Hejhej.

Har lite frågor och funderingar när det gäller att dra ut tp i huset. Läste en tidigare tråd här och fick reda på vad jag ska använda för kabel, så det är jag på det klara med.

Jag har funderat på att utnyttja antingen samma rör som tv-/radioantenn eller telefonledningarna ligger. Vad kan rekomenderas? Jag har inte kollat upp hur allting ser ut (hur sladdarna ligger) men är det okej att dra en oskärmad cat5e tillsammans med något av de två alternativen?

Sen en fråga om verktyg. Är det nödvändigt att ha tillgång till speciellt verktyg när man fipplar med kopplingsplintarna i uttagen? Har kollat runt lite på www.direktronik.se, men känner mig lite vilsen eftersom jag är ny på området.

Tanken är att jag dra tp från kontoret, där routern finns, ut i några olika rum. Har mer eller mindre bestämt mig för att fyra uttag runt om i huset blir bra. Tv antenn finns i åtminstone två av rummen.
 
A
Hej, ett vertyg är att föredra. Finns billigt på ex biltema.

När de drog data/tv i mitt hus så sa de att man inte bör dra de två i samma rör.
 
Satsa på ett Krone-verktyg:

09-0825.jpg

....och som sagt billigast hos Biltema. ;)
 
Okej. Låter som om det får bli ett verktyg då.

Av vilken anledning skulle den kunna vara en dålig idé att "blanda" tv och tp? Vet att man i hyreshus har dragit ihop med telefon, så det borde ju fungera.
 
tv-kabeln är välskärmad så jag kan inte tänka mig att det skulle bli problem med det.. däremot är det nog ganska tröstlöst med tanke på att diametern på en coax(tv) är ca 10-12 mm och tp(data) är ca 7-10, med det faktum att coax nästan uteslutande ligger i 16mm rör kan du kanske lista ut var jag vill komma...

sen kommer nästa bekymmer, coax och tele ligger oftast i slingor, medans du ska bygga ett stjärnnät mao en kabel till varje uttag.
max 3 tp får du in tillsammans med telekabeln och då skulle jag rekomendera att använda befintlig tele som dragtråd och dra i en ny med tp´n. rejält med smörja och en massa tur (fint dragna rör) krävs också.
ska väl tillägga att det här inte direkt följer "installationspraxis", men det är ju upp till dig som fastighetsägare att bestämma.

PS. med lexcom uttag behövs bara en avbitare och kniv
 
Varför inte trådlöst?
 
Jag skulle nog säga max 2 tp och en tele i ett rör max 1 tp och en tele i en slang.

Trådlöst är långsammare, kräver bra förhållanden och går inte att boota från tex.
 
mats_o skrev:
går inte att boota från tex.
Snälla, stilla min nyfikenhet varför bootar du från nätet? :p
 
Känns som prio ett måste vara att sätta upp en riktig kravspec. på nätet först och därefter välja teknik. Har du t ex behov för högre bandbredd ut till rummen än vad ett trådlöst nät klarar.

/s
 
wertok skrev:
Snälla, stilla min nyfikenhet varför bootar du från nätet? :p
Jag vet inte varför mats_o bootar från nätet, det finns flera fördelar med det. För min del handlar det främst om att boota via nätet för att starta installationer av operativsystem, slipper springa runt med CD/DVD till varje maskin. För ett vanligt hemmanätverk kan jag inte se speciellt många tillfällen där man behöver boota från nätet.

/s
 
Det är ju inte jag som äger huset, utan bor fortfarande hemma. Men eftersom föräldrarna är för teknikfientliga för sitt eget bästa :p så har jag tagit på mig att fixa allt.

Trådlöst är en lösning men vill ha själva LANet så snabbt som möjligt eftersom det tankas mycket mellan datorerna hemma. Sen inbillar jag mig att det inte är fel att ha lagt ner lite arbete på kåken även om mina föräldrar kanske inte kommer att utnyttja det fullt ut. Trådlöst känns lite väl provisoriskt för att kunna samsas med mina principer. :)

Det blir nog bara att dra tre sladdar genom rör eftersom ett av rummen som ska anslutas ligger vägg i vägg med kontoret. Har tänkt göra ett diskret litet hål rakt igenom bara.
 
ett skäl till att boota från nätet är att då behöver burken ingen bullrig hårddisk lokalt. ganska praktiskt i vardagsrum och dylikt. Sen är det som stj7005 påpekar väldigt praktiskt att ha sin bootdiskett på f12/pxe
 
mats_o skrev:
ett skäl till att boota från nätet är att då behöver burken ingen bullrig hårddisk lokalt. ganska praktiskt i vardagsrum och dylikt. Sen är det som stj7005 påpekar väldigt praktiskt att ha sin bootdiskett på f12/pxe
Det är helt sant och trevligt! Ett annat alternativ till vardagsrummet är en trådlös Multimedia Extender om man inte behöver använda maskinen till annat än att visa roliga saker på TVn.

Det leder mig in på att man utifrån en kravspec. på nätverket kanske kan komma fram till en blandmiljö. Man behöver kanske inte dra tråd till varje rum.

Om det inte är något problem med att dra tråd och att man kan göra det snyggt är det helt klart trevligast.

/s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.