Myresjöhus byggt 1974. Har offert som omfattar omdränering räknat på 24 löpmeter ( en långsida+kortsida med mindre grävning då det är 1/2-vägg typ suterräng )
Följande ingår : Grävning, blästring,isolering 100 mm , optiduk, täcklist,grus, dräneringsrör,,spolbrunn,uppsamlingsbrunn,pumpbrunn, grovåterställning.
(pumparr behövs för att dräneringsvatten vid behov skall lyftas till befintlig dagvattenanslutning.)
Betongplatta vid entre behöver flyttas tillfälligt .
74% utgör arbetskostnad, Av totalkostnaden begär man att 78% (materialkostnad)betalas 5 dagar efter beställning. Är förfarandet normalt ?
Löpmeterpris med avdrag för ROT (30%) som angetts är 8017:- inkl moms. Rimligt pris ?
uppfattar priset som väl tilltaget ej heller fastpris då det finns förbehåll för tillkommande arbeten.
 
Vad landar offerten på? Just nu är priset en mattefråga från gymnasiet..


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
8017 kr/ löpmeter låter hutlöst dyrt. Jag har för mig vår dränering låg på under 2000kr /löpmeter efter ROT-avdrag och med 10 cm dränerande isolering. Blästring ingick inte.

Här är en studie om kostnaden. https://www.byggahus.se/bygga/vad-kostar-dranera

Nu var detta för 2 år sedan och ev var ROT-avdraget 50% på arbetskostnaden då, nu är den 30%. Ändå känns över 8000kr extremt om det inte är problematisk mark.
 
Jag lejde för grävjobbet och gjorde resten själv. Landade på runt 25 000:- för 42 meter. I stort sett lika material som du. Gjorde stenkista 7m3 också.
 
Du ska absolut inte ha en betalningsplan kopplad till kalender ("5 dagar") utan till faktiska aktiviteter.

Kostnader för material kan du betala när materialet i sin helhet levererats till dig, inte en sekund tidigare. Detta är viktigt.

Resterande kostnad betalas efter utfört arbete. Inte i förskott. Vill företaget ha delbetalningar så enas ni om vad som är tex hälften av jobbet (tex, grävt upp och lagt rör) och då betalar du den delen av arbetskostnaden.

Ingen förskottsbetalning.

Angående priset så vet jag inte vad som är praxis och normalt, men det låter lite konstigt att 78% av totalkostnaden är materialkostnad (dina siffror går inte riktigt ihop så kanske skrev du fel här?).
 
wildeside
Betala inget innan jobbet är färdigställt och godkänt av er, har inte företaget ekonomi för att genomföra ett jobb som tar 1 vecka så anser jag företaget inte är seriöst och skulle se mig om efter en annat företag.
Skriv ett kontrakt (https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/anlita-hantverkare/)på vad som ingår och vad som kan tillkomma, Minst 10 dagar netto efter färdigställande.
Normalt ligger priset på 2000-2750 kr/lpm plus kostnader för pumpbrunn/pump och eventuella rörgravar utanför dränerings området.
Följer du dom här råden minskar risken att du får problem med jobbet och skriver en ny tråd med hur illa allt gick.;)
 
fremax fremax skrev:
Vad landar offerten på? Just nu är priset en mattefråga från gymnasiet..


Med vänlig hälsning, fremax
Lite tydligare ...
Totalpris efter ROT : 190000:-, varav material cirka 83000:-
Mvh
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du ska absolut inte ha en betalningsplan kopplad till kalender ("5 dagar") utan till faktiska aktiviteter.

Kostnader för material kan du betala när materialet i sin helhet levererats till dig, inte en sekund tidigare. Detta är viktigt.

Resterande kostnad betalas efter utfört arbete. Inte i förskott. Vill företaget ha delbetalningar så enas ni om vad som är tex hälften av jobbet (tex, grävt upp och lagt rör) och då betalar du den delen av arbetskostnaden.

Ingen förskottsbetalning.

Tack för bra synpunkter !
Angående priset så vet jag inte vad som är praxis och normalt, men det låter lite konstigt att 78% av totalkostndagar aden är materialkostnad (dina siffror går inte riktigt ihop så kanske skrev du fel här?).
Läste på fel rad ... material utgör cirka 44% räknat på total -Rot. Krav är att det ska betalas 5 efter berställning även om jobbet beäknas utföras 3-4 månader fram in tiden och ska ta max 2 veckor. Enda merjobb som är aktuellt att lyfta undan 1*1,5 m betongplatta vid entre´n som är tänkt att återanvända
 
Ok, men vad du än gör, betala inget i förskott. Ett företag som vill ha betalt 5 mån i förskott ska man inte anlita, men om du ändå känner att du ska gå vidare, gör det på andra betalningsvillkor.
 
Det där låter både dyrt och oseriöst.
 
B borsno skrev:
74% utgör arbetskostnad, Av totalkostnaden begär man att 78% (materialkostnad)betalas 5 dagar efter beställning. Är förfarandet normalt ?
Nej nej nej, absolut ingen förskottsbetalning av någonting.
Materialet betalas tidigast samma dag som leveransen har skett och du har haft möjlighet till mottagningskontroll.
 
Det hade varit intressant att få veta vilket företag det rör sig om!
 
wildeside
Intressant hur dom kom fram till det priset!
 
Vad du än gör så anlita INTE det företaget! Synnerligen dyrt och oseriöst. Måste finnas andra runt där du bor som både är seriösa i sitt upplägg och har en prisbild som bättre överensstämmer med branschnormen.
(Såg efter att jag postat inlägget att du som jag bor i Dalarna, då blir priset du fått och upplägget ännu mer uppåt väggarna)

Mike
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Wow...
Jag valde den dyraste* dränerings-offerten jag fick förra året, då jag skulle dränera 2 sidor på ett hus från -74 med 28m
I den offerten var även rivning och bortforsling av en murad skorsten samt dess *gigantiska* fundament inkluderad.
Det var en Isodrän-certifierad aktör och slutsumman landade på 119.000 efter ROT. Uppskattningsvis 20-30' var för skorstenen.
Min offert hade även betalningsvillkoren 10 dagar *efter* godkänd genomgång när arbetet var klart.

Din prislapp landar på det dubbla och betalning i förväg.
Varningsklockorna slår rätt högt...

*)Valde bort ett antal billigare alternativ då de flesta antingen avstod från arbetet pga skorstenen eller upplevdes som mindre seriösa i den aspekten. Dvs, ett rent dräneringsjobb utan ytterligare aspekter borde landa betydligt billigare.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.