Har en Gardena Sileno. Efter vinterförvaring skulle jag starta roboten förra helgen. Fick felmeddelande om att "slingsignal saknas". Kontaktade Grannhjälpen som installerat den och fick svar att det var förmodligen var alltför kallt i marken och att detta kunde göra att roboten inte fick kontakt med slingan, fick rådet att avvakta. Är lite tveksam till detta, bor i Skåne. Är det några andra som har någon erfarenhet av detta? Undrar också om det skulle vara kabelbrott, hur felsöker man bäst? Har sett att en del använder tongenerator och mottagare, är det så att mottagaren klarar av att indikera fel på nedgrävd kabel eller måste den vara ovan mark?
 
Hur ser lampan ut på laddstationen? Blinkar den blått?
 
Ja, den blinkar blått.
 
Börja med att kolla kring kopplingarna som går in i laddstationen (de som är tryckta på kablarna). Ligger de oskyddade över vintern så kan de ärga med dålig kontakt som följd. En av mina kablar hade t.o.m. gått av mitt i kopplingen...
 
Det har jag kollat, det ser ok ut. Tipset jag fick från Grannhjälpen var just det att kolla kontakterna och se till att de inte var nedtryckta för långt eller lossnat, förutom att det för kallt i marken för att slingan skulle fungera.
 
Kallt i marken. Dumheter. Om något så skulle faktiskt slingsignalen bli en smula starkare när det är kallt eftersom resistiviteten i kabeln sjunker med sjunkande temperatur.

Förmodligen så är slingkabeln av någonstans. Börja med att mäta den med en multimeter. Får du resultat i storleksordningen megaohm så är den definitivt rakt av.

Du kan testa laddstationen och roboten genom att koppla bort ordinarie slingan och lägga ut en kabel av valfri sort några meter runt roboten och ansluta till slinganslutningarna i laddaren.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.