Hej!
Nyss köpt hus var de finns en ovan nämd värmekälla ☺️ Helt ny på området och försöker lära mej hur de funckar och hur man får ut mest med minsta lilla energiförbrukning. Har rum värdet på 19 och har sänkt värmekurvan från 50 till 47. Termostaten på elementen öppna helt. Vi har nu haft en innetemp 21 grader. Igår höjde jag golvvärmen i badrummet eftersom golvet kändes för svalt. Likaså i hallen. Idag har vi en innetemp på 22 grader. Frågan är nu..ska jag sänka värmekurvan ytterligare, eller sänka på termostaten på elementen eller vad? Idag är en solig dag, så även solen har väl värmt upp lite kan jag tro. På kvällen kan de ju hända att innetempen sjunker igen? Strävar efter en innetemp på 19-20 grader. Hoppas nån kan hjälpa mej ☺️
 
Sänk i första hand värmekurvan eftersom värmepumpen får bättre verkningsgrad ju svalare vatten den tillverkar.
Dock bör man ha lite tålamod och vänta mellan varje justering.
Har ni ingen innegivare till värmepumpen?

Kolla på varmepumpsforum.com, där finns det nog fler som vet hur prylarna funkar.
 
useless useless skrev:
Sänk i första hand värmekurvan eftersom värmepumpen får bättre verkningsgrad ju svalare vatten den tillverkar.
Dock bör man ha lite tålamod och vänta mellan varje justering.
Har ni ingen innegivare till värmepumpen?

Kolla på varmepumpsforum.com, där finns det nog fler som vet hur prylarna funkar.
Innegivare? Hmm.. Nee de har vi nog inte vad jag vet. Okej tack för tipset!
 
Då kan det vara en bra investering eftersom den stänger av värmepumpen när det blir varmt inne på grund av solen istället för att den gasar på som vanligt och termostaterna bromsar.
 
Precis som useless skriver, sänk värmekurvan så mycket som möjligt utan att frysa. Innegivare hjälper om den är rätt inställd till väldigt mycket bla nu på vår och höst när solen värmer men det är ändå lite kallt ute. Injusteringen underlättas om det är vinter ute för att få rätt inställningar på bla värmekurva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.