Hej.
Har läst mycket på detta fantastiska forum och nu är det tid att även ställa min första fråga.
Det har nu blivit dax att måla mitt nybyggda garage och så småningom även måla om huset. Hade bestämt mig för Demidekk Ultimate men såg nu att det även fanns Demidekk Infinity
Har nån hunnit prova denna färg ännu?

Med vänlig hälsning
 
Har ej provat, men har målat/låtit måla två hus med Ultimate med mycket bra resultat.
Vad kan det vara för skillnad mellan de varianterna?
Det kan ju vara att de bara måste byta namn ibland, för att behålla "nyhetens behag" :)

Och välkommen till Bygga Hus-forumet, Najkläjs!
 
Enligt Jotuns hemsida är det
”en helt ny och banbrytande teknologi och lanserar vår bästa utomhusfärg någonsin – DEMIDEKK Infinity.”
 
Vi är precis en vecka in i vårt målningsprojekt med Demidekk Infinity, men det kommer nog dröja några år innan det finns erfarenhet i konsumentleden av hållbarhet osv. Färger är alltid lite av en chansning.
 
Hej!

Vi har precis idag provmålat med ultimate och infinity för att få en uppfattning om skillnaden i glans och yta. Vad vi konstaterat redan nu är att infinity ligger ca 30% högre i pris men även att täckförmågan är ca 20-30% sämre än ultimate.

Så slutsatsen hittills är att det blir mer jobb och ca 50% dyrare med infinity.
 
  • Gilla
Bågsåga och 2 till
  • Laddar…
T Tomas Billesand skrev:
Hej!

Vi har precis idag provmålat med ultimate och infinity för att få en uppfattning om skillnaden i glans och yta. Vad vi konstaterat redan nu är att infinity ligger ca 30% högre i pris men även att täckförmågan är ca 20-30% sämre än ultimate.

Så slutsatsen hittills är att det blir mer jobb och ca 50% dyrare med infinity.
Uppdatering på ovanstående är att i slutänden tyckte vi att Infinity var tunnare och drogs in i träet på ett sätt som kanske skulle medfört 3 slutstykningar, dvs dubbelt så dyrt. Det talar väl på ett sätt för Infinitys längre hållbarhet men orka måla 3 gånger och till dubbla priset. Vi tog Ultimate, obviously.
 
Vi målar just nu med infinity. Känns inte som att man på något sätt skulle behöva måla mer än 2gånger så som vi målar, den täcker väldigt bra.
Men den räcker inte så många m2 som vi hoppats på.

På vår panel kör vi mellanstruket, målar där ett lager. På foder osv, 2 lager.

Vi fick rådet att ta infinity om man ska ha en vit färg, annars funkar vanliga demidekk lika bra. Är något med motståndskraft mot skit som fastnar eller växer på färgen.

Sen är det väl kort torktid också som är skillnad? Infinity torkar till regnsäker väldigt snabbt.
 
O OskarL skrev:
Vi målar just nu med infinity. Känns inte som att man på något sätt skulle behöva måla mer än 2gånger så som vi målar, den täcker väldigt bra.
Men den räcker inte så många m2 som vi hoppats på.

På vår panel kör vi mellanstruket, målar där ett lager. På foder osv, 2 lager.

Vi fick rådet att ta infinity om man ska ha en vit färg, annars funkar vanliga demidekk lika bra. Är något med motståndskraft mot skit som fastnar eller växer på färgen.

Sen är det väl kort torktid också som är skillnad? Infinity torkar till regnsäker väldigt snabbt.
Nån uppskattning på hur månge m2/l den täckte (per 1 eller 2 strykningar)?
 
Nej jag har ingen bra uppskattning men betydligt mindre än vad som räknades fram i butik. Vi har köpt flera extra hinkar. Svårt att uppskatta också om vi målar fel eller hur vår panel står sig jämfört med andra i hur mycket färg som behövs.
 
coconut
B bjarne1 skrev:
Nån uppskattning på hur månge m2/l den täckte (per 1 eller 2 strykningar)?
Vi målar just nu med Infinity, jag tycker att det stämmer ganska bra med åtgången på 5-8m2 per liter. Då är det på ny grundmålad panel.

Har målat ca 45-50 m2 av fasaden och har nog runt 1,5 liter kvar i burken.
 
Infinity sägs vara lite mattare i karaktären än t.ex. Caparol Carat eller Ultimate. Är det någon som fått någon känsla för detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.