Cheesen
M Micke_TH skrev:
Riktig bra och kul att läsas allas tankar. Har landat i att köpa ett kit med batteridriven häcksax + trimmer.
Detta för att ha bra prylar till tomten och för att testa lite utanför. Om det inte funkar så kommer jag att skaffa en bensin-trimmer/röjsåg för att jobba med utanför tomten.

Dessa två kit har jag satt ihop:
1. Stihl FSA 85 (trimmer) + HSA 66 (häcksax) + AP pro 200 batteri (5.2 Ah)
2. Husqvarna 536LiLX (trimmer) + 115IHD45 (häcksax) + 4.2 och ett 2.6 Ah

Båda paketen kostar ca 6400 kr.

Några tankar om dessa? Några större olikheter dem emellan eller är det bara tycke och smak?
Ska försöka klämma och känna på alla maskiner imorgon.
Husqvarna, växeln mellan fram/bak på trimmer är en dealbreaker när du testat den....
 
Stihl saknar den funktionen?
 
Det är tydligen inte en bra funktion som normala människor vill ha, så Stihl har inte den funktionen vad jag kan se.
 
Om det inte är för mycket som är "känslig körning" så skulle jag absolut rekommendera att bara gå på en lite större maskin med en bra sele. Jag har inte startat min lilla trimmer sedan jag skaffade en Husqvarna 345FR. Ergonomiskt sett är den stora maskinen så mycket bättre, både vad gäller hur man håller den och med tanke på vibrationerna.

Om du har någon enstaka buske eller liknande där man inte vill köra med den stora maskinen så finns - hör och häpna - alternativet att rycka gräset för hand just där!
 
M Micke_TH skrev:
Dessa två kit har jag satt ihop:
1. Stihl FSA 85 (trimmer) + HSA 66 (häcksax) + AP pro 200 batteri (5.2 Ah)
2. Husqvarna 536LiLX (trimmer) + 115IHD45 (häcksax) + 4.2 och ett 2.6 Ah

Båda paketen kostar ca 6400 kr.

Några tankar om dessa? Några större olikheter dem emellan eller är det bara tycke och smak?
Ska försöka klämma och känna på alla maskiner imorgon.
För Husqvarna-paketet hade jag funderat på röjsågsvarianten 520iRX istället för trimmern. Jag har förvisso inte provat modellen, men om du ska röja 4-600 kvm så känns sele som en förutsättning. Att du dessutom får ett riktigt handtag på köpet är en fin bonus. Maskinerna verkar vad jag kan se köra på samma batterier, så du kan fortfarande kombinera med häcksaxen. Verkar kosta en tusenlapp mer, men jag skulle hellre köra en maskin på 4,5 kg i sele än en maskin på 3,8 kg som jag håller i händerna... (Det går kanske att sätta sele på 536an också, men då har du ätit upp minst halva besparingen.) En annan fördel är att röjsågen går att sätta gräsklinga på, vilket de inte verkar tycka är ok på trimmern även om det ser ut att vara exakt samma motor etc. (Notera också att 520iRX inte har sågklinga som rekommenderat tillbehör fastän den står som en röjsåg, vilket man kanske annars hade förväntat sig.)

För egen del så har jag kört med Husqvarna 535RXT för att göra motsvarande gräsröjning. (Samma maskinstorlek som FS130, men selen fungerade mycket bättre för mig.) Inga problem att slå fält som det ovan med det vanliga trimmerhuvudet. Dock känns den alltid som lite för mycket bök för att t.ex. plocka fram och trimma av kanterna efter att ha klippt gräset, så där tror jag du gör rätt i att gå på en batterimaskin. (Och om du sedan upptäcker att du faktiskt behöver en röjsåg också så kan du skaffa en större maskin, så att du har en som är bra för de tyngre jobben och kan ta rejäla sågklingor.)
 
