Jag har tänkt att bygga en altan,, jag kan inte gräva ner plintar för det är så sankt där.
men jag har kollat att att det är ca 1,5 m till sand, så min tanke är
Att slå ner galvade 2 tumsrör i marken o ner till sanden där efter så svetsar jag på ställbara stolpskor altenativ fasta stolpskor
altanen jag kommer att bygga kommer vara 3,50*5 meter och den kommer ligga ca 20 cm ifrån marken och upp till trädäcket,
Jag kommer även fästa altanen mot huset
Min tanke är att jag kommer att använda mig av 2" 4" som regelvirke
min fråga är hur tätt bör jag slå ner rören på långsidan o kortsidan på ytterramen.
Jag är ju tvingen att slå ner rör i i inneramen också och hur långt emellan bör jag sätta rören?
Även där kommer jag använda mig att använda mig 2" 4" som jag kommer fästa ena änden mot huset.
Jag har tittat på byggmax instruktion att det räcker att sätta stöd på 2*2 meter i mellan Stämmer det?

Jag är ingen novellskrivare men jag hoppas att ni förstår vad jag menar
Annars så fråga
 
Ett intressant problem med många aspekter. Sand som dessutom står under vatten är inget idealiskt grundläggningsmaterial. Det tål kanske högst 50 kPa (kilopascal = kilonewton/kvm) tryck. Om din altan med egenvikt, möbler och personer (nyttig last) väger 44 kN och hälften tas upp av huset och hälften av en främre bärlina, skulle bärlinan behöva vila på grundstöd med en yta på ca 0,5 kvm. Det blir många rör... Även om det uppstår friktionsmotstånd behöver du nog komma på en metod att verifiera hur mycket last varje rör klarar av. Om inte rören hamnar på berg för då är det enkelt.

Att använda 2x4 tums virke som golvbjälkar tycker jag är olämpligt i det här fallet. För 2 meters plintavstånd behöver du 45x145 mm reglar (ca 2x6 tum) för att få en acceptabel svikt. 2x4 tums virke behöver många fler stödpunkter.
 
J justusandersson skrev:
Ett intressant problem med många aspekter. Sand som dessutom står under vatten är inget idealiskt grundläggningsmaterial. Det tål kanske högst 50 kPa (kilopascal = kilonewton/kvm) tryck. Om din altan med egenvikt, möbler och personer (nyttig last) väger 44 kN och hälften tas upp av huset och hälften av en främre bärlina, skulle bärlinan behöva vila på grundstöd med en yta på ca 0,5 kvm. Det blir många rör... Även om det uppstår friktionsmotstånd behöver du nog komma på en metod att verifiera hur mycket last varje rör klarar av. Om inte rören hamnar på berg för då är det enkelt.

Att använda 2x4 tums virke som golvbjälkar tycker jag är olämpligt i det här fallet. För 2 meters plintavstånd behöver du 45x145 mm reglar (ca 2x6 tum) för att få en acceptabel svikt. 2x4 tums virke behöver många fler stödpunkter.
Fel
tänkte rätt men skrev fel
Jag menar 2"8" i ytterram o 2"6 innerreglar
 
Det låter mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.