Hej!
Detta kommer låta helt sjukt men jag och min man har pratat vid varandra och vi båda gödslade gräsmattan tätt inpå varandra. (Han i fredags och jag dagen därpå).

Det regnade en del i förrgår men han använde även vattenspridare för att få hela sjuka in. Så det var helt omöjligt för mig att se om han gjort något. Vi hade ju bestämt att vi skulle ta det till helgen. Men så tänkte jag att jag passar på och gör det innan han vaknar så slipper han göra det när han är trött efter att ha arbetat natt.

När han vaknar så berättar jag att jag har gödslat klart och han inte behöver tänka på det. Då säger han att han också gödslat igår.

Vad tror ni!? Vad kan hända? Finns det något vi kan göra för att åtgärda detta? Hur ska vi rädda gräsnattan?
 
Den kommer att växa så det knakar.
Så mycket tror jag inte ni gödslat så mattan får skador.
Simma lugnt och krama gubben.

Protte
 
V Vivijan skrev:
Hej!
Detta kommer låta helt sjukt men jag och min man har pratat vid varandra och vi båda gödslade gräsmattan tätt inpå varandra. (Han i fredags och jag dagen därpå).

Det regnade en del i förrgår men han använde även vattenspridare för att få hela sjuka in. Så det var helt omöjligt för mig att se om han gjort något. Vi hade ju bestämt att vi skulle ta det till helgen. Men så tänkte jag att jag passar på och gör det innan han vaknar så slipper han göra det när han är trött efter att ha arbetat natt.

När han vaknar så berättar jag att jag har gödslat klart och han inte behöver tänka på det. Då säger han att han också gödslat igår.

Vad tror ni!? Vad kan hända? Finns det något vi kan göra för att åtgärda detta? Hur ska vi rädda gräsnattan?
Den kommer att växa
 
  • Gilla
Vivijan
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Den kommer att växa så det knakar.
Så mycket tror jag inte ni gödslat så mattan får skador.
Simma lugnt och krama gubben.

Protte
Usch, jag hoppas verkligen det! Fick panik och ville dammsuga upp det som inte hunnit sjunka in än :rofl::rofl:
 
optimum
Se bara till att gödningen löses upp så det inte ligger korn nere vid gräsrötterna som "bränner" på gräset.
 
Jag gödslade med kompost ett år och det blev mest en klump här och en där, den sommaren hade vi gröna frodiga "kullar".
Nej det kommer bli dyrt för er, en robotklippare 24/7 måste ni ha.

Protte
 
Det hade varit något för grannarna att prata om, ifall du hade gått över hela gräsmattan med dammsugaren.
 
  • Haha
Magnus E K
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Se bara till att gödningen löses upp så det inte ligger korn nere vid gräsrötterna som "bränner" på gräset.
Ja precis vi jobbar på det! :)
 
prototypen prototypen skrev:
Jag gödslade med kompost ett år och det blev mest en klump här och en där, den sommaren hade vi gröna frodiga "kullar".
Nej det kommer bli dyrt för er, en robotklippare 24/7 måste ni ha.

Protte
Vi har inte så stor gräsmatta men vi får väl vara effektiva i år då alltså :rofl:
 
G gbgustaf skrev:
Det hade varit något för grannarna att prata om, ifall du hade gått över hela gräsmattan med dammsugaren.
Hahaha men precis! :rofl:
 
Läge för foto, och regelbundna uppdateringar en gång i månaden eller så :)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Läge för foto, och regelbundna uppdateringar en gång i månaden eller så :)
Ja hahaha! Kan väl ta några :rofl: vår gräsmatta är jätteful nu, fläckig och allt möjligt. Så hoppas vår lilla övergödning hjälper till lite :p
 
  • Gilla
Almi och 1 till
  • Laddar…
optimum
Beror på var i landet du bor men på många platser är det kallt ännu så gräset har inte kommit igång så mycket och då gör gödningen i så mycket nytta.
Jag klippte gräset idag men dålig fart på tillväxten.
 
Vår granne gjorde likadant för ett par somrar sen. Hon hade fått tag på ett par säckar supergödningsmedel "Fert-i-Lazer" billigt från Rusta och gödslade på av bara den under en hel dag. På kvällen kom det ett skyfall. Vi tror att vi så här i efterhand hörde skrik på natten, men vi är naturligtvis inte säkra eftersom det hade varit grillkväll med pilkastning. Dagen efter stod terrassdörren öppen och det var släpspår i det blöta gräset som slutade i ett hål i en liten kulle framför garageplanen. Polisen var där hela helgen och var ganska griniga, men kommunens arborist som sitter i samma fiskevårdsförening pratade om några jättebjörnlökar eller nåt...Hua...
/Sockerhög
 
  • Haha
  • Gilla
Hella1 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.