Har ett hus från 80 tal har oisolerad platta på mark . Ska bygga sovrum i garaget, garaget är till läggsisolerad år 89. Som ni ser på bild , jag blir lite fundersam , måste jag riva ner alla väggar och isolera om och sätta dit en diffspärr eller ? Tänker på fukten , huset ska andas och inte samla på fukt. Sen tänker jag är det bara sätta upp gips på befintliga väggar?
 
  • Öppen vägg med synlig isolering och en del borttaget material nära golvet, indikerar renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i garage med skadad yta nedtill och fuktskador, stege och kofot på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen plast om det inte finns tidigare.
 
Om det inte finns ett annat diffusionstätt skikt i väggen, så säger jag att du absolut skall plasta. Du vill inte ha fuktig inomhusluft som vandrar ut i väggen och kyls av där och därmed riskerar att kondensera där. Då kommer mögel som ett brev på posten.

Tänk på att vi inte lever idag som vi gjorde för 40 år sedan. Tex eldar vi inte för kråkorna längre, utan minimerar uppvärmningskostnaden. I och med det så torkar vi inte heller ut väggarna som vi gjorde förr (det var ju snöfritt 30 cm runtom ett hus förr).
 
sunnis
Antingen har man ångspärr och välisolerat eller så har man diffusionsöppna väggar med mindre organisk isolering så att fukten kan ventilera ut innan den kondenserar i väggen.
 
sunnis sunnis skrev:
Antingen har man ångspärr och välisolerat eller så har man diffusionsöppna väggar med mindre organisk isolering så att fukten kan ventilera ut innan den kondenserar i väggen.
Med ett så definitivt svar så förväntar jag mig källor på påståendena. Det finns flera här på bh som inte håller med dig. Jag är en av dem. Dessutom tror jag du skrev lite fel; diffusionsöppna isoleringslösningar brukar ha just organisk isolering såsom spån, fårull, hampa, osv. Stenull och glasull är nämligen dåliga på att transportera fukt.
 
Redigerat:
sunnis
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Med ett så definitivt svar så förväntar jag mig källor på påståendena. Det finns flera här på bh som inte håller med dig. Jag är en av dem. Dessutom tror jag du skrev lite fel; diffusionsöppna isoleringslösningar brukar ha just organisk isolering såsom spån, fårull, hampa, osv. Stenull och glasull är nämligen dåliga på att transportera fukt.
Vad är det för källor du är ute efter?

Har man ångspärr så kommer inte den varma inomhusluften att kondensera i isoleringen, i teorin kan man då ha hur mycket isolering som helst. Har man inte ångspärr så kommer varma inomhusluften att kondensera i isoleringen och då finns det en gräns hur mycket isolering man kan ha och att den måste kunna andas (läs organisk) för att den lösningen ska fungera över tid. Man vill inte ha ett "Altostratus" i oorganisk isolering. Läget är snarare omvänt, det är du som får hitta källor som styrker motsatsen, blir snudd på argumentationsfel. Antingen har man en vägg som andas eller inte andas.

TS tilläggsisolerade garage med glassull som ska byggas om till varmbonat bostadsutrymme ska ha ångspärr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skyria och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Vad är det för källor du är ute efter?

Har man ångspärr så kommer inte den varma inomhusluften att kondensera i isoleringen, i teorin kan man ha hur mycket isolering som helst. Har man inte ångspärr så kommer varma inomhusluften att kondensera i isoleringen och då finns det en gräns hur mycket isolering man kan ha och att den måste kunna andas (läs organisk) för att den lösningen ska fungera över tid. Man vill inte ha ett "Altostratus" i oorganisk isolering. Läget är snarare omvänt, det är du som får hitta källor som styrker motsatsen, blir snudd på argumentationsfel. Antingen har man en vägg som andas eller inte andas.

TS tilläggsisolerade garage med glassull som ska byggas om till varmbonat bostadsutrymme ska ha ångspärr.
Som mitt första inlägg säger, så håller jag med om diffusionstätt skikt I kombination med mineralull.

Jag läste/tolkade ditt första inlägg lite galet, så vänligen bortse från min protest.
 
Det är väl ganska lite isolering, skulle inte göra nånting om du inte har problem idag. En broms eller spärr förbättrar dina isoleregenskaper men i övrigt gör det varken till eller från om utrymmet är hyffsat uppvärmt. Även mineralull torkar ut om den inte är för tjock.

Editor: missade att det skulle byggas om till bostadsutrymme. Du skall ha spärr om du tänker ha rejält med isolering.
 
Okej tack för era svar, men frågan är också , ska jag riva bort spånskivor från väggar och lägga till isolering sen ångspärr . Eller kan man lägga ångspärr på dom befintliga väggarna och tak ( och till läggsisolera?
 
V VillEksjö skrev:
Okej tack för era svar, men frågan är också , ska jag riva bort spånskivor från väggar och lägga till isolering sen ångspärr . Eller kan man lägga ångspärr på dom befintliga väggarna och tak ( och till läggsisolera?
Jag skulle riva, det är inte så bra att blanda oorganiskt och organiskt material. Kör du med oorganisk isolering (mineral, gulfiber) skall du ha ångspärr. En varning är dock hur det ser ut på utsidan, har du luftspalt bakom panelen? Är huset målat med plast/akryl?
 
  • Gilla
VillEksjö
  • Laddar…
Låter hemkokt att man inte ska blanda isoleringsmaterial. Jag köper det inte.
 
  • Gilla
VillEksjö
  • Laddar…
Material är väl normalt inga problem, men man bör ej blanda material som har egenskapen att ta upp och ge ifrån fukt (buffra) och material som ej har denna egenskapen / torkar upp (tex mineralull). Är det inga jätte mängder spelar det knappast ngn roll men generellt är det en kass idé.
 
  • Gilla
VillEksjö
  • Laddar…
2 frågor från en som inte hänger med hela vägen i diskussionen.
- Vad är välisolerat , 120 / 180/220 mm eller ännu mer ?
- Organisk isolering. Kutterspån och sågspån inser jag är organisk men vad finns det organisk isolering som används idag?

/
 
P per149 skrev:
2 frågor från en som inte hänger med hela vägen i diskussionen.
- Vad är välisolerat , 120 / 180/220 mm eller ännu mer ?
- Organisk isolering. Kutterspån och sågspån inser jag är organisk men vad finns det organisk isolering som används idag?

/
Idag används tex ekofiber (återvunnet papper med borax), linskivor och ull, träfiberskiva som organiskt material i hygroskopiska lösningar. Antar att pappret är vanligast då det är billigast, följ av träfiberskivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.