L
Nu behöver jag hjälp av alla er fixare, händiga och uppfinningsrika!

Jag sprang på gammal kundvagn som jag tänkte skulle bli perfekt som tvättvagn i tvättstugan, alltså en sådan man rullar fram till tvättmaskinsluckan och drar ut den rena tvätten på direkt ur maskinen och som man sen kan rulla iväg till torkställning eller liknande.

Kundvagnen är dock lite för hög, så jag skulle behöva kapa den ett par decimeter. Och nu är den stora frågan - hur får jag ihop den då igen utan att svetsa?

Den kommer inte behöva klara någon större vikt, men ska ju ändå vara stabil och se ok ut.

Jag fick en idé om någon slags rör som man för in de kapade ändarna i från var sitt håll, och spänner fast.

Hittade faktiskt en liten variant av en sådan mackapär, frågan är vad den heter (och egentligen är tänkt att användas till) - se bilden - och var man i så fall kan hitta lite större sådana.

Andra förslag på enkla lösningar är också välkomna!

En vit kundvagn på hjul avbildad i profil som ska omvandlas till en tvättvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallkoppling med två sidogängade skruvdelar, används för att förbinda rör eller stänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
Ta den till nån som kan svetsa. Stoppa in några rörstumpar inuti rören innan så blir det hållbarare och enklare att svetsa utan att bränna hål.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Kapa, sänk till önskad nivå, sätt två slangklämmor på var stång
 
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
Kan du inte behålla rören som de är, dvs lossa korgen från det uppochnervända U-et, trycka ner korgen mellan dem och skruva ihop med nån form slangklämma, skruv/mutter + stor bricka eller dylikt?
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Ta den till nån som kan svetsa. Stoppa in några rörstumpar inuti rören innan så blir det hållbarare och enklare att svetsa utan att bränna hål.
Det är inte rör, utan stag på vagnen.
 
L
R felixmartensson skrev:
Kapa, sänk till önskad nivå, sätt två slangklämmor på var stång
Vanliga slangklämmor känns inte särskilt stabilt?
 
L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan du inte behålla rören som de är, dvs lossa korgen från det uppochnervända U-et, trycka ner korgen mellan dem och skruva ihop med nån form slangklämma, skruv/mutter + stor bricka eller dylikt?
Det är faktiskt en tanke - alltså att pressa in korgen mellan dem? Bara det inte ser för illa ut - vill inte heller ha en massa klämmor och liknande som är vassa och kanske rostar, men värt att titta på ...
 
L Lärospånet skrev:
Det är inte rör, utan stag på vagnen.
Då är det enklare att svetsa.


L Lärospånet skrev:
Vanliga slangklämmor känns inte särskilt stabilt?
Lägger du stängerna omlott en bit så blir det stabilt. Kanske enklaste lösningen... Det borde räcka att kapa stängerna på mitten och skruva ihop med slangklämmor på den nya positionen.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Ok, kanske värt att testa i så fall!
 
L
Ingen som nappar på tingesten som jag la upp en bild på? Vad den heter och hur man får tag i sådana?
 
L
Kanske går att skapa själv med ett rör som man tar upp två hål i och kör gängtapp i...
 
L Lärospånet skrev:
Ingen som nappar på tingesten som jag la upp en bild på? Vad den heter och hur man får tag i sådana?
Ser ut som en alligatorskarv till armering, men även de minsta sådana är för stora till ditt ändamål.. Den du visar bild på måste ju vara till samma ändamål, men en minivariant.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
finns inga genvägar om det ska bli bra, Den behöver svetsas.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L
D daugaard skrev:
finns inga genvägar om det ska bli bra, Den behöver svetsas.
Är det så illa? Ok, kanske ett bra tillfälle att lära sig lite bättre pinnsvetsning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.