Min fråga gäller belysning som upplevs störande.
En granne har ett nybyggt hus som har belysning på utsidan av huset tänd 24/7. Fastigheten ligger i ett område utan annan belysning. Belysningen utgörs av 17 ! ljuskällor som är tända även när huset som är ett fritidshus inte är bebott.
Har man rätt att kräva att fastighetsägaren minskar på belysningen i likhet med att man inte behöver acceptera hög ljudnivå eller måste man acceptera störande nattbelysning? Någon som vet?
 
  • Gilla
Tom12
  • Laddar…
L Lena Petterson skrev:
Min fråga gäller belysning som upplevs störande.
En granne har ett nybyggt hus som har belysning på utsidan av huset tänd 24/7. Fastigheten ligger i ett område utan annan belysning. Belysningen utgörs av 17 ! ljuskällor som är tända även när huset som är ett fritidshus inte är bebott.
Har man rätt att kräva att fastighetsägaren minskar på belysningen i likhet med att man inte behöver acceptera hög ljudnivå eller måste man acceptera störande nattbelysning? Någon som vet?
Har du talat med grannen och berättat hur du upplever belysningen?
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Ganska säker på att så länge din granne inte satt upp belysningen i syfte att störa dig, så kan han belysa sitt hus efter tycke och smak.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ganska säker på att så länge din granne inte satt upp belysningen i syfte att störa dig, så kan han belysa sitt hus efter tycke och smak.
Tänkte mest om störande ljus är reglerat precis som störande ljud.
 
R Robert-san01 skrev:
Har du talat med grannen och berättat hur du upplever belysningen?
Ja
 
L Lena Petterson skrev:
Ja
Och han svarade?
 
R Robert-san01 skrev:
Och han svarade?[/QUOTE
Inga åtgärder
 
Toppen!

Låter som ni båda är väldigt måna om grannsämjan och är intresserade av att förhandla fram en kompromiss som passar er båda.

Lycka till!
 
S
Varför upplevs ljuset som störande? Är det för att det är tänt fast han inte är där eller blir du på något sätt bländad av någon lampa som lyser rakt in i ditt hus?
 
R Robert-san01 skrev:
Toppen!

Låter som ni båda är väldigt måna om grannsämjan och är intresserade av att förhandla fram en kompromiss som passar er båda.

Lycka till!
Jag har inget problem utan jag undrar om störande ljus kan påtalas precis som störande ljud och om någon har erfarenhet av detta.
 
L Lena Petterson skrev:
Jag har inget problem utan jag undrar om störande ljus kan påtalas precis som störande ljud och om någon har erfarenhet av detta.
Om du inte har problem med det varför bråka då?
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

K Kanna1978 skrev:
Om du inte har problem med det varför bråka då?
Undrar lite samma...
Men för att svara på frågan, så är svaret ja. Ljusstörningar kan vara att jämställa med ex. störningar från ljud. Kravet är att det ska vara en olägenhet för människors hälsa som inte är ringa eller helt tillfällig.
Ett upplyst hus som inte bländar eller kraftigt lyser upp ex. sovrum, är jag mycket tveksam till om det skulle bedömas som en olägenhet.
 
  • Gilla
Lena Petterson
  • Laddar…
K Kanna1978 skrev:
Om du inte har problem med det varför bråka då?[/QUOTE

Frågan är fiktiv för att förklara vad jag vill ha svar på och det du säger är inte det svar jag vill ha
 
L Lena Petterson skrev:
Min fråga gäller belysning som upplevs störande.
En granne har ett nybyggt hus som har belysning på utsidan av huset tänd 24/7. Fastigheten ligger i ett område utan annan belysning. Belysningen utgörs av 17 ! ljuskällor som är tända även när huset som är ett fritidshus inte är bebott.
Har man rätt att kräva att fastighetsägaren minskar på belysningen i likhet med att man inte behöver acceptera hög ljudnivå eller måste man acceptera störande nattbelysning? Någon som vet?
Lider med dig. Har liknande problem. Ingen myndighet vågar förstå att Ljus och Ljud är samma
 
  • Gilla
lry
  • Laddar…
Störande ljus är ett miljöbrott lika väl som ljud och kemikalier. Vi har avhandlat två ljus ärenden i bygg och miljötillsynsnämnden jag sitter i de senaste 3åren. Sista så sent som i fjol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.