C cpalm skrev:
Intressant... Har inte beställt något spårat sedan de ändrade rutinerna och då ser man ju inte hur länge det ligger här. Men jag ringde Postnord och frågade förra gången det tog tid och då påståd de att de hanterat och fotograferat det samma dag det ankom till Sverige. I call it bullshit, men har ju inga belägg...
Jo det hanteras nog rätt snabbt, den där snygga svartvita fotot för 75kr (admin.avgift) tas nog så fort paketet kommit till Sverige men sen tar det oftast en j*vla tid
 
M
Cheesen Cheesen skrev:
Jag vet inte riktigt hur den kommit till Sverige. Köpt av amazon.de
Det finns en massa säljare på tyska Amzon som drop-skeppar från Kina. Helt meningslöst då man själv kan beställa prylen på ebay eller aliexpress för lägre pris och man ju ändå åker på Postmords dyra snigelhantering.
 
useless useless skrev:
Har säljaren avtal med postnord så dom lägger på svensk moms direkt?
Handlar från EBay, då tillkommer detta, 75kr plus moms, som är olika varje gång trots samma pris..inte logiskt, men funkar bra, samt mycket billigare än Wish, som har detta inbakat i priset..
 
Hur kan det bli billigare att låta postnord lägga på momsen och 75:- jämfört med att låta wish lägga på momsen?
 
useless useless skrev:
Hur kan det bli billigare att låta postnord lägga på momsen och 75:- jämfört med att låta wish lägga på momsen?
Det undrar jag också. Har beställt lite baktillbehör och det såg helt normalt ut med moms och allt. Inga konstiga avgifter eller påslag. Däremot tar det 8-12 veckor att få hem grejerna. De verkar stå och vänta i Kina + en vecka på Postnord.
 
C
Uppdatering: Idag trillade paketet äntligen ner i brevlådan. Helt otroligt.:confused:
Bör väl tilläggas att det handlade om ett litet vadderat kuvert, så inget som kräver någon specialtransport direkt. Skickat "by air" dessutom...

2019-03-26 Skickas från Kina
2019-04-24 Postnord skickar ut tullpappret
2019-04-26 Inbetalt till Postnord
2019-05-03 Paketet skickas ut från tullavdelningen (enligt Postnords något tvivelaktiga utsago)
2019-05-14 Paketet anländer till mig

Hur länge paketet legat hos Postnord innan de skickade ut papperna har man ju ingen aning om, men bevisligen minst tre veckor för att få det genom intullningen och hem till mig alltså. Hög tid att börja beställa julklapparna nu känns det som :thinking:
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
De har ett system att förvara paketen ihop med andra som kom samtidigt, så det kanske inte börjar söka genom "högen" innan de fått in tillräckligt med inbetalningar?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
thomas33 thomas33 skrev:
De har ett system att förvara paketen ihop med andra som kom samtidigt, så det kanske inte börjar söka genom "högen" innan de fått in tillräckligt med inbetalningar?
Exakt den funderingen jag också haft. De kanske till och med inte börjar sortera den dagens hög förrän sista dagen för inbetalning förfallit, vilket skulle innebära att man inte har något att tjäna på att betala snabbt.
 
M
C cpalm skrev:
Exakt den funderingen jag också haft. De kanske till och med inte börjar sortera den dagens hög förrän sista dagen för inbetalning förfallit, vilket skulle innebära att man inte har något att tjäna på att betala snabbt.
Eller så är de bara lata, varför utesluta den troligaste förklaringen?
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 3 till
  • Laddar…
C
M mnils skrev:
Eller så är de bara lata, varför utesluta den troligaste förklaringen?
Tja, det ena utesluter ju inte det andra. Min tanke var att de slänger ner alla paket som kommit en viss dag i en låda, sen får den lådan stå och mogna tills alla inbetalningar för den dagen kommit in och då rullar man ut hela lådan till postbilen. Dvs. man slipper stå och rota i lådan efter enskilda paket. Undantaget förstås om någon struntat i att betala. Och det är ju ett sätt att lösa uppgiften med en minimal arbetsinsats = den lates lösning.

Men jag kollade inbetalningslappen och sista betalningsdag var idag, så där föll min teori. Om det nu inte är så att alla betalningar kommit in lite tidigare än förfallodatumet och deras system håller reda på det.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Låter som Postnord rutiner suger för oss :(
 
Jag beställde lite magnetventiler från Kina. Tyvärr skickades de i två försändelser = dubbla avgifter.

Däremot tyckte jag det gick fort när det väl kom till sverige
9/5 beställning
17/5 anlände till Sverige och jag fick sms om betalning. Betalade samma dag.
20/5 skickas från tull/posten
23/5 klart för uthämtning hos mitt postombud.
 
När jag har beställt från Kina så har det alltid stått i finstilt text att det kan ta 4-8 veckor innan försändelsen lämnar Kina och sen tillägg för ev. tid inom landet. (Har aldrig betalat extra för expressförsändelse så det vet jag inte hur lång tid det tar)
 
Fick ett brev från postnord igår med uppmaning om att betala 3 + 72:- =75:-

Vet inte annat än att jag har beställt 2 paket från wish, ett levererades idag och ett verkar inte lämnat säljaren än...

Vet inte vad det kan vara annars och inte hur jag får reda på det?
 
nino nino skrev:
Fick ett brev från postnord igår med uppmaning om att betala 3 + 72:- =75:-

Vet inte annat än att jag har beställt 2 paket från wish, ett levererades idag och ett verkar inte lämnat säljaren än...

Vet inte vad det kan vara annars och inte hur jag får reda på det?
Går du in på https://portal.postnord.com/betalamoms/search och knappar in sändningsnumret som står i brevet så får du mer information och kan se bilder på paketet. När man beställer från Wish idag så brukar man ju betala postavgiften när man betalar varan så kolla upp det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.