Hallå!

Jag har tänkt installera en sorts loftsäng ovanpå 5 stycken Kallax-möbler från IKEA. Se länk nedan. Jag kommer behöva fästa dom till varandra, och några av dom till väggen. Samt fästa en ribbotten ovanpå med madrass. Min fråga gäller huruvida jag kan veta hur mycket vikt en Kallax-hylla tar, och om jag behöver förstärka dom. Samt hur gör man det på ett lämplig sätt?

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/...6JOx3ka3yaGYMWCOEXlx3cF9T0Ba6EPMaAhuHEALw_wcB

Tacksam för svar!
 
Många frågor blir det...ståendes, liggandes, storlek på hylla, storlek på säng osv. Lite mer info behövs för att kunna hjälpa till.
Gärna en skiss.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Ok, så här tänker jag mig på ett ungefär. De 5 kallax-enheterna är utspridda stående under sängen, 77cm höga. Ribbotten är enbart konceptuell. Det ska hålla för mig och min partner. För trygghet 200-300kg. Beroende på vad som är mest hållbart, så kan jag också välja denna kallax-modell, som har samma funktion och höjd.

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/...6JOx3ka3yaGYMWCOEXlx3cF9T0Ba6EPMaAhuHEALw_wcB
 
  • Gilla
Elyssiakristy2014
  • Laddar…
Nedåt tas all last upp fördelat mer än ok men vid ”viss aktivitet” blir det sneda krafter. Kan enkelt tas upp av ett vinkeljärn i vardera hörn mot vägg, gärna både på långsida och gavel.
 
  • Gilla
Springpojker och 2 till
  • Laddar…
För att få en betydligt bättre bärighet bör ni skruva en plywoodskiva som bakstycke på hyllorna.
Då riskerar ni inte att de viker ihop sig vid "vissa aktiviteter" som Tomas-Jor skrev.
 
Ah, det låter lätt gjort med plywood. Stort tack !
 
Cheesen
Fundera på beslag som komplement, kallax har väldigt lite att skruva i i sidor och top/botten. Mest luft och kartong.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Fundera på beslag som komplement, kallax har väldigt lite att skruva i i sidor och top/botten. Mest luft och kartong.
Menar du att förstärka hyllorna internt med ex vinkeljärn?
 
Cheesen
G Gatherya skrev:
Menar du att förstärka hyllorna internt med ex vinkeljärn?
Förstärkning av hörn i en möbel gjord av trälast med en monterad metallvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde en såhär förstärkning när jag jord en möbel av äppellådor.
Den kan bli diskret, men det svåra är att få fast den i hyllan.
Kallax är som sagt mest luft (hade sönder en i flytt för några år sedan, den är inte vridstabil)...
 
Ska den stå mot en vägg kan det kanske vara en idé att skruva sängen i väggen?

Att skruva något i hyllan hade jag inte ens provat, de består mest av papp och liiiite trä där Ikea tycker att du ska skruva....
 
Skulle man kunna limma fast ex plywood istället med något riktigt hårt lim?
 
Säkert, men hur bra limmet sitter beror mer hur det du limmar i sitter fast...

Om själva kallax-hyllan är oförhandlingsbar hade jag nog valt att lösa det problemet på ett "separat" sätt...
 
Jag byggde liknande till min dotter för några år sedan, men då baserat på en byrå.

Jag byggde en ram i 45x120 som sängen stod på. Denna fick reglar i samma dimension som ben. Dessa hade sedan snedsträvor i lägre dimension för att inte kunna röra sig i sidled/längsled.

Ramen skruvades fast i huvudänden i väggen. Och alla byråerna skruvades fast i varandra upptill och nedtill med genomgående maskinskruv på 4-5mm.

Inga diagonala rörelser planerades i den sängen, men barn har en tendens att kunna röra sig ändå.

Jag har även byggt med Kallax, men då integrerat den som en sittbänk i farstun. Där använde jag 1x4 modellen och bytte ut kortsidorna mot hyllplan av spånskiva för att få en kraftigare konstruktion. Detta var lätt att göra, genom att lägga originslbiten på den andra och rita av vart hålen skulle vara. När allt var på plats lade jag en ekskiva på långsidan och skruvade fast den inifrån.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Efter att ha snackat med personal på ikea idag verkar som att jag kan fästa 3 av 5 kallax mot väggen, och att det ska vara stabilt utan vingel. Därmed borde det alltså inte behövas en förstärkning av hyllorna tolkar jag det som. De sista två har jag tänkt fästa i en utav kallax-hyllorna. Utöver det kan ribbotten också stabilisera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.