Hej!
Vi har köpt nyproduktion villa, efter kontraktet vi var i huset för att mäta garderob platser och upptäckte att det finns stor brister i huset. Sen vi frågade om slutbesket och de sa att det finns inte och det saknas i kontraktet också information om slutbesket. Vi har betalt handpening. Sen de fixade slutbesked jag har fått den efter tillträde datum. Min huvudfråga kan jag häva köpet för att det har kommit efter kontraktet? I avtalet står ekonomiska skada också...
Snälla svara mig, jag måste svara och ta ett beslut tills på måndag.
 
Åsa Lund
Tror inte du kan häva pga försenat slutbesked
 
Dvillan
Att ni kan häva köpet är inte troligt, i bästa fall ekonomisk ersättning om bygget försenats.. Slutbesked är ju ett måste, och det ska utfärdas av stadsbyggnadskontoret/byggnadsnämnden innan ni får flytta in. Är det du som är byggherre?

Om allt inte är färdigställt i tid så kan man få ett sk interimistiskt slutbesked, typ tillfälligt slutbesked.
 
X Xayala skrev:
och upptäckte att det finns stor brister i huset
Vad är det för fel ni upptäckt?
Har det gjorts någon slutbesiktning, och vad säger den?
 
Nej ett slutbesked som inte är klart ger inte automatiskt rätt att häva köpet.

Men det är ju rätt mycket vi inte vet här.

Har du köpt ett färdigt nybyggt hus, eller har du beställt bygge av ett hus. Det är helt olika lagrum som gäller för de två fallen.
Köper du ett hus som är nybyggt när du tar över, så är det ungefär samma sak som att köpa ett 100 år gammat hus, samma lagar som gäller. Har du köpt en tomt, och låter bygga ett hus på tomten, då är du byggherre och har själv ett stort ansvar för det som byggs.
 
Två inlägg i två trådar. Ett i lördags som frågar om det går att häva om det saknas slutbesked.
Därefter detta i söndags då det förtydligats att det inte stod något om det i kontraktet.

I och med att TS inte svarat och förtydligat i någon av dem får vi väl hoppas att TS löste det innan måndagen och blir nöjd med sitt husköp...
 
Åsa Lund
Tradigt när TS inte återrapporterar trots att det efterfrågats snabb feedback från oss andra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.