  • Gilla
Micke_TH och 1 till
  • Laddar…
Var och kände lite på olika modeller igår och det är inga lätta val. Finns som vanligt för mycket att välja mellan. :)
Säljaren föreslog en Husqvarna 336 FR för mina behov och jag fick känna på den med sele. Den kändes lite för aggressiv för putsning på tomten, men säker helt rätt utanför.
Hade föredragit en 536 som i år heter 520 (som finns både med styre och med vanligt handtag) som kändes smidigare att jobba med. Frågan är såklart hur bra den fixar det som finns utanför tomten. Och om det är värt att chansa. Ska försöka bestämma mig i veckan.
 
  • Gilla
ArWo och 1 till
  • Laddar…
Kanske den sista frågan :)

Utifrån mina behov, putsning samt typ halvhög äng, hur viktigt är det att kunna köra med sly- eller gräsklinga istället för enbart tråd?
 
Det är en smaksak. Jag gör nästan uteslutande med tråd för högt gräs och även vass, kanske mest för att jag tycker det är lite obegagligt med gräsklingan och när den smäller i en sten eller annat föremål. Det går åt lite mer tråd men jag tar hellre det.

Har testat vikbara plastvingar också (heter Polycut hos Stihl), den gillade jag ärligt talat inte alls. Finns ju på många små trimmers också.
 
  • Gilla
Micke_TH
  • Laddar…
Håller med om att det är lite av en smaksak, det finns ett ganska stort område/spann med typen av vegetation där det funkar bra med vilket som. Jag föredrar dock klingan om gräset är högre (20-30cm + eller så). Och börjar det bli inblandning av nässlor, tistlar och annat lite hårdare är det definitivt klingan som gäller. Tycker jag får ett mycket bättre flöde och lite högre tempo i röjningen med klinga i de fallen.
Börjar det bli riktigt grovt, mest olika typer av ogräs, nässlor, tistlar, kanske lite inblandning av sly/snår etc så är det solklart klingan, då är det ett område tråden inte är ämnad för/fungerar med, iaf inte långsiktig. Det går för långsamt och förbrukar alldeles för mkt tråd.

Tunt/blött/mjukt/grönt gräs fungerar oftast bättre med tråden, det går med klingan också men här måste man verkligen ha rätt teknik. Jag skulle säga att det krävs lite mer snits för att köra effektivt med klingan än det gör med tråden i en väldigt "gräsig" miljö. Är gräset lättröjt så har man ju också en större diameter oftast på tråden, vilket kan göra det effektivare.
 
Ja det var nog en bra sammanfattning. Rent tekniskt går ju gränsen solklart där man behöver ta ner vedartad vegetation, dvs sådant som blivit brunt och hårt istället för grönt.....

Som du säger är det också ganska stor skillnad på diametern, så klingan tar lite mindre än tråden.
 
En variant som jag gillar är Oregon Jet-Fit.

Blir lite av en kompromiss mellan tråd och gräsklinga, tar lite grövre ogräs än vanlig trimmertråd (nässlor, tistlar och annat otyg).
 
Det blir såklart en kompromiss när jag helst vill ha en maskin "till allt" samtidigt som det även inom segmentet "tråd-trimmers" finns en ganska stor bredd från "fin-putsare" till lite våldsammare maskiner som tar grövre tråd.

Just nu finns 4 maskiner på shortlist:

1. Husqvarna 536li med loop + kit för klinga (extra handtag samt bärrem)
2. Husqvarna 536li med styre (denna har fått väldigt fin kritik och jag lutar lite åt denna)
3. Stihl FSA 85 (Har inte hittat så mycket recensioner på denna)
4. Dewalt DCM571X1 (En outsider som lev både med snöre och klinga) Finns inte så mycket info om denna.
 
Om du har andra behov framöver så finns ju även delbara trimmers på bensinsidan. Då kan du i förlängningen använda trimmern som blåsare eller jordfräs.

Sen finns det väl en gräns för hur mycket prylar en får plats att förvara.
 
Blev en Husqvarna 536, modellen med sele och klinga. Återkommer med en liten recension när jag kört några varv.
 
  • Husqvarna 536 röjsåg med sele och klinga uppackad på brun kartong med träterrass i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.