Har tidigare monterat några drivers men alltid med återfjädrande brytare.
Nu skall jag ersätta en gammal bänkbelysning med 4 st 350mA på 3,15W.
Det finns ström fram till platsen för drivdon via befintlig brytare.
Lite fundersam:
Kommer en driver, typ Xerolight DC Jolly Mini driver, att tända och släcka utan att koppla något till push?
Eller måste den triggas igång via push???
Eller vad skall jag använda för att få en driver att funka helt enkelt genom att bara slå till/från på primärsidan??
Inga krav på dimning...
 
Det finns drivers utan dimning och push kontroll
 
H hempularen skrev:
Det finns drivers utan dimning och push kontroll
H hempularen skrev:
Det finns drivers utan dimning och push kontroll
Hmm…
Varför hittar jag bara sådana för konstantspänning och inte konstantström?
Googlar/söker jag fel?
Ge mig gärna ett exempel :)
 
Vanlig jolly fungerar utmärkt utan att koppla in switchdim, den tänder upp till 100% vid spänningstillslag. Om den har varit använd med switchdim förut kan den behöva nollställas för att hamna i synk
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vill du dimma den går det fint att koppla in en 1-10v potentiometer samtidigt, eller ett fast motstånd om det alltid är samma, lägre, ljusnivå du vill ligga på.

Edit: du ville visst inte dimma, men nu vet du ändå...
 
Tack för svar!
Då jag nu skall byta en bänkbelysning med halogenspottar och ledningsdragningen finns innanför kakellisten verkar det enklast att använda led-spottar som kan använda den befintliga inbyggda parallellkopplingen.
Köper 12V led-spottar och en led-trafo :D
 
F fredrik.johansson skrev:
Vill du dimma den går det fint att koppla in en 1-10v potentiometer samtidigt, eller ett fast motstånd om det alltid är samma, lägre, ljusnivå du vill ligga på.

Edit: du ville visst inte dimma, men nu vet du ändå...
Du kan inte bara säga, koppla in en 1-10 v potentiometer. Var hittar du en sådan? Du måste specificera motstånd, (antal ohm) och effekt, (antal W). Annars kan man ju ta vad som helst.
 
Z-dim produkter från Zebra (säljs via storel) är väldigt bra och prisvärda! Jag har upplevt att Jollyn ibland bråkar när man styr den primära spänningen!

Lycka Till!
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.