Yttre båge 1st glas (kondens på insida)
Innrebåge kasset (ingen kondens)

Mekaninsk ventilation (Värmeväxlare) med frånluft Våtutrymmen samt kök, tillluft i övriga utrymmen.
Kör på full fläkt hela dagarna men vrider ner på natten. för öronens skull.  ::)
 
tjena! det bör vara varmluft som smiter ut någonstans, men var ? har du monterat dom rätt,o rätt tjocklek på listen så att det är lite motstånd när man stänger.det går inte att ha minsta glipa på listerna,dom måste gå ända ut i samtliga hörn.hänger bågen rätt i karmen?
 
Listerna ska nog vara ok, men jag får kolla så att jag inte missat något.
 
Har fått samma problem i vår sommarstuga nu när det börjar bli kyligt ute och man värmer på inomhus, tänkte posta samma fråga men hittade sån tur var denna tråden. Vi eldar ganska friskt i kaminen + att vi har paxfläkt i badrummet så övertryck kanske inte är problemet.

Det fönstret som har problem med kondens på insidan av ytterglaset är ett gammalt 2-glas gissningsvis från 60-70-talet. Det är av sådan typ som öppnas/roteras utåt runt sin egen horisontella axel. Vet inte vad sådant fönster kallas. Detta är det enda fönstret av den typen, alla andra fönster är av vanlig kopplad typ som öppnas längs långsidan. Gissningsvis har detta fönstret satts in i efterhand och därför misstänker jag fönstret och inte den allmäna ventilationen.

Ber om ursäkt för en kanske dum fråga, men jag behöver lite förtydligande till snickar lasses första post:

tjena! gammla kopplade fönster med färg på brukar bli tajta.innan du målar, kolla springorna runt om,hyvla om så behövs,springor runt tre mm bör man ha.
Är det springan mellan de båda bågarna som menas?
listerna måste vara korekt monterade,minsta lilla springa så läcker det ut varmluft som kondenserar.
Är detta listen som håller det inre glaset på plats? Argumentet här är att varm luft läcker in från bostaden mellan glasen?
mellan bågarna ska luften också kunna pasera.
Är det detta man uppnår genom att ha en glipa mellan bågarna?

Jag kanske är helt ute och cyklar men jag behöver lite hjälp med detta då jag har sett att det blivit kanske mycket kondens nu på vintern. Jag anser mig själv som hyffsat händig bara jag har lite koll på vad jag sysslar med, fönster vet jag inte ett skvatt om!!! :)



 
:-[
Jag är nog mitt problem på spåret!!!!

Det är nog faktiskt min sambos fel ;D

I de fönster som kondensen uppstår, har det suttit persienner.
Dessa monterades bort av estetiska själ :-? (de var nämligen bruna.)
Dessa hål som uppstod vid demontering är nu provisoriskt tätade. och knack knack ta i trä. 14 dagar i följd utan kondens.

Dessa små hål kunde man inte tro skulle göra en så upprörd.
Tack för att jag har fått vädra min okunskap här hos er alla. Nu har man lärt sig något nytt igen.

 
Aha!!! Persiennerna kanske är en ledtråd till liknande kondensproblem hos oss!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.