Halloj! Det är så att jag har påbörjat att renovera hallen i min bostadsrätt. Jag rev bort laminatgolvet och under det låg det en plastmatta lagd som klinker.

Jag har pratat med fastighetsskötaren som har jobbat för föreningen i snart 40 i år och han försäkrade mig om att det inte var asbest i golvet eller i limmet. Jag är osäker då vissa av bilderna liknar de exempelbilder som finns på asbest under plastmatta. Vad säger ni?

Jag funderar på att beställa en asbestanalys av golvet för att försäkra mig om att det inte finns asbest. Jag vill riva mattan för att sedan kunna slipa upp golvet och låta en plattsättare lägga klinker där.

Mvh S

Edit: lägenheten är byggd på 60 talet.
 
  • Gammal plastmatta med mönster som liknar klinker, ligger på golvet med skador och rester från lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal plastmatta med mönster som liknar klinker delvis avlägsnats för att avslöja det underliggande golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt skadat golv med delvis bortriven plastmatta som liknar klinker, exponerar underliggande lim och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avriven plastmatta som liknar klinker över potentiellt äldre underlag i renoveringsprojekt från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Det ser väldigt misstänkt ut enligt mig. Om någon sa att det inte fanns asbest i det där skulle jag vilja se någon form av bevis (typ protokoll från tidigare provtagning eller att alltsammans brinner upp...) innan jag trodde på det.
 
Håller med. Ser misstänkt ut.
 
BirgitS
S Sooleie skrev:
Jag vill riva mattan för att sedan kunna slipa upp golvet och låta en plattsättare lägga klinker där.
Du kan inte lägga klinkern ovanpå plastplattorna (PVC?) ?
Så är det gjort i hallen i vår 60-talslägenhet.
 
Vad är det under mattan? Om det är typ masonit eller liknande eller är den limmad direkt på betongen?
 
useless useless skrev:
Vad är det under mattan? Om det är typ masonit eller liknande eller är den limmad direkt på betongen?
Det är limmat rakt på betongen, jag har dock svårt att se vilket limmet är.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det ser väldigt misstänkt ut enligt mig. Om någon sa att det inte fanns asbest i det där skulle jag vilja se någon form av bevis (typ protokoll från tidigare provtagning eller att alltsammans brinner upp...) innan jag trodde på det.
Tack för svaret, jag har kontaktat honom för mer information angående ursprung materialet i hallen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan inte lägga klinkern ovanpå plastplattorna (PVC?) ?
Så är det gjort i hallen i vår 60-talslägenhet.
Det hade jag med velat göra, men min plattsättare ansåg att mattan var för lös och ojämn. Han kunde bara garantera ett bra jobb om plastmattan togs bort.
 
Magnus E K
Finns det en annan lägenhet under din? Klinker på betong är inte så lyckat ur ljudisoleringsavseende, kommer låta rejält under om någon går med t ex träskor eller högklackat. Sammantaget kanske det kan vara värt att överväga att skippa klinkern och istället lägga ett nytt snyggt laminatgolv (eller trägolv) ovanpå det befintliga?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.