Nu har jag sett mitt solsystem jobba på riktigt några dagar. Intressant. Det är en del man ska inse och lära sig, med ett nytt system.

Hur värmen kommer in i tanken.
Jag har tre tankar, om 750 liter vardera. En av dem innehåller sol- och varmvattenslingor. Solslingan ligger i bottnen. I mitten sitter en elpatron och uppifrån värmer en vedpanna.
Detta arrangemang döms ut av en del personer som närmast odugligt, när det gäller solvärme. Tankens skiktning förstörs och inget varmvatten fås ut.

Jag har nu konstaterat att det är riktigt att skiktningen går åt skogen. Hela tanken blir ungefär lika varm. Men solen värmer raskt upp hela tanken till den temperatur jag vill ha (mer om det nedan), exempelvis 60°C. Då gör det inget att hela tanken är lika varm. Det enda som blir annorlunda, jämfört med vedeldningen, är att när termometern i toppen av tanken visar 50°C är det ingen panik. Det innebär inte att resten av tanken, strax därunder, är bara 25°C och därmed oduglig till varmvatten. Det visar istället att resten av tanken också är nära 50°C och hyfsat duglig till varmvatten.

Alltså fungerar en slinga i bottnen bra när det är bra solsken.

När det är kallt ute och dåligt med sol, måste jag värma huset. Då räcker inte solen till hela detta effektuttag, utan jag får elda med ved också. I sådana fall ser Laddomaten till att det blir perfekt skiktning i de tre parallellkopplade tankarna. När solen värmer lite grand, får den arbeta mot det svala returvattnet i bottnen på tanken. Den effekt som utvecklas stör inte skiktningen mer än vad varmvattenuttagen gör, då kallt vatten spolas genom de övre slingorna.

Alltså fungerar en slinga i bottnen när det är kallt och dåligt med solsken.

Ännu har det inte inträffat, men jag skulel kunna tänka mig att om det varit dåligt med solsken en tid, men sedan klarnar upp och plötsligt ger ordentligt, då kan varmvattnet vara för kallt i toppen på tanken. Att då värma i bottnet gör att det tar en stund att värma upp hela tanken, något som alltså måste göras för att det ska ge vettigt varmvatten. Antag att tanken är bara 30°C, men måste upp till åtminstone 55°C. När solen skiner nu i början på maj får jag ut 7 kW ungefär. Då tar det tre timmar att värma tanken tillräckligt. Hade jag kunnat styra in den värmen i tankens översta tredjedel hade det bara tagit en timme.
Men nu är det så, att om temperaturen sjunkit till 30°C beror det på att ingen är hemma. Är någon hemma gör vi något åt det, dvs tänder i vedpannan. Är vi inte hemma spelar det ingen roll att det tar tre timmar att få upp värmen igen. Det tar ju mycket längre tid än tre timmar för temperaturen att sjunka från 55°C till 30°C. Så länge skulle vi inte stå ut med att ha alltför kallt varmvatten.

Alltså fungerar en slinga även när man konstruerar speciella exempel, möjligen med reservation för att jag får tända en enstaka brasa. Vilket är bra, för är det så dåligt med solsken är det bra om skorstenen värms lite, då vårt hus har självdragsventilation.

Temperaturreglering i tanken.

Jag var först lite betänksam till att temperaturen inte orkade över 55°C, trots bra solsken under några dagar.
Cirkulationspumpen hade jag stängt av, men sedan såg jag att det självcirkulerade en del ändå, då framledningstemperaturen hade gått upp till 44°C. Jag stängde kulventilen på framledningen.
Ändå ökade inte temperaturen nämnvärt. Då kom jag att tänka på mitt "nödkylaggregat". Jag har ett element i källarens torkrum. Det elementet ligger på en egen slinga, med självcirkulation. Nu har jag konstaterat att med det elementet kan jag reglera exakt hur varmt varmvatten jag vill ha. Självcirkulationen gör ju att det cirkulerar ilsknare ju varmare vattnet är. Dessutom avges en högre effekt om vattnet i elementet är varmare. Det är ett rejält kamflänselement, så det sväljer ledigt den effekt solpanelerna kan ge. Åtminstone än så länge. Det var ju vinter nyss, så källaren utgör en närmast oändlig kylreserv, ett bra tag till.
Jag stängde till det elementet, bara för att testa. Enbart på kvällssolen steg temperaturen i tanken med 5°C.

Av detta drar jag slutsatsen att mitt källarelement kommer att vara perfekt för att förhindra överhettning, när solvärmen kanske blir extrem, mitt i sommaren.

För närvarande har jag stängt av de andra två tankarna. På några dagar har temperaturen i dessa knappt ändrat sig så att det märks. Jag har 40 mm PUR, men det tycks gott och väl motsvara mina krav på isolering av tankarna. Jag har tilläggsiolerat lite där PUR-segementen har skarvats, för att undvika kallras där.
Nu är ändå inte pannrummet speciellt varmt, eftersom pannan inte eldats mer än en gång den senaste veckan.

Alltså är det ingen mening att köpa mer än 40 mm PUR, när man har solvärme. Behöver det vedeldas behövs det också lite värmeläckage i pannrummet, för att få ett bra källarklimat.

Just källarklimatet är en annan sak, som vunnit kraftigt på övergången från olja till vedpanna. Den förhållandevis höga temperaturen när pannan brinner har gjort luftfuktigheten i källaren betydligt lägre. Bra för huset.

