”Snyggt jobbat! Och vilket fantastiskt...”

Tack! Ja, läget är fantastiskt. Det var mina föräldrars sommarstuga tidigare.

...och nu är det vår - på lördag åker vi nog och börjar fixa lite igen.
 
  • Gilla
TVRS
  • Laddar…
...och där fick vi i lilla fönstret också. Det hann bli 25:e augusti innan det kom och vi hann sätta i det. Vi kom nämligen på under byggtiden att vi skulle ha ett mindre fönster än vi hade tänkt oss, som vädringsfönster. Så då blev det lite väntan på leverans av det. Under tiden har jag börjat måla. Brädorna var ju grundmålade när de kom men de måste målas innan vi tar höstledigt. En vit färg som inte blir så vit att det gör ont i ögonen, tack! sa jag till färgsäljaren. Jag gillar den skarpt! Så - fullt ös!!
 
  • Nymålat trähus med ett litet öppningsbart fönster högst upp och ett stort fönster som speglar sjö och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
6 okt. Fönsterfoderna är på plats! Jag målar så mycket jag hinner och så länge vädret är okej. Vi måste få våra breda knutplankor på plats också så de hörnen inte slår sig av vinterns fuktighet. Nymålad husvägg med nyligen installerade vita fönsterfoder runt ett stängt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är den 15 oktober 2018 och vi är nästan klara med utsidan av vårt bygge. Drygt 4 månader från första spadtaget kan vi konstatera att vi faktiskt gjorde det! Vi klarade av vårt byggprojekt del 1! Nu är det också målat 2 gånger, tätat runt alla fönster, knutbrädor på plats så nu kan vi ta vinterledigt. Ska bli skönt att släppa tankarna på det här ett tag, faktiskt... men jag vet att vi kommer bli sugna på att dra igång igen framåt våren. Vänner frågar när vi planerar bli klara? Vi har ambitionen att ”bli klara när vi blir klara”. Det är klart att vi vill bli klara så snart vi kan men vi jobbar inte sönder oss för att det ska bli färdigt fort. Nu packar vi ihop och går i ide..... fram till våren 2019.... Nybyggt enfamiljshus med vit fasad och stora fönster, färdigmålat och klart för vinteruppehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt trähus med nymålat yttre, fönster och byggmaterial kvar på marken vid vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Idag var det vår i luften. Härligt! ☀️ Dags för oss att ta tag i vår renovering igen. Idag var en spännande dag när vi skulle riva den del av väggen där stugan och nya delen byggts ihop. Det är rejäla plankor i gamla stugan så det batteridrivna sticksåget fick jobba hårt. I väggen finns mängder med sågspån som isolering. Detta rasslade väldigt gärna ut när vi lyfte bort plankorna.
Det var ju, så klart, riktigt roligt att äntligen kunna öppna och se hur det blev. Jag tror bestämt var jag ska vakna om mornarna. I läget där jag har sjöutsikt åt två håll, tack! (6/4 -19)

Person använder en batteridriven sticksåg för att såga i en trävägg under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av vägg med synlig träkonstruktion och sågspånsisolering som ramlar ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av vägg med horisontella träplankor och en öppnad sektion som visar ljus och text "Spännande! Första bräden borta!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen vägg under renovering med synliga plankor och sågspån, leder till ett solbelyst rum med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete där en del av en vägg rivits för att ansluta två stugdelar, med synligt regelverk och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
L lizaliza skrev:
19-21 juli. Takläggning! Sponten lagd och pappen likaså. För två som inte gillar höjder är det här en rejäl utmaning. Jag försöker trösta mig med att när det är över ska jag njuuta! (Och inte gå upp igen...om jag inte måste!) Och ja, det är lika varmt än...
[bild] [bild] [bild]
Hur kommer det sig att ni la takpappen vertikalt?, istället för att börjar nederst och rulla ut horisontellt och låta nästa bit överlappa och lägga upp till nock.
Så som ni lagt plåttak, tänkte mest på att vattnet rinner uppifrån och ned, men det kanske funkar att göra så som ni gjort också.
 
Hej,

jag funderar också på att bygga till min sommarstuga, och om jag gjorde som ni gjort med en förbindelse mellan byggnaderna så skulle jag kunna få mer takhöjd.

Men hur har ni fixat med taket på den passagen till tillbyggnaden? När jag läst runt på forumet/internet så pratar folk om att man inte kan lägga plåttak på platta tak, men att det finns papptak som klarar det. Lite förvirrande för mig, men antar att stående vatten förstör plåten efter ett tag...

Kan du visa lite bilder på "taket" på passagen, och hur ni tätat mot fasaderna? Vore intressant vad intelligentian på detta forum säger också om hur ni gjort, om det räcker för ett vattentätt/hållbart tak.
 
A Andy78 skrev:
Hur kommer det sig att ni la takpappen vertikalt?, istället för att börjar nederst och rulla ut horisontellt och låta nästa bit överlappa och lägga upp till nock.
Så som ni lagt plåttak, tänkte mest på att vattnet rinner uppifrån och ned, men det kanske funkar att göra så som ni gjort också.
Kanhända att bilden är missvisande? Det är precis som du beskriver som vi har lagt det. Vi följde en instruktionsvideo på you tube från, som jag tror, någon byggutbildning.
 
H hyresmuppen skrev:
Hej,

jag funderar också på att bygga till min sommarstuga, och om jag gjorde som ni gjort med en förbindelse mellan byggnaderna så skulle jag kunna få mer takhöjd.

Men hur har ni fixat med taket på den passagen till tillbyggnaden? När jag läst runt på forumet/internet så pratar folk om att man inte kan lägga plåttak på platta tak, men att det finns papptak som klarar det. Lite förvirrande för mig, men antar att stående vatten förstör plåten efter ett tag...

