Kopplade tvåglasfönster, problem med kondens på övervåningen på ytterglaset insida, nedtill.

Vissa hävdar här med bestämdhet att det bara beror på övertryck på grund av dålig ventilation, förutsatt att fönstret är tätt i övrigt.  Hur hänger det här ihop med detta då jag idag satte upp ett nykittat, nymålat fönster med nya tätningslister runt karmarna - och i samma veva tog bort fönstret intill det nya och satte upp täckplast med en stor glipa ut.

Jag fick alltså helt enkelt en tillfällig ventilationskanal BREDVID det nyrenoverade fönstret, men lik väl så blev det kondens (värre än innan) till kvällen i det.

Detta KAN väl bara bero på att ytterbågen är för tät??
 
tjena! gammla kopplade fönster med färg på brukar bli tajta.innan du målar, kolla springorna runt om,hyvla om så behövs,springor runt tre mm bör man ha.listerna måste vara korekt monterade,minsta lilla springa så läcker det ut varmluft som kondenserar.mellan bågarna ska luften också kunna pasera.
 
Jodå, det kan nog bestämdhet hävdas att det är övertryck i bostaden. Detta trots att du haft en plast uppsatt bredvid. Kondens på ytterglasets insida beror till 95% på övertryck. Det kan fysikaliskt inte vara kondens av uteluften oavsett hur fuktig den är.

Tartan
 
Snickarn: Nu börjar det likna nåt. Tack för hjälpen.  :) Tänkte göra som du säger, men var osäker på hur mycket jag skulle ta. 3 mm blir det, bra bra. Du har helt rätt, det är väldigt tajt i nuläget.  

Vad skulle du säga att att man ska ha för avstånd mellan bågarna då? Inte mycket förstår jag.

Jag behöver bara hyvla ner den yttersta bågen va?

Tartan: Jag har ju målat och stängt fönstret inomhus, så det var ju varm luft i när jag satte upp den. Och varför skulle luften pressa sig genom ett så gott som tätt skikt när det 5 cm bredvid är vidöppet ut utomhus? Då måste jag ju ha ett sånt övertryck att jag drabbas av dykarsjuka när jag går ut på balkongen. ;D

 
Varm inomhusluft mellan fönstren ÄR fuktig. När fönstret sätts i kyls ytterrutan ner, och kondens bildas när den fuktiga luften inte klarar att bära vattnet i ångform.
Med rätt ventilation mellan fönsterbågarna förbättras kondensrisken, och bäst blir det om tätningslisterna mellan båge och karm är bra. Tänk också på att nymålade fönster drar i sig mycket fukt från färgen och även om det känns torrt på ytan så tar det säkert två veckor innan all fukt försvunnit så detta ökar kondensrisken tillfälligt.

Om du är intresserad, kan du söka på "Mollieres diagram" och där utläsa hur mycket fukt luft kan bära vid olika temperaturer innan kondensutfällning sker.

Tartan

Ps.
Dykarsjuka kan man få när man stiger upp för snabbt och inte hinner tömma lungorna på inandad luft från tuberna. Inte när man fridyker och bara håller andan eller i övrigt rör sig med medhavd luft.
sportdykaren Tartan Ds.
 
Ja, klart att inomhusluften är fuktig. Det var ju liksom det som var poängen. Och att fukten i luften kondenseras när rutan kyls ned utan möjlighet till ventilation. Och att en ventilerad båge skulle lösa problemet, och att det INTE berodde på övertryck.

Dykarsjuka kan man få  när man stiger upp för snabbt och inte hinner tömma lungorna på inandad luft från tuberna. Inte när man fridyker och bara håller andan eller i övrigt rör sig med medhavd luft.  
                                           sportdykaren Tartan                  Ds.
Du bör nog ta fram kurslitteraturen igen.  ;) Dykarsjuka uppkommer när kroppen inte får möjlighet att långsamt vädra ut kvävet som är löst i blodet efter långvarig vistelse under högt tryck. När trycket sedan minskar under uppstigning övergår kvävet till gasform och du får bubblor i blodet, vilket inte är så bra för hjärnan och kroppen.
På det viset menar jag skämtsamt att om det är sånt sjukt högt tryck på min övervåning att luften pressas genom en tät båge trots stora hål ut i det fria några cm bredvid så skulle jag få dykarsjuka när jag efter en lång vistelse på övervåning gick ut på balkongen. Hänger du med?

Det du pratar om är att ta ett andetag ur regulatorn på djupt vatten och sedan simma upp utan att andas ut. Då typ sprängs lungorna, ja.

Fridens
Dennis


Tillägg: Jag följde snickarns råd och än så länge har jag inte sett till någon kondens.  :)
 

tjena! de va ett tag sedanjag läste om detta problem. det verkar som det löst sig eller? du undrar hur stor spalten mellan bågarna ska vara.vik upp bågarna,skruva ut skruven till gångjärnen o lossa även dom runda beslagen som bågarna samman kopplas med.det brukar hjälpa o ta bort färgen,vinkelslip med nortons grova papper gör susen,kör försiktigt .går även med gas eller värmepistol o skrapa,akta glaset .

ha de gött
 
Jorå, det har ordnat sig. Jag la små distanser av papp mellan bågarna så det blev öppningar och gick lös med elhyvel runt om. Tack för hjälpen.
 
Hej.

Jag har också problem med kondens.
Det började när jag bytte uppvärmning ifrån element till luft-->luft

Det jag har är 3 glas och fukten sätter sig på insidan av ytter glaset.
innan jag bytte så fanns inte problemet. Trodde i min enfald att det kanske skulle försvinna om jag bytte ut mina tätningslister som började bli dåliga. Så jag bytte till nya men det blev ingen skillnad.

Tacksam för alla förslag till åtgärd eller en förklaring varför detta uppstått.
:-/
 
"Tacksam för alla förslag till åtgärd eller en förklaring varför detta uppstått."

Det står ju ganska tydligt i tråden ovan.
 
Ok?
Så efter att jag bytt uppvärming, så blev fönstren för täta?
 
3-glas med gas är väl en helt annan vetenskap än kopplade 2-glas. Kan det inte bara vara slump att det hände när du bytte värme, eller gäller det en massa fönster.
 
nimhed skrev:
3-glas med gas är väl en helt annan vetenskap än kopplade 2-glas. Kan det inte bara vara slump att det hände när du bytte värme, eller gäller det en massa fönster.
Tror inte att det är en slump, då detta rör sig om ca 4st bågar. Och det är inte i "innerbågen" med gas, utan på ytterbågen med enkel glas.
:'(
 
Luft-luft ändrar ju definitivt trycket i rummet (skapar övertryck). Jag skulle se över frånluften i huset.
 
tjena! kondens på yttre glasets insida kan det väl ändå inte va?du menar väl innre glasets insida.har du riktigt tre glas,med kasett,eller två pluss ett?har du någon mekanisk vent eller bara ventiler.elelement avger nog mera värme som smiter in i smygen o tar bort kondensen.nyare hus med riktig vent i tex kläd bad tvätt o även andra ev rum har inga problem med kondens.idag finns det glas med värme i även med mörkläggning för natten,men dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.