Hej!
Jag skulle vilja byta min strömbrytare mot dimmer men den ser lite komplicerad ut. Jag är så dålig på namn i det här området så om Ni ska hjälpa mig så får Ni skriva svart sladd i dimmer fack 1 annars fattar jag ingenting!:) Strömbrytaren har två knappar men jag använde bara en av dem. Problemet är att två sladdar sitter på varandra och jag vet inte hur man ska koppla det. Bifogar bilder här.
 
  • Dubbelknapp strömbrytare med synliga kablar i en vägg utan kåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strömbrytare i vägg med synliga ledningar och två knappar, delvis urtagen ur sitt montage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen väggströmbrytare med flera elektriska sladdar, inklusive svarta och bruna, ansiktad från sidan i svagt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svart strömbrytare av märket CoTech med synliga knappar och ledningsanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Den gamla brytaren är en kronbrytare, dvs har två stycken tändtrådar som styrs av var sin knapp. Så det kommer bara vara ledaren som sitter på den knapp du använder idag som ska kopplas till dimmern, den andra får du terminera med någon typ av kopplingsklämma.

Den blå tråden som syns i dosan, är den skarvad med någonting eller går den bara igenom? Det ser ut som att den bara går igenom (eller är skarvad men för kort) och då behöver du en kopplingsklämma och en kort bit blå tråd för att kunna koppla in dimmern.

Edit: Och för att vara helt säker på att det blir rätt (eftersom man inte alltid kan lita på färgerna) skulle det också behöva mätas. Inte så lämpligt (och inte tillåtet) att göra denna installation själv om man inte har kunskap och utrustning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.