T
Hej!

Jag försöker hitta en ny duschblandare och undrar om någon vill hjälpa mig. Den befintliga verkar ha mått 40CC och okänt fabrikat (se bild). På Bauhaus fick jag rådet att köpa en blandare Gustavsberg Skandic, men jag skulle hellre köpa ett helt paket där takdusch ingår. Problemet är att ingen sådan verkar ha 40CC. Är det korkat att köpa en t ex 160CC med blandarfäste som konverterar (genom någon form av böj på rören av röris?) eller borde jag satsa på en Gustavsberg och bygga på den?

Tusen tack på förhand!
 
  • Duschblandare med mätsticka ovanpå som visar avståndet mellan rören, betecknat 40CC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte minns helt fel så är det en Mora, dock hade vår ”rostfria” vred. Vårt hus är byggt -01.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Visst är det externa rör? Då är det ju inte så svårt att justera rören.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Visst är det externa rör? Då är det ju inte så svårt att justera rören.
Det stämmer. Det vore ju toppen om det inte är en så stor sak!
 
Krilleman
Ser ut som en äldre version av Mora Term
http://www.e-magin.se/paper/34b5nbbh/paper/1#/paper/34b5nbbh/43

För att montera en ny blandare på befintlig 40cc anslutning så behöver du ett blandarfäste 160/40 eller 150/40 beroende på vilken blandare du tänkt köpa!

Svensk standard = 160cc
Europeisk standard = 150cc

Finns flera olika tillverkare av dessa blandarfästen.

3243654A.jpg
blandarfaste-oras-40-150-cc__a1d16a35-44c8-480b-98b6-a087d27074f3.jpg
 
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
T
Krilleman Krilleman skrev:
Ser ut som en äldre version av Mora Term
[länk]

För att montera en ny blandare på befintlig 40cc anslutning så behöver du ett blandarfäste 160/40 eller 150/40 beroende på vilken blandare du tänkt köpa!

Svensk standard = 160cc
Europeisk standard = 150cc

Finns flera olika tillverkare av dessa blandarfästen.

[bild]
[bild]
Tusen tack för hjälpen! Är det klokare att köpa en sån eller justera rören för att passa en 150/160 utan blandarfäste?
 
A
Snyggare med blandarfästet tycker jag
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Krilleman
T tomasjo skrev:
Tusen tack för hjälpen! Är det klokare att köpa en sån eller justera rören för att passa en 150/160 utan blandarfäste?
Erik_Hansson skrev:
Snyggare med blandarfästet tycker jag
En 150cc eller 160cc blandare måste ju alltid ha ett blandarfäste...........

:thinking::thinking:

Som grädde på moset är det lätt att byta/serva blandare i ett senare skede. (y)
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Vet inte vilket fabrikat detta är, men finns det inte i sortimentet längre ? Cc=40 .
Kromad duschblandare med 40 mm c-c monterad på kakelvägg med två anslutna duschrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Jag hade precis en sån där blandare (som i första inlägget) i en hyreslägenhet där jag bodde ett tag och när jag felanmälde för att den kärvade och småläckte fick jag den utbytt med ett sånt där blandarfäste som syns på bilderna en bit upp. Jag tittade på medan jobbet gjordes och det såg både enkelt ut och gav bra resultat.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Krilleman
Precis som ovan talare länkar till. Det finns men det blir fler och fler som bantar ner sortimenten på dessa färdiga 40cc varianter.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Tusen tack för alla svar!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.