Kan du visa lite bilder på "taket" på passagen, och hur ni tätat mot fasaderna? Vore intressant vad intelligentian på detta forum säger också om hur ni gjort, om det räcker för ett vattentätt/hållbart tak.
Hej!
Jag ska försöka komma ihåg att ta nån bild på det när vi är på plats nästa gång. Vi har ett litet lutande tak på mellangången. Återkommer!
 
L lizaliza skrev:
Hej!
Jag ska försöka komma ihåg att ta nån bild på det när vi är på plats nästa gång. Vi har ett litet lutande tak på mellangången. Återkommer!
Gah, såklart....jag ser det nu i bilden. Lutar taket lite så funkar det ju. Tror jag ska sno den iden då med mellangång...

Efter lite googling har jag sett att man kan använda en "ståndskiva" för tätning mot fasad, kanske en sån ni använde också? t.ex. här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/anslutning-av-uterumstak-mot-fasad.253041/
 
Träkonstruktion av ett lutande tak med synliga bjälkar och utan ståndskiva, täckt av plåt vid vägganslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taksammanfogning med täckplåt och silikon där större tak möter mindre tak utan ståndskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taköverlappning med täckplåt och silikon mot en vägg, utan ståndskiva, sett från en vinkel underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H hyresmuppen skrev:
Gah, såklart....jag ser det nu i bilden. Lutar taket lite så funkar det ju. Tror jag ska sno den iden då med mellangång...

Efter lite googling har jag sett att man kan använda en "ståndskiva" för tätning mot fasad, kanske en sån ni använde också? t.ex. här:

[länk]
Nu har jag tagit bilder. Taket lutar mot vår baksida. Ingen ståndskiva. Som du ser går de båda taken över det lilla taket rejält så det täcker bra, tycker vi. Täckplåt och silicon mot väggen.
 
Byggmaterial och verktyg utspridda på träterrass vid hus med sjöutsikt, isolering i förgrunden, person i dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Råspontat golvet under konstruktion med isoleringsrullar och stege i ett solbelyst rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt bygge med isolering på väggarna, råspont på golvet och byggmaterial utspritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis lagt råspontgolv med byggmaterial och verktyg i ett soligt rum under pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusvy av ett halvfärdigt byggprojekt med isolering på väggarna och sjöutsikt genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En inre hörna av ett pågående byggprojekt med isolering mellan träreglar på väggarna och råspont på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyisolerat golv under konstruktion med råspont och isoleringsmaterial i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påsken är slut och vi kan konstatera att vi kom längre än vi trodde med vårt bygge den här helgen. Påskafton isolerade vi och la råspont på golvet som blev lite mer än halvvägs färdigt. Påskdagen firade Jesu uppståndelse - inget jobb. Idag fortsatte vi med golvet. Det fattades dock 3 spontbrädor och skruv och medan mannen åkte och köpte det satte jag igång att sätta väggisolering. 2 1/2 väggar hann bli färdiga idag. Till helgen blir det loftbygge! Så KUL när man ser att det händer lite. (22/4 -19)
 
Nu har det gått några lördagar och vi har jobbat på. Loftet är påbörjat. Vi har satt reglar, rågolv och isolering under. Väggarna är färdigisolerade och igår började vi sätta OSB på dem. Vi har en bit från bilparkering till stugan på ca.80 m. så igår valde vi att låna en fyrhjuling så vi kunde köra ut alla OSB-skivorna istället för att bära dem. Det blir en hel del traskande ändå.
Pågående loftbygge med reglar och rågolv synliga. Väggar med ny isolering och OSB-skivor, verktyg och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett bygge med isolering och nyinstallerade OSB-skivor på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ytterligare några veckor har gått och vi har jobbat på. Ganska mycket småpillgrejor vid väggar och fönster som tagit oerhört lång tid att få färdigt. Förra lördagen isolerade vi taket. Sjuuuk träningsvärk i armarna efter det. . I fredags satte vi det mesta av taket under loftet. Äntligen har vi fått göra något med ytfinish - inte bara grundarbete. Vi har beställt en lofttrappa på nätet. Den första som kom var transportskadad. Den andra kom i tisdags men också den var skadad. Tyvärr var det samma vangstycke som hade fått stryk så det går inte att pussla ihop till 1 trappa ens. Men jag tror vi kan fixa det med lite spackel och slipning. Golv och väggskivor är också inköpta och ligger på vänt. Ska bli kul att få allt på plats. Vi har ju ändrat plats för loftet från ursprungstanken och då insåg vi att vi behöver ett litet fönster till. Det kom igår och vi började göra hålet till det direkt men hann inte bli färdiga. På det igen på lördag! Nyinstallerat tak under loft med OSB-väggskivor och synligt fönster i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
9/6 -19
 
Idag blev vi färdiga med vårt innertak! Känns jättebra! Jag pratade med byggnadsinspektören i kommunen om hur färdig man måste vara för att få flytta in. (Vi är ju verkligen noviser på detta med bygge.)Han svarade att det måste vara säkert att bo där. Hmm... är vi säkra på att det är säkert, tro? Jo, men det är vi faktiskt. Dock måste vi få upp vår lofttrappa och säkerheten kring den. Sedan är det faktiskt bara ”kosmetika” som golv och väggpanel kvar och de har inget med säkerheten att göra. Alltså... full fart med ena väggen för att sedan få dit trappan. Ser ju faktiskt ut som vi kommer kunna få bo där under en del av vår semester.
Nylagda vita paneler på innertak med texten "YES! TAKET FÄRDIGT!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.