Ja, några slangklämmor kommer inte funka för detta.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Klart det går att lösa med gott resultat utan att svetsa, det är en korg för tvättstugan...
Svetsa hade varit att föredra men alla kan/har inte tillgång till det
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag tänker mig också slangklämmor. Men att man med vinkelslipen tar ur kanske 10-15 cm av framsida uppe och baksida nedtill av varje stag så att man får "halv i halv" om du fattar vad jag menar?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Prova att förkorta stagen på mittdelen och krymp sedan ihop dem med krympslang med lim om inte annat bara för att kolla vilken höjd som känns lagom. Krympslangen blir ändå förhållandevis stadig speciellt om man väljer en dimension som man måste krympa ihop mycket och då gör väggen tjockare.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/krympslangar/krympslang-med-lim-2000041557
Kanske håller det för ditt ändamål. Det är annars lätt att senare skära bort slangen och förbinda med nåt bättre t.ex svets och sen lackering.
Vi förlängde en gång handtaget till en barnvagn genom att trä in ändarna i rör med tajt passform följt av genomborrning + saxsprint. Funkade utmärkt.
/Cruzze
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
En annan möjlighet är att man letar upp ett rör med en innerdiameter som är ungefär som stagen, och sedan kapa upp en slits på röret i längsled, så att du sedan kan klämma ihop röret kring stagen med t ex slangklämma eller rörklammer.
 
  • Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
L
Tack för många bra tips!
 
A
Jag skulle försökt kapa den uppe vid fästena.

De lösa stumparna kan sedan böjas för skapa nya fästpunkter på undersidan av korgen.

Det borde ge stabilare resultat utan att behövs svetsa. Borde även bli bättre och stabilare med slangklämmor där också.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
F
Cruzze Cruzze skrev:
Prova att förkorta stagen på mittdelen och krymp sedan ihop dem med krympslang med lim om inte annat bara för att kolla vilken höjd som känns lagom. Krympslangen blir ändå förhållandevis stadig speciellt om man väljer en dimension som man måste krympa ihop mycket och då gör väggen tjockare.
[länk]
Kanske håller det för ditt ändamål. Det är annars lätt att senare skära bort slangen och förbinda med nåt bättre t.ex svets och sen lackering.
Vi förlängde en gång handtaget till en barnvagn genom att trä in ändarna i rör med tajt passform följt av genomborrning + saxsprint. Funkade utmärkt.
/Cruzze
Jag vill inte dissa nåt försöag men det här var lite för härligt kreativt för att få gå obemärkt förbi... det kommer aldrig fungera, förstår du vilka moment det är få det stålröret?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
L
mathiash77 skrev:
Jag skulle försökt kapa den uppe vid fästena.

De lösa stumparna kan sedan böjas för skapa nya fästpunkter på undersidan av korgen.

Det borde ge stabilare resultat utan att behövs svetsa. Borde även bli bättre och stabilare med slangklämmor där också.
Ja det är också en intressant variant som jag har funderat på - tvekade bara lite över hur man åstadkommer prydliga veck på precis samma höjd på alla fyra punkter.
 
L Lärospånet skrev:
Är det så illa? Ok, kanske ett bra tillfälle att lära sig lite bättre pinnsvetsning...
svets är billigast och enklast och det är förmodligen den enda metoden som blir riktigt bra. kan man inte själv så borde det inte kosta många kronor att få hjälp.
det bästa sättet utan svetsning är förmodligen att köpa eller tillverka såna skarvhylsor som du själv föreslog i första inlägget eller trä på en rörhylsa och löda. blir dyrare och mer jobb + en ful skarv, men du slipper svetsning.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Var är i så fall bästa stället att svetsa den på? Spontant tänker jag att man borde lossa stagens nedre svetspunkter, sänka och kapa stagen nedifrån, och därefter svetsa på stagen på vagnen igen därnere.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Var är i så fall bästa stället att svetsa den på? Spontant tänker jag att man borde lossa stagens nedre svetspunkter, sänka och kapa stagen nedifrån, och därefter svetsa på stagen på vagnen igen därnere.
Exakt det bästa sättet!

Annars en plastkorg på golvet när man drar ut tvätten, så gör jag, enkelt!
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
När jag hade ett liknande problem att jag skulle stadga upp en förskräckligt massa rör som tidigare suttit på en gammal oljepanna, ville jag heller inte börja svetsa. Jag hade kravet att stagen skulle gå att plocka ner snabbt om man börjar göra om. Då köpte jag vinklad stång 60x60x6mm en 6meters längd. Den går utmärkt att sammanfoga med skruv och mutter, tror jag köpte M12 eller unc 1/2".

Förslaget är alltså att kapa bort nuvarande stag mellan nedre och övre korg fullständigt. Sätta 4st ben av vinklad stång som också är sammanfogade som en övre rektangel. Mot nederdel räcker det att sätta 2st tvärgående som fästelement att bygga allt på. Man kan t.ex sätta plattstål/brickor i korgens galler för fastsättning mot vinklad stång. Det är viktigt att lacka innan du driftsätter så inte rost erhålls. Nackdelen med denna metod är i så fall tyngden på vagnen kommer öka ordentligt, men den blir garanterat ruggad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Exakt det bästa sättet!

Annars en plastkorg på golvet när man drar ut tvätten, så gör jag, enkelt!
Tackar! Jo plastkorg på golvet funkar nog - men en liten uppgradering är ju alltid kul :)
 
L
L Lenza skrev:
När jag hade ett liknande problem att jag skulle stadga upp en förskräckligt massa rör som tidigare suttit på en gammal oljepanna, ville jag heller inte börja svetsa. Jag hade kravet att stagen skulle gå att plocka ner snabbt om man börjar göra om. Då köpte jag vinklad stång 60x60x6mm en 6meters längd. Den går utmärkt att sammanfoga med skruv och mutter, tror jag köpte M12 eller unc 1/2".

Förslaget är alltså att kapa bort nuvarande stag mellan nedre och övre korg fullständigt. Sätta 4st ben av vinklad stång som också är sammanfogade som en övre rektangel. Mot nederdel räcker det att sätta 2st tvärgående som fästelement att bygga allt på. Man kan t.ex sätta plattstål/brickor i korgens galler för fastsättning mot vinklad stång. Det är viktigt att lacka innan du driftsätter så inte rost erhålls. Nackdelen med denna metod är i så fall tyngden på vagnen kommer öka ordentligt, men den blir garanterat ruggad.
Tack för tipset - var får man tag på vinklad stång? Jag hittar mest dushdraperiskenor, träningsutrustning och kamingnistgaller när jag letar på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.