Milkshaken
Hej...

Har denna juvel nere i källaren i ett av rummen. eldas på i den ibland, och sotarn säger att den är i kanonskick.

Sålångt allt väl..
Nu e de ju så att den som sagt sitter i ett av sidorummen. (Gammal tvättstuga)
och där värmer den nåt så inibomben bra. men eftersom jag har en modern bra kamin till i källaren som värmer alla rummen, så skulle jag vilja ta upp pjäsen till köket eller möjligen vardagsrummet, hur renoverar man ytan på den tex? Kan det vara möjligt att flytta den till köket, ja alltså ur hygieniska skäl osv...... råd och tips emottages tacksamt.

laddar upp bilder härunder. Pjäsen är en Husqvarna VIKING.....
 
  • 20061220038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
mera bilder
 
  • Sparspis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
mera
 
  • 20061220036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skrapa rosten från ytan med en ståltrådborste och smörj in med ugnsvärta och den blir som ny :)
gaia
 
Milkshaken
tack Gaia för tipset. Tror du på ide´n då att flytta upp den till köket... ?

vad krävs för underlag. Just nu är det klinker, 30X30. Men jag är beredd att lyfta upp dom och kanske gjuta ett litet fundament ... eller göra en sockel i Täljsten....

Vad tror ni? Flera tips emottages tacksamt.
 
Milkshaken
*BUMP*
 
Tja, underlaget skall vara eldfast om gnistor faller ur elden - klinker är helt ok. Det som är viktigare är en ledig pipa i skorstenen att koppla kaminen till :).
gaia
 
Milkshaken
hej..

ja kliker är bra så sätt, jag bara tänkte om man var tvungen att bryta upp klinkern, gjua ett litet fundament, (det är trägolv under klinkern) och sn ställa kaminen på det...

Jag har rätt långt till skorstenen om jag ska placera kameinen på det stället jag tänkt, kan man använda dom skorstenarna som man bygger ihop till vanliga kaminer? Jag menar vilken temperatur får man i en gammal gjutjärnspjäs som denna.
Dom skorstenarna jag sett klarar max 450gr. och dom får man dessutom dra genom träbjälklag.


Jag har sett att pjäsen är grönfärgad, är det nån speciell färg som använts eller är det nån form av emalj som lagts på...?

Svärta en grön kamin låter lite trist... men ....
 
den ser inte emalierat ut men var kanske målat en gång i tiden? Rensa den ordentligt så får du sen se hur mycket av färgen är kvar och vad du vill göra med den.
Det är aldrig hett under en kamin så någon bättre golvskydd behövs inte, som jag kan bedömma det. Vanlig golv bör kunna bära en sån fin och nätt kamin :)

Du har ju en skorsten i huset .... tänker du bygga en ny eller bara dra ett lång rör till den befintliga? Prata med sotaren om din projekt redan nu i planeringsstadiet för det är han som skall godkänna den i slutändan. Han berättar för dej vad som är möjligt och vad som är helt fel ....
gaia
 
Milkshaken
Ok får göra det... tack för hjälpen Gaia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.