blir så mycket längre?
De 5-6m jag har, har fungerat bra.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Kompis fixa ett riktigt bra pris på en Kärcher NT 30/1 Tact Te L så det va ju bara att slå till.

Har packat upp den och provsugit lite, riktigt bra drag! 4 metersslang som standard och lång strömsladd i härligt mjukt gummi, låångt ifrån kinaplastkänsla på nått. Riktigt nöjd såhär långt!

http://www.swedol.se/karcher-nt-30-1-tact-te-l-dammsugare.html
 
  • Gilla
Piffidanne
  • Laddar…
Lyfter tråden. Köpte en Nilfisk Buddy ii 18T på Bauhaus, va inne på en Multi ii 30T men snålade och tog buddyn, lång sladd, lång slang ganska trevligt format. Multin har lite smidigare påslösning.

Men!!
Ska se om jag kan reklamera den för suget är helt löjligt dåligt!
:(
Så undvik Buddy från Nilfisk, bättre att köpa en billigmärke för sämre sug lär det inte kunna bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.