Detta var en summering av vad jag upplevt hittills. Mer kan nog sägas, men ett inlägg får inte bli mer än 5500 tecken, och jag svävar nu farligt nära den gränsen.
 
en fråga från en nybörjare. vad hade varit alternativet till solslinga i botten på tanken? värmeväxlare? de flesta tankar som är avsedda för solvärme verkar ju ha slingan i botten. kanske en fördel när solfångarna inte ger så mkt energi?

likblek
 
likblek skrev:
en fråga från en nybörjare. vad hade varit alternativet till solslinga i botten på tanken? värmeväxlare? de flesta tankar som är avsedda för solvärme verkar ju ha slingan i botten. kanske en fördel när solfångarna inte ger så mkt energi?

likblek
Värmeväxlare är ett alternativ. Två solslingor är ett annat alternativ, placerade högt (strax under övre vv-slingan) och lågt.
 
Apersson850:

Du har helt rätt i att skiktningen inte blir så bra med en solslinga men med en 750-liters ack så gör det kanske inte så mycket. Dina solfångare verkar ha bra effekt.

Har man däremot som jag en 1800-liters ack så blir systemet väldigt trögt om man endast har en solslinga i botten.

I går hade jag 88º i botten på min ack och 90º i toppen. När solen skiner så här mycket så har inte den övre solslingan speciellt mycket att göra men som du säger när vädret varierar så blir ett system med en solslinga långsam. Hur långsam beror sedan på hur stor ack man har resp. hur mycket solfångarna ger. Det är vid varierande väder som det är bra att ha dubbla solslingor. Alternativt en vvx där man kan "skicka in" det varma vattnet på olika nivåer i acken.
 
Mycket möjligt. Det har inte varit något varierande väder ännu.

Jag har möjlighet att variera ackumulatorvolymen, då den är uppdelad på tre tankar om 750 liter vardera. Större tank gick inte in genom dörren, utan hade fått byggas på plats, alternativt hade jag fått slå hål på källarväggen och grävt en ramp ner dit. Med tanke på all sten i marken, samt att herr byggmästaren murade grunden i samma veva som han byggde värn åt krigsmakten, som det hette 1943, och då uppenbarligen snikade till sig riktig cement, kändes det inte kul. Väggarna i källaren är så hårda att en vanligtvis potent Hilti liknar en ganska menlös slagborrmaskin från B&D.

Alltså verkar det som om möjligheten att variera tankvolymen ger ett resultat jämfört med det (åtminstone i mitt fall, eftersom tankarna var en nödvändighet) dyrare systemet med fler inlopp/slingor, med därtill hörande styrning.

På ett halvt dygn hade den avstängda tanken tappat 1,5°C ungefär.

Idag skiner solen igen. Ska bli intresant att se hur temperaturen stiger i tanken, när jag nu har stängt till elementet i källaren också.
 
okej då var jag inte helt fel ute.

jag kommer som mest ha plats för en enda 750 liters tank eftersom smeden som byggde detta hus 1850 glömde pannrummet.

verkar ändå vara någon slags standard att man ha slinga i botten på de förberedda tankarna.

apersson850: var har du köpt dina solfångare? gissar att du skrivit det innan men hittade det inte när jag letade igår.
 
Tillsammans med pannan från Atmos/Suemax i Örkelljunga. Mitt pannrum är 29,5 m², så där glömdes inget i den vägen.
 
vilket innebär att det är plana solfångare som du använder?!

men du har ändå fått hyggligt med värme när det har varit kallt i luften om jag har fattat rätt?
 
Nä, det är vakuumrör med heatpipe. Intelli-heat heter de.
 
likblek skrev:
verkar ändå vara någon slags standard att man ha slinga i botten på de förberedda tankarna.
De flesta tankar är konstuerade så. Förutom vissa "sol tankar" och specialbeställda tankar.

Min är en ack som en "solgurru" har bestämt utformningen på och som en acktillverkare utanför Falköping har tillverkat (kommer inte ihåg tillverkaren, just nu).
 
Mot bakgrund av Era erfarenheter kanske det finns hopp för min anläggning...


Just nu bara på papper, men jag gjuter plattan till den nya värmecentralen i nästa vecka. Räknar med att mina 60 rör (U-typ) är i drift innan augusti...
 
  • Inkoppling_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har åtminstone tjusigare ritningar än vad jag har gjort.
Dessutom lite mer godis i form av dubbla solslingor, dubbla blandningsventiler på varmvattnet och sånt. Jag skippade det enligt tron att påverkan förmodligen blev marginell.
 
apersson850 skrev:
Jag var först lite betänksam till att temperaturen inte orkade över 55°C, trots bra solsken under några dagar.
Det borde bli betydligt mer än 55°C i tanken. Om jag förstår rätt så har du 750 l tankvolum inkopplad.

Jag fick igår kväll 86°C i toppen, 72°C i botten, började med 37°C i botton på morgonen. 750 l tank, en solslinga i botton, ingen uttag av varmvatten under dagen, men termostater på radiatorer i källaren inställd på 19°C, som medför en förmodligen lite värmeuttag ur tanken. 9.6 m2 plana solfångare (lesol 5 ar, för närvarande belagt med ett tjockt skikt av pollen). Dom ger ungefär 6 kW: flödet mellan solfångare och tanken 5 l/min (enligt tacosättare), temperaturskillnad mellan fram och retur solfångare 15-25°C, beroende på solstandet.

Pumpen för solkretsen var igång nästan 8 timmar. Med 6 kW hela tiden värms då 750 l vatten teoretiskt upp med 64 grader. Det blev inte helt så mycket hos mig annars hade jag redan nu fått stagnation.

Som sagt, 55°C låter för lite, och det kan ju bero på att du har större värmeuttag eller det var några moln där du bor. Nära Uppsala var det i alla fall molnfri.
 
Det framgår av fortsättningen på mitt inlägg vad det berodde på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.