När ni byggde era kök, vad gjorde ni då för fel som ni idag ångrar?
Typ dörrar som går åt "fel" håll, diskbänkar för nära spisen osv...
 
Vår 40mm tjocka bänkskiva i europeisk valnöt är fantastiskt vacker att titta, lukta och känna på, men i kombination med en försänkt diskbänk så saknas avställningsytor heta och kladdiga saker. DET är lite jobbigt ibland.

Gjorde vi det igen blev det nog stenskiva eller en diskbänk med större avlastningsytor.

dsc00550.jpg

En gammal bild men dock. Nu finns ett runt hörnskåp monterat samt lister under skåpet ink belysning.

pict0060.jpg


 
Köp en stor vändbar skärbräda på IKEA och lägg på bänken. Förstör ju lite av det fina intrycket men fantastiskt bra att ha som avställningsyta etc.

/Gojan
 
För grunda lådor. Med en vanlig normalfull bestickslåda går dom inte att stänga. Orsakar regelbundna raseriutbrott.

Har olja ekskiva och har gjort som ovanstående köpt en vändbar Ikea skiva som används som en oöm avlastningsyta.

B
 
Snyggt Mathias! Själv valde jag en ljusrampslist och inga uttag skall sitta mitt i mosaiken i mitt fall utan under skåpen istället.
Och bra hörnskåpslösning :D den gillar jag!

Vårt kök kommer om ca tre veckor och jag känner mig superdupernervös.
 
Gummigum skrev:
Snyggt Mathias! Själv valde jag en ljusrampslist och inga uttag skall sitta mitt i mosaiken i mitt fall utan under skåpen istället.
Och bra hörnskåpslösning :D den gillar jag!

Vårt kök kommer om ca tre veckor och jag känner mig superdupernervös.
Tack.

Vi har medvetet satt uttagen så att man SER dom när man arbetar i köket. Funktion före form i detta fall.
 
Gojan skrev:
Köp en stor vändbar skärbräda på IKEA och lägg på bänken. Förstör ju lite av det fina intrycket men fantastiskt bra att ha som avställningsyta etc.

/Gojan
Jag har sparat det jag sågade ur för spishällen. Det tänkte jag använda som skärbräda. Men det har inte blivit av ännu.... 8)
 
Funktionsmässigt vill jag inte ändra på något. (Har ritat ganska många kök och hjälpt ganska många bekanta att bygga, så jag visste väldigt väl vad jag ville ha.) Däremot ville min fru ha pärlspont. Jag ville ha träluckor. Som den toffel jag är gav jag med mig, vilket jag ångrar idag. Målade mdf-luckor kommer inte att överleva våra barns uppfinningsrikedom.
 
Jag har sparat det jag sågade ur för spishällen. Det tänkte jag använda som skärbräda. Men det har inte blivit av ännu....
Det gjorde jag oxå. Det är 9 år sen. :-/
 
Re: Uttag så finns det behändiga som sätts i hörnet mellan överskåp och vägg.
 
Lalle skrev:
Det gjorde jag oxå. Det är 9 år sen. :-/
Hehe...... jag har inga illusioner om att få till en skärbräda på kortare tid än så heller...... ;)
 
Jag kan berätta att jag just satt in fel saker i fel sorts skåp..
IKEA-kök naturligtvis.
Har bytt högskåp för kyl/frys och skafferi... så nu är det bara att skruva loss hela den sidan av köket, plocka ut alla inbyggnadsugnar, micro o allt o byta plats på skåpen o dra fast dem igen.

Behöver kanske inte förklara närmare vad jag känner i skrivande stund
 
snav skrev:
Jag kan berätta att jag just satt in fel saker i fel sorts skåp..
IKEA-kök naturligtvis.
Har bytt högskåp för kyl/frys och skafferi... så nu är det bara att skruva loss hela den sidan av köket, plocka ut alla inbyggnadsugnar, micro o allt o byta plats på skåpen o dra fast dem igen.

Behöver kanske inte förklara närmare vad jag känner i skrivande stund
Du skulle kunna posta ett inlägg rörande psykiskt lidande i "Jag har gjort mig illa tråden" i en annan del av forumet. Och vinna tävlingen.
 
Vi lyckades väl undvika de vanliga felen men så här i efterhand ångrar jag att vi inte satte in fler eluttag i lådorna. Tryckte bara in ett gömt i köksön för att ladda mobiler i lådan och köra köksmaskiner.

Skulle också ha velat dra fram vattenanslutning direkt till espressobryggaren, att fylla på behållaren är inte sååå jobbigt men ack vad skönt det vore med färskt kallt vatten till kaffet utan att behöva göra mer än trycka på kaffeknappen.

Ekskivan på köksön är snygg som synden men blev snabbt en avlastningsyta, vi borde ha skapar en lucka i skivan eller ngt för nycklar, mynt m.m.

Allting är i rostfritt när det borde varit aluminium.... :surprised:

Listan på vad vi är glada att vi beställde kan däremot göras lång men mer om det i någon annans tråd =)



/Fred
 
Mitt uppe i allt planerande av köket så glömde jag bort att sätta ett uttag på köksön! Jobbigt! Mycket jobbigt när jag tänker på det faktiskt! Så glöm inte det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.