Hej, ny på forumet.. bifogar bild på framkant altantak.. har lagt reglarna på bärlinan men höjden blir snål (180cm bärlina/golv)Funderar på att höja bärlina till samma plan som reglarna men vill inte sätta balkskor som syns.. kan man dra ankarskruv genom bärlina direkt in i ändträ reglar ? Alt är ju balkskor eller vinkelbeslag men då får jag täcka över dessa då jag inte vill se dem inne på altanen
Mvh Mikael
 
  • Altanens takkonstruktion med reglar på bärlina, möjliga balkskor syns, mörk himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart du kan men frågan är om det håller?
Vind och snölast måste beaktas.
Du kan sätta vinkeljärn i ovankant, blir inte lika stark som under men starkare än bara skruv in i ändträ.
 
  • Gilla
Janne St
  • Laddar…
J
Du kan även ställa reglarna på en ex 45x45 som du skruvat/spikat i bärlinan. Vettefan vad det heter om du vill googla... Bärregel?
 
Tack för svar.. Tar nog 2 st konstruktionskruv 8,2 x 130 och ett litet vinkelbeslag under regel..
Precis rivit gamla altanen som var 25 år. Helt otroligt att den klarat all snö genom åren. Det satt takreglar 45x95 på cc 120. Sen tvärgående på cc 100, 45x75. 1 mm plasttak. 6 m bred och 4 m lång ut från huset.. aldrig skottat taket men reglarna var böjda som bananer vissa vintrar
 
Sätt 2 bärlinor, en på varje sida om stolparna, höj dom motsvarande höjden på takreglarna, och såga ur för reglarna.
Hållbart och mycket snyggare.
 
Ja, 2 bärlinor är nog en bra ide.. tack
 
Är bärlinan 145 och reglarna 120 ??
Isåfall skulle jag sågat ur 100 ur bärlinan och 20 ur reglarna, med 2 bärlinor och den ursågningen behöver du knappt skruva alls, det kommer sitta ihop per automatik, och du behöver inga fula vinlkar/järn alls.
Som man byggde förr helt enkelt, när det varken fanns skruv eller vinklar, och spik var dyrt.
 
Bärlinan är 170, reglarna 120...
 
S swehus81 skrev:
Bärlinan är 170, reglarna 120...
Ännu bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.